Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

"Karaktersetting"


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg plages litt med en karakter. Har fått 5-6 på resten av fagene, mens sidemål fikk jeg 4 nå til jul, mens jeg fikk 3 i standpunkt. Vi har hatt èn innlevering, også har vi hatt tentamen i tillegg.

 

Innlevering - 3

Tentamen - 4/3

 

Lærer har sagt at det som vi gjør i timen skal ha mye å si (og innleveringsoppgaver skal ha mye å si), og at hvis du er i fare for å gå ned en karakter skal de si ifra. De har også sagt at karakteren til jul skal sees på dersom det er i tvil hva eleven skal få. Jeg syns 3 i standpunkt er urettferdig.

Og, ja.

 

Disse norsklærerne er de strengeste jeg har vært borti. Over halvparten av klassa har stryk i sidemål.Ei jeg kjenner hadde 6 muntlig, 5 sidemål og 5 i hovedmål - og lå på 4 på alt med disse.

 

Hva syns dere? Er det greit, eller kunne jeg fått 4?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns de fleste norsklærere er strenge på karakterene. Føler at 5-6 henger skyhøyt, men ikke umulig å nå. Så føler med deg!

Med on-topic, jeg syns karakteren er rettferdig ut ifra de vurderingene du har. Så vidt jeg vet skal ikke aktivitet i klassen spille en rolle for karakteren. Men på tentamen vippet du mellom 4 og 3, og innleveringen din trakk deg ned. Syns det er litt rart at du kun har hatt to vurderingssituasjoner.

Lenke til kommentar

Syns de fleste norsklærere er strenge på karakterene. Føler at 5-6 henger skyhøyt, men ikke umulig å nå. Så føler med deg!

Med on-topic, jeg syns karakteren er rettferdig ut ifra de vurderingene du har. Så vidt jeg vet skal ikke aktivitet i klassen spille en rolle for karakteren. Men på tentamen vippet du mellom 4 og 3, og innleveringen din trakk deg ned. Syns det er litt rart at du kun har hatt to vurderingssituasjoner.

 

Men lærer har sagt at innleveringer i form av lekser/innleveringer skal spille på karakteren. Og læreren sa at selv om du hadde 4 til jul, og bare fikk 5'ere neste termin, så var det ikke sikkert du fikk 5 i standpunkt siden karakteren til jul skulle bli brukt som utgangspunkt. Hun er med andre ord det kvalmeste mennesket jeg har møtt i løpet av mine 13 år med skole.

 

Og når innleveringa mi ble rettet, var det ikke skrivefeil hun pekte på (hun endret ord der hun mente det ikke passet inn), og hun mente også at jeg skulle bruke synonymer til helt uvesentlige ting. Glad jeg er ferdig, men 3 i sidemål syns jeg er et hån.

 

Andre refleksjoner, anyone?

Lenke til kommentar

Det kan godt være du skulle hatt 4, og at læreren er et kvalmt menneske, men ut i fra informasjonen du har gitt her så kan jeg ikke se at 3 er feil.

 

Du sier at innleveringer og lekser skulle telle, men samtidig skriver du jo at du fikk 3 på innleveringer.

 

Om du er uenig i rettingen hennes kan du få en annen lærer til å se på det.

Lenke til kommentar

Det kan godt være du skulle hatt 4, og at læreren er et kvalmt menneske, men ut i fra informasjonen du har gitt her så kan jeg ikke se at 3 er feil.

 

Du sier at innleveringer og lekser skulle telle, men samtidig skriver du jo at du fikk 3 på innleveringer.

 

Om du er uenig i rettingen hennes kan du få en annen lærer til å se på det.

 

 

Det er ikke alle innlevering av lekser som blir karaktersatt, nei. Derfor skal det spille på karakteren har blant annet hun sagt. Ærlig talt så er det ikke jordas undergang at jeg fikk 3, men jeg blir provosert siden jeg ellers er en toppelev og mange elever som har hatt henne får ekstremt dårlige karakterer. Uansett er det ekstremt provoserende å få 3 på standpunkt når jeg enkelt burde fått 4, objektivt sett fra min side. Jeg har akseptert at hun er streng og jævlig, men å få 3 på bakgrunn av at hun er den største karakter-nazien jeg har vært borti (og andre sine meninger om henne), syns jeg det er aaalt for lite gurnnlag for at hun skal gi meg 3. Hun har fokusert mer på å trekke NED enn å legge alt arbeidet jeg har gjort hele året til grunn for karaktersettinga.

Lenke til kommentar

Utifra de karakterene du fikk så er det vel ikke altfor strengt, men du har vel ingenting å miste på å klage på den selv om det er liten sjanse på at karakteren endres. Personlig synes nå jeg det er litt lite grunnlag for en karakter, der det virker som en innlevering har like mye å si som tentamen. Jeg mener ihvertfall 4/3 er en 4'er, selv om den er veldig svak. Jeg lå selv å vippet mellom 4 og 3 i sidemål, og jeg er vel heldigere med lærer enn deg og endte på 4. Er teit med en 3'er på vitnemålet når det ellers ser så bra ut da. Så kjør på med en klage hvis du har tid og lyst.

Endret av FalskOverture
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan godt forstå at du hadde ønsket deg 4, og at du selv greier å rettferdiggjøre den tanken, men ut fra disse opplysningene vil jeg nok ikke si at 3 er urimelig. Beklageligvis.

 

Det er dessverre mange som blir skuffet over karakterene de får, og det er ofte vanskelig å forstå hvorfor avgjørelsene blir slik de blir, men dette er noe vi elever er nødt til å forholde oss til. Faglærer tar den avgjørelsen h*n mener er riktig.

Lenke til kommentar

Jeg har selv opplevd å bli "urettferdig" behandlet angående karakterer. Jeg krangla en del med engelsk hovedmål læreren min, så jeg endte opp med en del dårlige karakterer. Men etter jeg skjerpet meg og var mer aktiv i timen, så ble hun mye greiere med karakterer.

 

Vist du opplever at hun ikke setter karakterer, skal det være mulig og få en annen lærer til å sette karakterer på deg. Snakk med rådgiver eller rektor vist du føler det blir for urettferdig. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...