Gå til innhold

Trenger jeg kurs før jeg kan øvelseskjøre privat (over 25 år)?


Tokse

Anbefalte innlegg

Jeg er over 25 år og har tenkt til å ta lappen (klasse B) for første gang. Min samboer har hatt lappen i over 5 år og vi har lyst til å øvelseskjøre privat. Kan vi begynne med en gang, eller må jeg ha noen kurs før jeg kan øvelseskjøre privat?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du slipper trafikalt grunnkurs hvis du er over 25 år. Les mer her, § 2-1.

 

http://www.lovdata.n...41001-1339.html

 

ok, takk for linken.

 

Det er noen som snakker om at man trenger førstehjelpskurs og mørkekjøringsdemonstrasjon, som her f.eks:

 

"Ny regel i fra 1. juli 2009; personer som har fylt 25 år, kan starte øvelseskjøring uten det trafikale grunnkurset, men må gjennomføre førstehjelpskurs og mørkekjøringsdemonstrasjon ved en trafikkskole."

 

Men det er litt uklart om de mener det trengs for å øvelseskjøre privat eller hva de egentlig mener...

Lenke til kommentar

"Ny regel i fra 1. juli 2009; personer som har fylt 25 år, kan starte øvelseskjøring uten det trafikale grunnkurset, men må gjennomføre førstehjelpskurs og mørkekjøringsdemonstrasjon ved en trafikkskole."

 

Men det er litt uklart om de mener det trengs for å øvelseskjøre privat eller hva de egentlig mener...

Du må kunn ta førstehjelpskurs og mørkekjøring før du skal ta oppkjøringen.

 

Du trenger ikke dette når du øvelseskjører! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Det Merko sier er korrekt.

 

Du kan øvekjøra sjølv om du ikkje har tatt grunnkurs/førstehjelpskurs.

Eg sendte nettopp ein SMS til køyrelæraren min grunna eg lurte på det samma som deg.

 

 

Meg: Kan eg lærekøyra privat sjølv om eg ikkje har tatt trafikalt grunnkurs/førstehjelpskurs, når eg er over 25 år?

Køyrelærar: Ja, det kan du, du berre ha det før førerprøve

 

 

(2 år for sein, men bedre seint enn aldri?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...