Ruarcs Skrevet 9. juni 2013 Skrevet 9. juni 2013 http://www.tu.no/bygg/2013/03/27/vegvesenet-brukte-mer-pa-konsulenter-enn-pa-asfalt Hvorfor får sånt fortsette? Det skulle ikke være mulig Stem blått!
ATWindsor Skrevet 9. juni 2013 Skrevet 9. juni 2013 Hvordan skal å stemme blått hjelpe? VIdere så lurer jeg på hva du mener er rett? Du vet at det er mange utgifter knyttet til vegbygging som ikke er asfalt alene? Du tror vel ikke at å ikke planlegge noe og legge asfalt på måfå er noen god løsning? AtW 2
Nyph Skrevet 9. juni 2013 Skrevet 9. juni 2013 Ja, drit i konsulenter og bare kjør på og legg asfalt over alt. Hva faen trenger vi Hardangervidda til, kan jo kalle det for Hardanger parkeringsplass istedet.
olsen_1 Skrevet 9. juni 2013 Skrevet 9. juni 2013 Tviler på at blått blir så mye bedre :/ men tror det er sunt med litt forandring. Bare håper Frp ikke blir for store, partiet for folk flest er også partiet som er mest gira på krig og privat tyranni.
Ruarcs Skrevet 9. juni 2013 Forfatter Skrevet 9. juni 2013 Vet dere hvor mange årsverk 2400 millioner nok er? nei, det hjelper kansje ikke med blått, men det sender et signal til de røde om at dette ikke går
krikkert Skrevet 9. juni 2013 Skrevet 9. juni 2013 Bare for å ha dette fullstendig klart: Du er klar over at statens ansvar for veg bare gjelder stamvegnettet? Det meste av riksvegnettet er overført til fylkeskommunene, og fylkeskommunale og kommunale utgifter sorterer ikke under Statens Vegvesen. 3
ATWindsor Skrevet 9. juni 2013 Skrevet 9. juni 2013 Vet dere hvor mange årsverk 2400 millioner nok er? nei, det hjelper kansje ikke med blått, men det sender et signal til de røde om at dette ikke går I konsulenttjenester? Omlag 1200 kanskje. Jeg sier ikke at vegvesenet ikke har effektiviseringspotensial, men vet du hva det innebærer å planlegge en vei? Det er ingen trivialitet. AtW
Notelitten Skrevet 9. juni 2013 Skrevet 9. juni 2013 Når man bruker andres penger, er det lett å se seg blind på tall. Utstyr til noen tusenlapper kan fort koste millioner for staten. Jeg for min del hadde foretrukket at vi begynte å eksperimentere med privatisering av veinettet. 1
ATWindsor Skrevet 10. juni 2013 Skrevet 10. juni 2013 Når man bruker andres penger, er det lett å se seg blind på tall. Utstyr til noen tusenlapper kan fort koste millioner for staten. Jeg for min del hadde foretrukket at vi begynte å eksperimentere med privatisering av veinettet. Javel? Har du eksempler på dette? AtW
Hansien Skrevet 10. juni 2013 Skrevet 10. juni 2013 (endret) På en jobb for statens vegvesen her i vinter stod 4 karer i fra jobb, inkludert utstyr, og ventet i nesten 3 måneder før de fikk fortsette å gjøre jobben sin grunnet noe som viste seg å munne ut i bagateller og kunnskapsløshet blant Statens ansette. Her for litt siden var jeg på jobb som i utgangspunktet var beregnet på å ta 2 uker, men etter 1.5 måned var jeg ferdig. Her var det både kunnskapsløshet, mangel på interesse i å prøve nye ting(Som kunne gitt et mer konkret svar på en prøve i fjellhull) og surring blant konsulentene som førte til masse ekstraarbeid. Jeg har forøvrig til gode å møte en ansatt i vegvesenet som viser interesse for å lære noe om det yrket jeg driver med, annet enn det lille som står i bøkene de har funnet. Jeg har brukt unødvendig masse tid på forklaring på hvorfor og hvordan til disse uten at det har hjulpet i det heletatt. Alt i fra ferske folk som helt sikkert bare var lærling til gamle folk med "mange" år i bransjen. Så sånn sett hadde ikke Vegvesenet tatt til skade å blitt privatisert, for da hadde både tid og penger vært en faktor i avgjørelsen på hvor god en ansatt hos disse er. Ikke hvor pirkete og latterlig nøye de ansatte kan være. Jeg vet ikke om dette er gode nok eksempler for deg, Atw, men dette er nå hverdagen min når jeg er på jobb for både statens vegvesen og jernbaneverket. Endret 10. juni 2013 av Hansien 3
ATWindsor Skrevet 10. juni 2013 Skrevet 10. juni 2013 Det er ikke så gode eksempler på utstyr til noen tusenlapper som koster millioner akkurat Men det er jo fint med erfaringer såklart. AtW
Hansien Skrevet 10. juni 2013 Skrevet 10. juni 2013 Det var jo i den retning Noteliten siktet til. Unødvendig sløsing med penger.
