Gå til innhold

Bare én av Haswell-seriene kan overklokkes


Anbefalte innlegg

Jeg bare refererer til hva de sier i testen.

Maksimal mulig overklokk uten å røre bclk, er begrenset av max turbo.

Så når de setter 39/39/39/39 for turbo, kan de kjøre 3,9 GHz med alle kjerner.

 

Default 37/38/39/39, skriver de.

Dette stemmer med deres konklusjon om at de maks klarer å hente ut 200 og 100 MHz ekstra ved å justere turbohastighet i bios.

 

Bclk kan justeres max 4-5% ifølge den artikkelen.

 

Dersom du kan sette turbo=39 for alle kjerner, er 4 GHz mulig.

På den annen side vil du være avhengig av rett hovedkort og forskjellen i ytelse vil være minimal.

Da husket jeg feil på antall bins for fire kjerner Intel Turbo gir på Haswell, poenget var uansett at maksimal turbo-hastighet for en kjerne ikke er det samme som når alle fire kjernene er aktive. Resultatet blir uansett at 37x er maksimal multiplier når fire kjerner er aktivert.

 

Ettersom turbo-frekvensen har blitt økt med 100MHz fra Ivy Bridge er det enda mindre forskjell i IPC enn jeg trodde opprinnelig, det var en kjedelig oppdagelse...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De påstår de kan sette 39x for alle fire kjerner, men jeg har ikke funnet noen andre som har gjort det.

 

"Unser Core i7-4770 hat die lastabhängigen Turbostufen 37/38/39/39. Wäre er ein "Ivy Bridge"-Prozessor, könnten wir diese Multiplikatoren auf 41/42/43/43 anheben und so in jedem Lastzustand 400 MHz gewinnen. Trotz Z87-Chipsatz sind wir bei unserer Haswell-CPU auf 39/39/39/39 limitiert und gewinnen maximal 100 bis 200 MHz im Mehrkernbetrieb."

 

37/38/39/39 er standard, men de er begrenset til 39/39/39/39 i bios.

37/38/39/39 finner jeg flere steder, så det stemmer nok.

 

Test av 4770

 

Gigabyte Z87X-OC m.fl. skal visstnok klare 110-114 MHz bclk, men det er en del potensielle problemer og det er uansett beregnet for benchmarks.

Lenke til kommentar

Gigabyte Z87X-OC m.fl. skal visstnok klare 110-114 MHz bclk, men det er en del potensielle problemer og det er uansett beregnet for benchmarks.

Mulig du har rett angående max multiplier på 4770, vanskelig å si for meg her og nå uten tilgang til hovedkort eller prosessor :)

 

Høy base clock er primært problematisk med tanke på datakorrupsjon, sjansen for at datakorrupsjon finner sted øker drastisk med avviket på base clock fra standardfrekvens, dette er fordi base clock styrer PCIe- og SATA-klokkene i tillegg til kjerne-, L3 Cache- og minnefrekvens.

Lenke til kommentar

Ja, blck overklokking er å be om trøbbel, om du ikke trenger det for ekstremklokking og siden du egentlig ikke oppnår noe særlig uansett, er det like greit å la det stå på standard.

Evt. bruke turbo-modus som enkelte hovedkort har, men det er uansett bare snakk om rundt 3%.

 

Det finnes en del triks man kan bruke for å unngå problemer med høy bclk/fsb, samt valg av rette komponenter, men for min del ser jeg ikke poenget når du får tilnærmet samme ytelse ved å overklokke via multiplier.

Det var mer aktuelt før SB.

 

Det hovedkortet der er beregnet på ekstreme overklokkere og det er ikke meningen at du skal kjøre så høy blck 24/7. :)

 

Skjønner godt at du er skeptisk til at de skal ha klart 39x på alle kjerner.

Intel bør ha god kontroll på hvor mange kjerner som er aktive, som på SB og IB.

 

Det er ikke enkelt å finne tester på annet enn K-modeller.

Nesten ingen som bryr seg etter at intel fjernet muligheten for å overklokke via multiplier (opp til +4x).

Legg til turbo og du har en grei ytelse som ikke krever allverden av kjøling og ikke ligger så langt bak k-modeller.

 

Personlig finner jeg ingen grunn til å oppgradere til hverken IB eller Haswell.

5 GHz SB klarer seg godt mot disse. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...