Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjemmeserver og "Remote Access" fra hvor som heldst?


Anbefalte innlegg

Jeg har en stasjonær PC (Dell Dimension 9200) som jeg har lyst til å sette opp som en hjemmeserver. Jeg vil også ha mulighet til å koble meg opp til denne serveren når jeg ikke er hjemme, ute å reiser osv. Den skal primært bli brukt som et lagringsmedium hvor jeg og et par andre folk har tilgang til å lagre og hente opp filer og dokumenter/bilder osv fra. Serveren (den stasjonære PCen) kjører Windows 7 Pro, og de bærbare PCene som skal ha mulighet til å koble seg opp til serveren kjører Windows 7 også.

 

Hva er den enkleste og beste måten å gjøre dette på? Og hvor trygt er det?

 

Takker for alle svar,

- Requi

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Om du bare skal hente filer kan du vurdere en FTP tjener og NAT'e til den i routeren. Ikke spesielt trygt, men godt om det ikke er noe veldig farlig med det du har liggende. Om du skal koble deg til den (RDP ol.) bør du ha en router med OpenVPN (alternativt PPTP).

 

Samt et eller annet DynDNS oppsett (i begge tilfeller) for å "finne hjem".

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Hva er den enkleste og beste måten å gjøre dette på? Og hvor trygt er det?

Hva med Hamachi? https://secure.logmein.com/products/hamachi/

(Gratis å bruke hvis man kun har 4 'klienter' og 1 server.)

 

Da blir det opprettet et 'kryptert nett' som kun disse maskinene kan være inne på. (Trafikken går gjennom en sikker, kryptert tunnel som igjen bruker din vanlige internettforbindelse.)

 

Med Hamachi-programmet kan du 'se' delte mapper på serveren fra hvilken som helst av 'klientene'. Det er den vanlige fil- og printer-delingsmekanismen i Windows som blir brukt, så du kan styre tilgangen utfra brukernavn og passord.

Lenke til kommentar

Dette er private filer det er snakk om; familiebilder mm, jobbdokumenter etc. Vil gjerne hindre at andre folk kan stjele de, så vil ha en trygg oppkobling til serveren.

 

enkleste blir vell et ftp program som f.eks. filezilla

 

Hvor trygt er dette?

 

Hva med Hamachi? https://secure.logme...oducts/hamachi/ [...] opprettet et 'kryptert nett' som kun disse maskinene kan være inne på. (Trafikken går gjennom en sikker, kryptert tunnel som igjen bruker din vanlige internettforbindelse.)

 

Med Hamachi-programmet kan du 'se' delte mapper på serveren fra hvilken som helst av 'klientene'. Det er den vanlige fil- og printer-delingsmekanismen i Windows som blir brukt, så du kan styre tilgangen utfra brukernavn og passord.

 

Dvs. at jeg kan åpne serveren fra 4 forskjellige laptoper (samtidig og?) for å få tilgang til en mappe fra hvor som helst der jeg/vi kan lagre, kopiere, flytte etc på filer? Og som er trygg?

Endret av Requi
Lenke til kommentar

Er TeamViewer bare en slik remote desktop greie, eller er det mulig å bare koble opp til harddisken på serveren slik at man kan se filene, lagre nye ting, kopiere filer etc...? Jeg er egentlig ikke interessert å "se skjermen" og bruke datamaskinen fra en annen datamaskin; bare ha tilgang til harddisken for å lagre, hente filer og kopiere etc. Og slik at 4 personer har tilgang.

Lenke til kommentar

Er TeamViewer bare en slik remote desktop greie,

Enkelt sagt, ja.

Du får med mer på 'kjøpet' enn bare tilgang til delte mapper på disken(e).

 

Du kan jo også vurdere å installere Windows Home Server 2011 på serveren. Da får du remote access til delte mapper med som en del av løsningen, i tillegg til automatisert backup av opptil 10 PC'er på hjemmenettverket ditt, mediastreaming, osv. 449 kr. hos Komplett: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=639473 (Du kan selvsagt også betale 0 kr. for 'Linux', men hvis du ikke er bevandret i den verdenen kan WHS2011 være en opsjon som gjør at du kommer raskere i gang.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...