Gå til innhold

[Løst] [help]Home media server som er raskere din internett speed


Anbefalte innlegg

Hei, hvordan kan jeg sette opp en server hjemme.

Jeg har flere pcer i huset og filer jeg sku ønske jeg kunne overføre rask mellom. på min gaming maskin filmer jeg stort sett alt jeg gjør, og jeg trenger en server jeg kan laste opp disse filene og se på med en annen maskin i huset.

jeg har prøvd å sette en vanlig pc med 3Terra opp og "connecta" den med gaming pcen og overført filer. problemet er at internett speeden min er på 2.5mb/s og når jeg overfører disse filene tar jeg alt internettet i huset så det er umulig og gjøre noe annet. og filene er som regel mellom 200 - 1000mb

 

Så mitt spørsmål er egentlig: Er det mulig og øke internett speeden LAN uten å besille bedre internett hjemme som koster insane med penger ?

 

dette ble velig klomsete skrevet jeg beklager.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å overføre filer på lokalnettet skal jo ikke gå utover internethastigheten din. Da er det hastigheten på lokalnettet som er begrensningen.

 

Du må passe på at alle er på samme nett, altså bruker samme ruter. Og så deler du bare filene over hjemmenettverk, enten via Windows eget nettverk, eller via Linux eller hva du enn bruker.

 

Hvordan har du satt opp nettverket nå? Bruker du kablet nettverk eller trådløst nettverk? Og hvordan deler du filer i dag? Bruker du en FTP server eller hva?

Lenke til kommentar

Å overføre filer på lokalnettet skal jo ikke gå utover internethastigheten din. Da er det hastigheten på lokalnettet som er begrensningen.

 

Du må passe på at alle er på samme nett, altså bruker samme ruter. Og så deler du bare filene over hjemmenettverk, enten via Windows eget nettverk, eller via Linux eller hva du enn bruker.

 

Hvordan har du satt opp nettverket nå? Bruker du kablet nettverk eller trådløst nettverk? Og hvordan deler du filer i dag? Bruker du en FTP server eller hva?

 

*** nytt

prøvde noe nytt nå

Når man høyre klikker på en mappe får man valget "Del med" hjemmegruppe.

Nå får jeg jeg speed på 11mb/s må si det funker veldig mye bedre. Begge pcene er kablet til samma router.

 

så mitt nye spørsmål er, er det noe mulighet til enda høyre speed ?

og hva slaks opprativesystem burde "Server pcen" ha ?

Lenke til kommentar

Det går ikke på serverhastigheten, men på hastigheten på nettverksutstyret ditt.

Mange pcer har kun 100mbit porter, andre har 1 Gbit porter, trådløst får du kanske 300-450 mbit.

 

11 MB/s = 100 mbit linje.

 

Så skal du har høyere hastihet, må du først ha en ruter som støtter 1 Gbits porter, og så ha nettkort som støtter 1 Gbits porter. Først da får du full hastighet på lokalnettet.

På trådløse enheter får du jo ikke noe mer enn 30-45 MB/s stort sett uansett.

 

Men dette har lite med servere å gjøre og mer med hjemmenettverket ditt, så tror jeg flytter tråden dit.

Lenke til kommentar

Det går ikke på serverhastigheten, men på hastigheten på nettverksutstyret ditt.

Mange pcer har kun 100mbit porter, andre har 1 Gbit porter, trådløst får du kanske 300-450 mbit.

 

11 MB/s = 100 mbit linje.

 

Så skal du har høyere hastihet, må du først ha en ruter som støtter 1 Gbits porter, og så ha nettkort som støtter 1 Gbits porter. Først da får du full hastighet på lokalnettet.

På trådløse enheter får du jo ikke noe mer enn 30-45 MB/s stort sett uansett.

 

Men dette har lite med servere å gjøre og mer med hjemmenettverket ditt, så tror jeg flytter tråden dit.

Det aller meste av kablete nettverkskort er Gigabit i dag, både på stasjonær og bærbar PC. Så hvis trådstarter har maskiner av nyere årgang (2009+) er det sannsynligvis Gigabit nettverkskort i dem.

Og du må ikke nødvendigvis ha en ruter med Gigabit-porter heller, så lenge du har en switch med Gigabit-porter som de aktuelle maskinene er koblet til. Sånne får du for 200-300 kr og oppover.

Samtidig bør du ha OK nettverkskabler mellom PCene og switchen. Cat 5e eller bedre.

 

På trådløst har du rett i at teoretisk hastighet kan være opp i mot 300-450 Mbit/s, men praktisk hastighet ligger som oftest laaaangt fra dette. Et gjennomtenkt 802.11n-nett med MIMO (2-3 antenner) og grei signalstyrke klarer kanskje 100 Mbit/s på snitt. Bruker du billig trådløsutstyr fra nettleverandøren kan du neppe håpe på mer enn 50 Mbit/s.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...