Gå til innhold

Søke på universitet med vitnemål etter forkurs?


t0rg31r

Anbefalte innlegg

Hei

Har et spørsmål når det gjelder universitet osv etter et forkurs..

Jeg har en plan om å ta et ingeniør forkurs til høsten siden jeg ikke fikk realfagskompetanse på videregående.

 

Når jeg består dette og skal søke videre på høyskole eller universitet, er det nok å søke med forkurskompetanse, eller må jeg vise vitnemålet mitt fra vgs i tillegg? Tenker på om vgs vitnemålet mitt teller for å komme inn...

Dette spør jeg fordi vitnemålet mitt fucket seg opp litt siste halvåret...

 

Finner ikke så mye på hjemmesidene dems:P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Videre ingeniørstudier - forkurskvoten

Bestått eksamen fra forkurs med omfang på minst 30 uketimer kvalifiserer til opptak til ingeniørutdanningene i egen kvote, forkurskvoten. Minst 20 % av studieplassene ved alle ingeniørlinjer i norsk ingeniørutdanning reserveres for kandidater fra forkurs, og det tas inn til disse plassene etter poengberegning basert på resultater fra bestått fullt forkurs. Selv om du ikke skulle ha poeng nok til komme inn innenfor disse kvotene, kan du konkurrere om studieplass utenom kvoten på linje med andre søkere.

 

Kilde

Lenke til kommentar

Opptakskravene for ingeniørstudie er "Generell studiekompetanse" og "Matematikk R1 + R2 og Fysikk 1".

Så du søker da selvsagt med vitnemålet fra videregående pluss de fagene du får fra forkurset.

Lykke til :)!

Her tror jeg du skal være litt forsiktig.! Hvis TS tar alle fagene på forkurset så ser jeg ikke hvorfor han skal søke med karakterene fra videregående. Det ville jo naturligvis være den beste løsningen om hen skulle ha dårlige karakterer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...