Gå til innhold

Guide: Hjelp til valg av første speilrefleks


Anbefalte innlegg

Innholdet i denne posten er flyttet til wiki'en: Guide: Hjelp til valg av første speilrefleks og vil bli forbedret og oppdatert der, forhåpentlig av mange flittige bidragsytere.

 

Opprinnelig posting:

 

 

Veldig mange tråder på forumet dreier seg om hvilket kamera som anbefales til en førstegangs speilreflekskjøper på nåværende tidspunkt. Her er samlet noen generelle råd og noen konkrete, for å ha et grundigere svar å vise til når folk stiller det samme spørsmålet på nytt.

 

Er det noe spesielt du skal bruke speilreflekskameraet til?

Noen få har veldig konkrete ting de ønsker å ta bilder av, de aller fleste skal i grunnen ta bilder av alt. Alle kameraene kan ta gode bilder av alt. Noen kameraegenskaper kan ha særlig betydning hvis du har spesielle krav. 

 

Starten på en potensielt dyr hobby

Kjøper du et kit, startsett, så får du et kamerahus med batteri og -lader og et zoom-objektiv. Du trenger typisk straks å kjøpe 1 minnekort, og du vil kanskje gjerne ha en veske til transport og oppbevaring. Med en sånn pakke kan du ta et hav av flotte bilder.

 

Avhengig av hvor mye du bruker kameraet, og avhengig av dine ønsker, vil du kanskje oppleve begrensninger i systemet etter hvert. Det kan være at du missliker å måtte bruke blits inne om kvelden for eksempel. Da kan f.eks. et lyssterkt normalobjektiv til 1-3000,- være aktuelt. Eller at du ønsker blitsbilder med mindre skygger enn du får med blitsen som sitter på kameraet, da må du gjerne ut med et sted fra 800,- til 3500,- for ekstern blits. Eller at zoomen ikke rekker langt nok for en del situasjoner til ditt bruk. Eller at du ikke får med nok av det som er nær, da kan du kanskje ønske et vidvinkelobjektiv. Osv. Eller du vil ha et skikkelig stativ, så du virkelig kan ta skarpe bilder av landskap, eller for å ha kameraet stødig mens du jobber mellom motivet og kameraet.

 

Du kan ikke gardere deg mot disse tingene ved å velge et dyrere kamera i utgangspunktet.

 

Alt dette er ting som de fleste nok ikke opplever som noe savn, men det er muligheter som kommer som en naturlig konsekvens av å ha startet på et system som har mange muligheter for spesialisering, dersom og når du ønsker.

 

Det finnes ikke dårlige speilreflekskameraer på det norske markedet

Alle kameramodeller som er lansert de siste tre, fire årene kan brukes til å ta suverene bilder. Punktum. Du kan skrive dem ut i størrelser opp til og langt  over A3.

 

Om å vokse som fotograf

Mange vil gjerne ha et fotografisk verktøy som de kan vokse med. Da kan det være greit å tenke litt over at å fotografere ikke handler om å anvende teknologi, men om å se. Hvis ikke du ser de gode motivene og hvis ikke du ser hvordan de gode motivene kan utnyttes, forsterkes og presenteres så finnes det ikke noe dyrere kamera som kan hjelpe deg bedre.  

Å vokse som fotograf innebærer først og fremst å bli bedre til å se, og til å tenke over det du ser med tanke på det verktøyet du kan bruke. For hver krone investert får du mest ut av å faktisk fotografere. Kjøp en bok.  Ta fri for å fotografere en dag! Ta et kurs. Ta et kurs til.

 

Generell anbefaling

Ikke bruk mye penger på det første kameraet. Når du behersker kameraet vet du mye mer om hva du vil legge vekt på ved en eventuell oppgradering. Det at du blir kjent med ditt eget speilrefleks og stadig har det med deg gjør det mye mer sannsynlig at du får anledning til og utbytte av å prøve andres kamera. Etter hvert vil du vite om det er spesielle egenskaper du ønsker deg i et nytt kamera. Sjekk om ikke du kan få til det med ditt eget også, kanskje er det noe du ikke har lært enda?

Er det noen rundt deg som fotograferer og som du kan få låne utstyr av? I så fall kan det være en god idé å kjøpe ditt første kamera fra samme produsent.