ATWindsor Skrevet 10. juni 2013 Skrevet 10. juni 2013 Det var jo i den retning Noteliten siktet til. Unødvendig sløsing med penger. Joa, men så er det forskjell mellom unødvendig pengebruk, og de sinnsyke forholdene han siktet til. AtW
Hansien Skrevet 10. juni 2013 Skrevet 10. juni 2013 Uansett så er det ikke snakk om småpenger de alt for lett betaler ut i unødvendig venting.
MailMan13 Skrevet 10. juni 2013 Skrevet 10. juni 2013 (endret) Så sånn sett hadde ikke Vegvesenet tatt til skade å blitt privatisert, for da hadde både tid og penger vært en faktor i avgjørelsen på hvor god en ansatt hos disse er. Er ikke dette resultat av privatiseringen da? Konsulent er en innleid ingeniør/rådgiver. Jo mer av Vegvesenet som privatiseres eller legges ned -> mer må kjøpes hos eksterne konsulenter -> mer penger flyttes fra lønne egne ansatte til å betale konsulenter. Endret 10. juni 2013 av MailMan13
Notelitten Skrevet 10. juni 2013 Skrevet 10. juni 2013 Joa, men så er det forskjell mellom unødvendig pengebruk, og de sinnsyke forholdene han siktet til. AtW http://www.nrk.no/nordland/sloser-bort-titalls-milliarder-1.11028688 1
Friluftskar Skrevet 10. juni 2013 Skrevet 10. juni 2013 Det er kanskje ikke så undelig at det offentlige, som statlige og havstatlige foretak bruker mye konsulenter. De har ikke alle nødvendige spessialister selv. Så vegvesenet, jernbaneverket og helsesektoren er nødt til å bruke ekstren kompetanse. Tror det er en del, dere ikke tenker på! Høyt utdannede RIB konsulenter, tjener vesentlig mer i det private og er lite interessert i å jobbe i det offentlige! Og i større utbyggningsprosjekter, er det mange forskjellige typer kompetanse som benyttes. Og det dreier seg ikke om noen få titalls spessialområder, men det kan dreie seg om veldig mange ti-talls spesialkompetanser (et snevet område). Og en type konsulet, er kanske engasjert kun 14 dager i et prosjekt, 2 dager i et annet. En annen noen måneder av året. Skal da det offentlige annsette en slik person, til høy lønn og så har han/hun jobb bare deler av året? Ville blitt ganske dyrt, for det offentlige å ha all kompetanse selv. Men om noe konsulent bruk kunne vært unngått, vet ikke jeg. Men jeg vet den, er en nødvendighet.
Notelitten Skrevet 10. juni 2013 Skrevet 10. juni 2013 Privatisering vil eliminere statlig sløsing, og incentiv for en økonomisk bærekraftig løsning.
Friluftskar Skrevet 10. juni 2013 Skrevet 10. juni 2013 Privatisering vil eliminere statlig sløsing, og incentiv for en økonomisk bærekraftig løsning. En privat Totalentreprenør/Hovedentreprenør, ville også benyttet seg av konsulenter.
Hansien Skrevet 10. juni 2013 Skrevet 10. juni 2013 En privatist vil, i motsetning til statlig, og høre på de som jobber med den spesifikke tingen for å se om disse har vært borte i det problem før og har løst det, før de velger å kontakte en konsulent. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå