Gå til innhold

[Løst] Kjøp av speilreflekskamera (Nybegynner i emnet)


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har planer om å legge litt penger i et speilreflekskamera, jeg har ingen kunnskap om dette temaet og søker litt hjelp hos dere. Har ingen spesielle krav til kameraet, så lenge det er "bang for your bucks" og ikke alt for avansert.

 

Blir for det meste feriebilder, familiebilder og naturbilder. Opptaksfunksjon i full HD er et pluss.

 

Budsjettet er på maks 4k, da helst inkludert objektiv og minnekort.

 

Vil bare legge til at jeg har alltid likt å ta bilder og redigere de (PS og Lightroom), så kanskje det blir en liten hobbyfotograf av meg.

 

 

På forhånd takk!

Endret av sinsyv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig i Nikon D5100 med 18-105mm VR for 3990 kr. Det er veldig mye for pengene på grunn av at objektivet i seg selv koster ca 1500-2000 kr kjøpt alene. Alle andre kameraer i denne prisklassen leveres med typisk 18-55mm objektiv som er verd rundt 500 kr. Nikon D5100 er et mellomklassekamera i motsetning til blant annet Canon 100D og Nikon D3200 som er nybegynner speilrefleks.

 

Nikon D5100 passer i likhet med alle lignende kameraer til feriebilder, familiebilder og naturbilder. Video i full HD har det også. Hvor avansert det er å bruke kommer bare an på deg. Det er fult mulig (og noen som gjør) å sette det på grønn auto og ikke bruke noe annet enn av-på og utløserknappen. Funksjonsmessig er det til å vokse med. Det høres ut som du er en utforskende type og vil finne stadig mer ut av funksjoner, moduser og egenskaper. Dette er ikke unikt for D5100. Alle kamera i denne klassen har grønn auto og en masse funksjoner og full HD å utforske.

 

Ellers så får du tak i samme minnekort som nevnt over her til under halve prisen: 14 pund + 2 pund frakt = 147 kr med dagens kurser (ingen toll eller andre avgifter kommer på toppen). Men jeg vil heller anbefale Sandisk Extreme til samme pris.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Har du søkt litt på forumet her? Og kikket litt på kjøpsanbefalingene?

 

Det ligger allerede haugevis av helt tilsvarende spørsmål som ditt her, og som har blitt rimelig godt besvart. Søk og du vil finne...:-)

 

Ja, har sett litt rundt på forumet, men er kanskje litt lat..

 

 

 

Takk for kjappe svar, skal ta en titt imorgen ettet jobb.

Endret av sinsyv
Lenke til kommentar

Det blir nok Nikon D5100 på meg nå ja!

 

 

 

Enig i Nikon D5100 med 18-105mm VR for 3990 kr. Det er veldig mye for pengene på grunn av at objektivet i seg selv koster ca 1500-2000 kr kjøpt alene. Alle andre kameraer i denne prisklassen leveres med typisk 18-55mm objektiv som er verd rundt 500 kr. Nikon D5100 er et mellomklassekamera i motsetning til blant annet Canon 100D og Nikon D3200 som er nybegynner speilrefleks.

 

Nikon D5100 passer i likhet med alle lignende kameraer til feriebilder, familiebilder og naturbilder. Video i full HD har det også. Hvor avansert det er å bruke kommer bare an på deg. Det er fult mulig (og noen som gjør) å sette det på grønn auto og ikke bruke noe annet enn av-på og utløserknappen. Funksjonsmessig er det til å vokse med. Det høres ut som du er en utforskende type og vil finne stadig mer ut av funksjoner, moduser og egenskaper. Dette er ikke unikt for D5100. Alle kamera i denne klassen har grønn auto og en masse funksjoner og full HD å utforske.

 

Ellers så får du tak i samme minnekort som nevnt over her til under halve prisen: 14 pund + 2 pund frakt = 147 kr med dagens kurser (ingen toll eller andre avgifter kommer på toppen). Men jeg vil heller anbefale Sandisk Extreme til samme pris.

 

Tenker at det skal gå greit med å sette meg litt inn i det, har relativt god teknisk innsikt (tror jeg ihvertfall selv). Tror nok ikke jeg kommer til å ha på grønn auto i all framtid, alltids morsomt å lære noe nytt. Men da er det ikke nødvendig å kjøpe noen andre objektiver i nærmeste framtid? Med tanke på hvilke bruksområde jeg i første omgang skal bruke kameraet til?

Lenke til kommentar

18-105mm er en god allrounder som er bra å starte med. Den dekker de vanligste bruksmønstre, men har selvsagt ikke spesialiteter som stor blenderåpning, makromodus eller ekstrem vidvinkel eller ekstrem tele. Det er en fordel å lære kamera og et allround-objektiv å kjenne før du vurderer å kjøpe et spesialobjektiv. Du må også finne ut hvilken spesialitet du vil prioritere og da trenger du litt erfaring med allrounderen.

Lenke til kommentar

Nærbilder går helt fint. Objektivets fokusområde er begrensningen, og på dette objektivet er det antagelig fra omtrent en halvmeter og opp til uendelig.

 

Hvis du mener makro så er det ikke mulig med dette objektivet, det er ikke et makroobjektiv.

 

 

 

Lenke til kommentar

18-105mm objektivet har ikke ekstremt kort nærgrense (makro), det må man ha spesialobjektiv for, men man kommer sånn passe nært.

 

Forstørrelsegrad 1:5 = 0,2x

Nærgrense (regnet fra senoren i kameraet til motivet i fokus): 45 cm

Nikon D5100 sensorstørrelse: 23.6 mm × 15.6 mm

Minste motivutsnitt = sensorstørrelse delt på forstørrelsegrad = 11,8 * 7,8 cm

 

Skal du ta bilder av ennå mindre ting må du beskjære bildet i ettertid (eller kjøpe makroobjektiv).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...