 

Alle speilrefleksene på markedet gir mulighet for svært gode bilder. De billigste har ekstra funksjoner for å hjelpe nybegynneren. De har akkurat de samme manuelle mulighetene som de dyreste. De dyreste kameraene har tilleggegenskaper som høyere maksfart (bilder pr sekund), lengre serier i maksfart, raskere fokus, bedre egenskaper i svakt lys, osv. Og de er større og tyngre.  En del synes at de får bedre grep på et stort kamera.  Et stort solid kamera tåler mer, men man kan spare mye penger på å være litt forsiktig med utstyret.

 

Konkrete anbefalinger

(lenker til produktguiden)

Nikon D40

Canon EOS 1000D

Pentax K-m

Olympus E410

Sony A200

flere...

Denne lista er sortert etter billigste kit, og det vil dukke opp kampanjer fra tid til annen som gjør at andre modeller fortjener en plass på topp.

 

Etter å ha lest dette har du antakelig flere spørsmål, og da kan du forhåpentligvis formulere spørsmålene litt mer konkret i forhold til dine spesielle behov og ønsker.

 

----

 

Denne posten er skrevet med tanke på å holdes oppdatert, dersom man synes det er en god idé. Gi innspill til oppdateringer og rettinger som svar i tråden. Jeg foreslår at diskusjon om gyldigheten av ulike punkt tas i egne tråder, med forslag om innarbeidelse i denne posten.

 

 

 

Tråden kan fortsatt brukes til å gi innspill til oppdateringer og rettelser / forbedringer av wiki-artikkelen.

Endret av kaian
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tjo, jeg lurte på det, og på å ta med E-520 også fordi det appelerer også veldig til meg. Men så tenkte jeg å holde på den tanken om å anbefale de aller billigste helt konkret, før lista over alle sortert stigende på pris? Jeg er tilhenger av utgående modeller :innocent:

Lenke til kommentar
Veldig mange tråder på forumet dreier seg om hvilket kamera som anbefales til en førstegangs speilreflekskjøper på nåværende tidspunkt. Her er samlet noen generelle råd og noen konkrete, for å ha et grundigere svar å vise til når folk stiller det samme spørsmålet på nytt.

 

...*snip*...

Knusebra innlegg av kaian :thumbup:

Lenke til kommentar
Skal du kjøpe nikon så kjøo D40X istedet for D40. Stor forskjell.

 

Nikon D40x er jo nesten dobbelt så dyr som D40. Er den verdt prisdifferansen?

Er det noen stor forskjell på disse to med unntak at D40 er 6MP og D40x er 10MP?

Den største grunnen til å ikke nevne D40x, er vel at det er en modell som Nikon sluttet å lage for et år siden; og det er få av de på markedet. D60 har jo erstattet D40x, og fås til hyggelig pris flere steder.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Hva med og få med et avsnitt om forskjellene på kompakt og dslr.

Så nybegynnere får noe mer innblikk i hva dem gir seg ut på.

 

Forskjellene på sensorene.

Zoomforskjellene,kompakt har jo noe alla 35-105mm og dslr har omkring 18-55mm.

Og det med at liveview ikke fungerer på samme måte.

 

Opplever ofte at nybegynnere ikke forstår hvorfor ikke dslr har søker i skjermen.

Lenke til kommentar

Veldig bra! Burde ha vært lagt som "autosvar" i den god del tråder :!: Regner med at dette retter seg mot crop, siden alle nybegynnere kjøper dette?

 

Kankje kunne det også stått noe om å kjøpe bruk?

 

Merk også at det kanskje er noen "gamlinger" slik som meg som har noe erfaring fram gammel analog foto, men som skal kjøpe nytt DLSR. men vi er nok i så mindretall at det generell svaret i første tråd er godt nok.

Endret av telealf
Lenke til kommentar

Forklaring av crop er alltid svært nyttig. Mange av de "årntlie'" gamlingene forstår nok prinsippet av crop fordi man kanskje kan anta at de fleste som kjøpte et svindyrt speilrefleks på 70-tallet leste en del fotolektyre og derfor kjente til forskjellige formater og deres innvirkning på utsnittene.

