Gå til innhold

Trenger hjelp til skjermoppsett 3+


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg bygde meg denne pc'en for ca 2 år siden:

  • Fractal Design Define R3 Titanium Grey Vifter: 1x 120mm Front, 1x 120mm Bak, Lydabsorbere
  • ASUS P8H67-M PRO B3, Socket-1155 m-ATX, H67, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, SATA 6Gb/s, USB
  • Intel Core? i5 Quad Processor i5-2500K 3,3GHz, Socket LGA1155, 6MB, Boxed
  • Cooler Master Hyper 212 Plus CPU Kjøler 755/1155/1156/1366, 939/940/AM2/AM2+/AM3, 600~2000
  • Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9 Kit w/2x ValueRAM 4GB DDR3
  • Intel® SSD 510 Series 120GB 2,5" SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 450MB/210MB/s read/write, r
  • Cooler Master Silent Pro Gold 600W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus Gold, Modular, 2x 6pin+2x 6
  • Samsung DVD±RW Burner, SH-S223C SATA, DVD±R: 22x DVD+RW: 8x, DVD-RW: 8x, DVD-RAM:

Klarte faktisk å sette den sammen helt selv, men er ikke spesielt stødig på IT så det er sagt. Jeg har i dag 2x 24'' BenQ skjermer som jeg ønsker å oppgradere til ett oppsett likt som dette:

 

3screens.jpg

 

Jeg vet at den i midten er en 30'' og gjetter på at de to på siden er to 20''-ere.

 

Skjermene jeg har i dag kan ikke "tiltes" og vil derfor ikke kunne brukes. Det jeg lurer på er følgende:

 

1. Kan jeg klare meg med dagens pc for 3 skjermer eller trenger jeg et nytt skjermkort? Har i dag ikke skjermkort.

 

2. I så fall hvilket skjermkort for 3 skjermer vil dere anbefale til pc'en min? Må/ bør jeg oppgradere noen andre komponenter?

 

3. Hvilken 30'' skjerm som har 2560x1600 oppløsning kan anbefales (gjerne billigst mulig ift bruken min - se under)?

 

4. Hvilke 20'' skjermer anbefales for å få til et lignende oppsett som på bildene?

 

5. Annet jeg bør tenkte på?

 

Jeg skal bruke pc'en til poker, film/tv, litt gaming (underordnet) og så vanlig surfing og arbeid (excel, word etc).

 

Beklager hvis noen av spørsmålene er stilt litt rart eller er helt uforståelig, men ikke veldig flink på dette og var super overrasket at jeg klarte å skru sammen pc'en selv (første gang - beaming with pride), men bare si fra om det er noe info som mangler så skal jeg fylle ut.

 

Alex

 

EDIT: har endret i starttråden tilpasset ny forespørsel (se post #9)

Endret av Alexnorge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har bare hva jeg listet, så jeg tror jeg bare bruker utgangene fra hovedkortet (om det er mulig....). Tanken er å spille på 30'' og bruke resten til diagrammer, lobby, etc. For gaming og video hadde det jo vært artig om de gikk over hele, men igjen det er ikke veldig viktig

Endret av Alexnorge
Lenke til kommentar

Hvilke spill tenker du egentlig å spille på? Det er ikke sikkert du trenger noe så heftig som et 7970, eller det kan hende du trenger noe langt kraftigere enn det igjen.

Ettersom du ønsker å ha span mode med varierende skjermstørrelse er det nok AMD som er valget ja, men du skal spille ganske heftige spill for at et 7970 begynner å slite på 2560x1600.

Alle 30" PC-monitorer er gode arbeidsskjermer, ingen er gode spillskjermer. Dells U3014 er en gjenganger, og du må betale såpass mye om det er 30" du skal ha, 27" koster ca halvparten så mye.

 

Dual Link DVI støtter maks 2560x1600 @ 60Hz, Single Link DVI støtter maks 1920x1200 @ 60Hz.

 

6GB VRAM tror jeg ikke er nødvendig, men det kan jo hende du har planer om å spille nye AAA-titler som Crysis 3, BF4, Witcher 3, Far Cry 3, og så videre?

Lenke til kommentar

Takk for god tilbakemelding. Jeg kommer neppe til å spille mye (underordnet) og kanskje ikke i det hele tatt. Det viktigste for meg er at det fungerer godt over 3 skjermer som oppsettet viser. Grunnen til at 2560*1600 er viktig for hovedskjermen er rett og slett antall bord som skal opp på den via pokerklienten. Sideskjermene er kun til å vise diagrammer og ha ekstraprogrammene løpende på slik at de ikke dukker opp over hovedskjermen og bordene der.

 

For å gjøre det mye enklere så kan vi holde oss til det, droppe muligheten for å spille, men beholde muligheten for å se film og tv serier over alle skjermene som vist på bilde 2 (fra fotballstadioen).

 

Så Poker er pri 1 og TV/Film pri 2, spill - ikke viktig. Aller helst skulle jeg sett at jeg kunne droppe å kjøpe skjermkort og bare brukt det jeg har i dag, men antar det ikke er et alternativ.

 

Tar helst/ gjerne mot tips som inneholder alt. Dvs alle skjermer og kort+ledninger etc etc som må til (jeg er veldig lite kjent i denne verdenen så send gjerne med linker til komplett for at jeg ikke skal miste fotfeste).

 

Og igjen takk for alle svar

Endret av Alexnorge
Lenke til kommentar

Dersom spilling ikke er viktig holder det i alle fall med et billig AMD-kort. Det viktige er at du har minst én skjerm med støtte for DisplayPort, og at skjermkortet har minst én DisplayPort-utgang. Hvis kortet i tillegg har totalt tre utganger blir det hele ganske enkelt å sette opp.

 

Jeg ser at hovedkortet ditt har tre utganger, men jeg vet ikke om de kan være i bruk samtidig.

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor dere driver og anbefaler skjermkortløsninger til mange tusen kroner når spilling ikke er prioritert.

 

Har sjekket litt mer, og det virker som om en aktiv DisplayPort-adapter kan erstatte en DisplayPort hvis man likevel har tre utganger.

 

Det rimeligste skjermkortet jeg så med DisplayPort er AMD 7750 til i underkant av 800,-

 

Det finnes visst også USB til DVI-adaptere, men dette har jeg ingen erfaring med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor dere driver og anbefaler skjermkortløsninger til mange tusen kroner når spilling ikke er prioritert.

 

Har sjekket litt mer, og det virker som om en aktiv DisplayPort-adapter kan erstatte en DisplayPort hvis man likevel har tre utganger.

 

Det rimeligste skjermkortet jeg så med DisplayPort er AMD 7750 til i underkant av 800,-

 

Det finnes visst også USB til DVI-adaptere, men dette har jeg ingen erfaring med.

"Litt gaming" skrev han, og dersom han da skal spille på en 2560x1600 trenger man drakraft!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...