Gå til innhold

forslag til vidvinkel på fx kamera?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mye for pengene er Sigma 10-20mm

Den passer vel ikke til FX, kun til DX/cropkameraer. Så da må det evt være Sigma 12-24mm F4.5-5.6 II DG HSM som kan være et alternativ...uten at jeg vet noe om kvaliteten.

 

edit:var litt kjapp på svaret der, så ikke at det var side 2 :o

 

Men: Jeg hadde den billige sigma 10-20mm før, og den var ok, men var ikke veldig glad i den egentlig og brukte den svært lite. Kanskje den med fast blender 3,5 er bedre?!

 

ang fast vidvinkel er det vel mange som liker Samyang 14mm f2.8.

Endret av KristianJV
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har den nyeste verisjonen av Samyang 14mm F2.8 og er ikke veldig fornøyd med den. Den er ikke særlig skarp, har utrolig mye distortion og bidrar med mye støy. Nå kan det hende at jeg bare har vært litt uheldig og fått en brukt modell, men det tror jeg ikke.

På akuratt denne delen er du utrolig heldig som bruker Nikon kamera. De har jo fantastiske vidvinkel zoom objektiver! Dette misunner jeg dere Nikon brukere på veldig (bruker canon). En god vidvinkel er et dyrt objektiv som er komplisert å lage. Defor ville jeg gått fir et objektiv med litt høyere standar. En Nikon 14-24mm F2.8 ville jo helt klary vært det beste. Den blir brukt av mange proff fotografer bl.a. Av et av mine store forbilder: Elia Locardi. Om prisen blir for høy ville jeg gått for 12-24mm om den blir for høy prisklasse på ville jeg gått for 10-24. Om du ikke har penger tild en heller ville jeg heller ventet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hehe, ja det tror jeg også :) Dumt spørsmål, men tenkte mer på hva slags motiver som det ofte blir brukt vidvinkel på.

 

boligannonser og arkitektur er vel mye brukt til, men bruker dere dette i brylup, natur ol? Morro å høre med ringrevene hva dere bruker det til :)

Endret av D-600
Lenke til kommentar

Vidvinkel bruker jeg til

Folk

Gatefoto

Innebilder

Gruppebilder

Natur og landskap

Bryllup(aldri vert i d, men fører det opp likevel)

 

Ekstrem vidvinkel

Natur og landskap

Boligbilder

 

Natur og landskap kan brukes med alle brennvidder. Det er smak og behag, og det kommer an på hva du vil ha med på akkurat DET bildet. At man MÅ ha mye vidvinkel for det er bare tull, og er helt på feil bærtur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere som bruker vidvinkel zoom av ymse art, bruker dere ofte filter?

 

Det som jeg har forstått er dumt med 14-24 er vel nettopp at en ikke kan bruke "vanlige" filter.

 

Kommer ann på hva dere tar bilder av, men savner dere muligheten for feks gråfilter?(pola er kanskje ikke noen god kombo)

 

Hva må en kjøpe ekstra for at beiste kan brukes med filter?

Lenke til kommentar

Godt spørsmål.

 

Er det ikke ønskelig å bruke ND filter på et slikt objektiv? De fleste som knipset landskap synes vel filter er ok?

 

Hva gjør dere som eier 14-24 med dette?

 

Ser at 16-35 også har fått mye skryt, ikke like skarp, men ikke langt unna, og de optiske feilene blir vel bra med en tur innom LR?

Lenke til kommentar

Den er dritskarp og forbausende letthåndterlig til tross for formen. Men det at det var såpass vanskelig å få til noe med filter, var en av grunnene til at 14-24 ble såpass lite brukt, og at jeg derfor solgte den. Bedømmelsen av 16-35 i tester varierer veldig, men de som bruker det til det som det er bygd for, virker veldig fornøyd. For min egen del foretrekker jeg gammer'n, 17-35/2.8

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vidvinkel f.eks(16-35 f/4) kan brukes til mange typer bilder vil jeg si.

Nei, personelig bruker jeg det mest til landskapsbilder og natur. Bruker det også mye til å ta bilde av nprdlyset og melkeveien/stejrnehimmelen.

 

Anggående filter går det mye i CPL og ND filter. Alt fra fosser og sløret hav til skyer og landskap. Det er et veldig bra vidvinkel objektiv vil jeg si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...