Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hei! Er det noen tips om hva man kan gjøre for å ikkje bli tatt for piratkopierning? Og hvor stor er risikoen for å bli tatt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den gangen de sender meg brev fordi jeg har lastet ned en tv-serie eller en film kommer jeg til å boikotte filmbransjen. Jeg hadde ikke vært i nærheten like interessert i film hadde det ikke vært for at jeg kunne laste ned filmer da jeg var 13 og ikke hadde penger til å kjøpe noen. Jeg går på kino ihvertfall 2 ganger i mnd, kjøper blu ray her og der, samt bruker netflix. Men når de insisterer på å lansere tv-serier og filmer såpass mye senere i Norge ser jeg med nødt til å laste ned, og jeg har aldri hatt dårlig samvittighet for det.

Lenke til kommentar

Den gangen de sender meg brev fordi jeg har lastet ned en tv-serie eller en film kommer jeg til å boikotte filmbransjen. Jeg hadde ikke vært i nærheten like interessert i film hadde det ikke vært for at jeg kunne laste ned filmer da jeg var 13 og ikke hadde penger til å kjøpe noen. Jeg går på kino ihvertfall 2 ganger i mnd, kjøper blu ray her og der, samt bruker netflix. Men når de insisterer på å lansere tv-serier og filmer såpass mye senere i Norge ser jeg med nødt til å laste ned, og jeg har aldri hatt dårlig samvittighet for det.

 

Faktum er jo at de som laster ned mye, er ofte de som faktisk også bruker penger på kino/dvd etc.

Samme gjelder for spillbransjen. Menmen, skjønner jo også at de vil ha pengene de har rett på, for det har de jo også til en viss grad.

Lenke til kommentar

Det var akkurat samme hysteriet rundt å bli "tatt" for 10 år siden.

For å si det sånn, så skal man laste opp materiale før man kommer i noen faresone.

Spørs om de nye reglene hvor private kan overvåke fildeling endrer på ting og tang.

 

Ganske spekulativt at rene sivile kapitalinteresser skal etterforske disse sakene.

 

Tror man skal ha respekt for at artister og kunstnere skal tjene penger. Om man går på kino, ser konserter og kjøper spill, så har man igrunnen bidratt ganske bra. Jeg har ikke spesielt dårlig samvittighet om jeg skulle laste ned et album.

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Da de testet ut å spore IP adresser i Norge i starten, ble en jeg kjenner veldig godt "tatt" av et advokatbyrå etter å ha lastet ned fra PirateBay. Konsekvensen den gang var at han fikk et brev fra nettleverandøren om at han var "fersket" og at de ville stenge internettlinjen om han lastet ned noe mer.

 

Forskjellen fra den gang og nå er vel at du nå faktisk risikerer å få politiet på døren og at de beslaglegger datautstyret ditt for undersøkelser.

 

Men løsningen ligger jo i å bare bruke en VPM tjeneste så er du helt trygg, i alle fall i forhold til den nye loven.

Lenke til kommentar

Shoot me if i'm wrong, men det er jo ikke slik at man automagisk blir tatt hvis man laster ned. Det er jo noen kriterier som må være tilstede, slik som at rettighetshaverne til filmen/musikken må ha engasjert ett eller annet byrå til å overvåke ulovlig deling av deres film/musikk-nedlasting på nett. Det er jo ikke slik at overvåkerne får tilgang til alle som laster ned alle filer fra fx. TPB, de må jo spore hver enkelt torrent. Hvis man laster ned en gammel obskur film fra indre Mongolia skal det jo mye til for å bli "overvåket", mens en ny blockbuster, kanskje til og med en ekte screener, nesten garantert blir overvåket når firmaet som eier rettighetene til den blir klar over opplastinga.

Så vil du ikke bli tatt, hold deg da til gamle filmer/musikk som ikke selger så mye lengre ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...