 

De som nok vet mindre er nok de som konverterer fra rimelig hobbyaktig bruk av filmbasert speilrefleks i tiden etter EOS, der har jeg selv opplevd en del misforståelser i levende live. Min kjære onkel ble sjokkert over kitobjektivet mitt, 14-42 ville jo være ekstremvidvinkel på 135! ;)

 

Derfor burde det kanskje være en del om forskjellige formater og deres innvirkning på utsnittet?

 

:)

Lenke til kommentar

Mange gode forslag, oppsummerer:

 

+ et avsnitt om forskjellene på kompakt og dslr.

+ cropfaktorer, brennvidder og utsnitt

+ zoom og brennviddeomfang

+ liveview fungerer ikke på samme måte som på kompakt

+ overgang fra analogt slr til dslr

+ brukt eller nytt kamera?

 

Bør de inn her, eller behandles i separate poster, lenket til fra denne (og andre steder)?

Lenke til kommentar
Hva med og få med et avsnitt om forskjellene på kompakt og dslr.

Så nybegynnere får noe mer innblikk i hva dem gir seg ut på.

 

Forskjellene på sensorene.

Zoomforskjellene,kompakt har jo noe alla 35-105mm og dslr har omkring 18-55mm.

Og det med at liveview ikke fungerer på samme måte.

 

Opplever ofte at nybegynnere ikke forstår hvorfor ikke dslr har søker i skjermen.

Du er erfaren, så jeg antar at du bare har forvirret deg selv litt her. Det bør derfor rettes opp i en edit for fremtidige lesere. For det du gjør her er å regne om kompaktkameraets zoom til fullformat ekvivalent brennvidde, mens du ikke gjør det med APS-C/DX-crop. Da blir sammenligningen feilaktig.

 

Det du garantert mener er at et typisk kompaktkamera har en zoom som dekker omtrent 35-105mm, mens en vanlig slr har en zoom som dekker omtrent 28-75mm (29-80 på Canon). Begge tall oppgitt i 135/FF ekv. brennvidder, for ellers blir det umulig å forstå poenget ditt riktig.

Lenke til kommentar
Hva med og få med et avsnitt om forskjellene på kompakt og dslr.

Så nybegynnere får noe mer innblikk i hva dem gir seg ut på.

 

Forskjellene på sensorene.

Zoomforskjellene,kompakt har jo noe alla 35-105mm og dslr har omkring 18-55mm.

Og det med at liveview ikke fungerer på samme måte.

 

Opplever ofte at nybegynnere ikke forstår hvorfor ikke dslr har søker i skjermen.

Du er erfaren, så jeg antar at du bare har forvirret deg selv litt her. Det bør derfor rettes opp i en edit for fremtidige lesere. For det du gjør her er å regne om kompaktkameraets zoom til fullformat ekvivalent brennvidde, mens du ikke gjør det med APS-C/DX-crop. Da blir sammenligningen feilaktig.

 

Det du garantert mener er at et typisk kompaktkamera har en zoom som dekker omtrent 35-105mm, mens en vanlig slr har en zoom som dekker omtrent 28-75mm (29-80 på Canon). Begge tall oppgitt i 135/FF ekv. brennvidder, for ellers blir det umulig å forstå poenget ditt riktig.

 

Tenkte faktisk ikke på og legge til ekvilent på crop,ville bare gi et kjapp innput om hva trådstarter burde ha med i første innlegg og ikke en retningslinje.

Men poenget mitt er at dette er forvirrende for en førstegangskjøper.så da ble ikke beskrivelsen så gæli alikavell :)

 

Ta en ixus med 4X zoom som har 5-20mm ekvilent 28-112mm,og en standar crop dslr "1.6X"har 18-55 ekvilent 28.8-88mm.hvis en førstegangskjøper ikke forstår dette,og så kan hende h*n regner ut dette på egen hand og kan muligens tro at med 55mm så får han mye mer en 20mm på kompakten.Dette hvis man tar utgangspunkt på det som står foran på objektivene.Og det fins flere tråder hvor førstegangskjøpere faktisk savner zoomrekkevidden de hadde med kompakten.

 

Så en enkel innføring i dette tror jeg hadde hjulpet førstegangskjøpere til og forstå dette bedre.

 

Edit:hvis jeg hadde skrivet kompakt 5-20mm og dslr 18-55 eller 28-112mm og 28-88mm tror jeg det også ville forvirret en førstegangskjøper like mye,da det en eller det andre er tall som nybegynnere ikke gjenkjenner i kamera beskrivelser.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...