Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Skal slå plen til andre i sommer! Trenger litt tips!


Anbefalte innlegg

Hei eg har bestemt at eg skal tjene litt penger i sommer ved å klippe plenen til andre i bygden min. Tenker at eg skal få en henger til sykkelen og ha gressklipperen der. Men har dere noen tips til hva jeg kan skrive i annonsen og hvor mye jeg skal ta hver time ? og andre tips? Vennlig hilsen en ivrig 14 åring.

Endret av Båt Niko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke meningen å være negativ, men jeg tror du kommer til å slite med å med gå i overskudd. Du trenger sykkelhenger, hørselvern, vernebriller, gressklipper, kantklipper + tråd, kost og bensin til klipperne. Mulig du har noe av dette tilgjengelig fra før, men regn i hvert fall på det før du begynner.

 

Om en gressklipper brukes 7,5 timer hver dag gjennom sommeren så regn med et par verkstedsbesøk også.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hvor mye besin bruker den? Kjører du på vanlig bensin eller miljøbensin? Oljeforbruk, du bør kanskje vurdere å bytte oljen hvis du klipper mye. Deler? Kan du skru selv?

Finn ut prisen på alt dette, og sett en pris du er komfortabel med.

Ta en titt her :)

Lenke til kommentar

Olje skal helst skiftes hver 25. arbeidstime, det vil si at du må bytte olje mer enn en gang i uken. Du kan fint strekke denne grensen litt, men en gang i uken ville jeg regnet med oljeskifte ettersom du skal bruke den såpass mye. Jeg synes du kan ta deg betalt 100 kroner timen eller mer i "grunnlønn", men så legge på litt for slitasje, og forbruk av bensin og olje, så 125-150 kroner timen er nok greit. Ettersom de fleste plener kan klippes på under 1 time, ville jeg nok heller tatt en fastpris per plen som er avtalt i forkant, litt etter størrelse. Siden dette bare er en sommerjobb, kan du fint ta dette på øyemål, med en minstepris på ca. 200 kroner. Det vil gi en god timebetaling, og jeg vil tro at de fleste er villige til å "støtte" deg med 200 kroner hvis du klipper plenen deres.

Lenke til kommentar

Hvor mye besin bruker den? Kjører du på vanlig bensin eller miljøbensin? Oljeforbruk, du bør kanskje vurdere å bytte oljen hvis du klipper mye. Deler? Kan du skru selv?

Finn ut prisen på alt dette, og sett en pris du er komfortabel med.

Ta en titt her :)

Kan skru selv, skruing på gamle gressklippere gjør jeg ofte xP
Lenke til kommentar

En anleggsgartner koster rundt 500 kr i timen, litt avhengig av typen jobb og hva slags utstyr han har med. På en dag vil en anleggsgartner klippe rundt 5 mål, om det er snakk om flere småplener som klippes med kantklipper og vanlig liten klipper.

 

Jeg vil tro det er veldig få som vil betale 500 kr i timen svart til en ufaglært 14 åring, men kanskje du kan få 500 kr per mål.

 

En plen bør imidlertid klippes hver 7. - 10. dag, så om du klarer å få til noen faste avtaler, så kan det jo bli litt penger. I tillegg kan du jo tilby deg å klippe hekken og luke litt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Kan skru selv, skruing på gamle gressklippere gjør jeg ofte xP

Da er det jo ikke noe problem, den eneste vedlikeholdskostnaden du får da er deler og væske.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro det er veldig få som vil betale 500 kr i timen svart til en ufaglært 14 åring, men kanskje du kan få 500 kr per mål.

 

En plen bør imidlertid klippes hver 7. - 10. dag, så om du klarer å få til noen faste avtaler, så kan det jo bli litt penger. I tillegg kan du jo tilby deg å klippe hekken og luke litt.

Her hos meg må det normalt klippes en gang hver 4 - 6 dag. Ved rette forhold, så ofte som 3. hver dag, hvis oppsamler skal brukes. Men her er det er gode vekstforhold (har kanskje norges høyeste burot, på høsten) og bor mellom Drammen og Asker. :) Så hvor ofte en må klippe, er avhening av flere "ting", men klima har jo betydning da.

Lenke til kommentar

Olje skal helst skiftes hver 25. arbeidstime, det vil si at du må bytte olje mer enn en gang i uken. Du kan fint strekke denne grensen litt, men en gang i uken ville jeg regnet med oljeskifte ettersom du skal bruke den såpass mye. Jeg synes du kan ta deg betalt 100 kroner timen eller mer i "grunnlønn", men så legge på litt for slitasje, og forbruk av bensin og olje, så 125-150 kroner timen er nok greit. Ettersom de fleste plener kan klippes på under 1 time, ville jeg nok heller tatt en fastpris per plen som er avtalt i forkant, litt etter størrelse. Siden dette bare er en sommerjobb, kan du fint ta dette på øyemål, med en minstepris på ca. 200 kroner. Det vil gi en god timebetaling, og jeg vil tro at de fleste er villige til å "støtte" deg med 200 kroner hvis du klipper plenen deres.

Plener her på Østlandet kan varriere fra 50 m2 - 2500 m2, så selve klippingen kan ta fra 15 min. til en 2-3 timer. Han bør vel ta en minstepris (eks. intill 50 m2) og så pr. m2 utover de 50 m2. (Eller kun timepris).

 

Samt noe smale striper her og der, er ofte tidkrevende. Klipping med oppsamler tar mer tid, enn uten. Raking kan da være aktuellt, hvis gresset er langt, eller kunden ønsker det. Og kantklipping kan by på problemer og kan ta lang tid, så dette må prises spessielt. Jeg hadde unngått kantklipping, hvis mulig, eller tatt ekstra god betaling, pr. l.m.

 

Hvis han ikke skal ta betalt for kjøring, må han også legge inn kostnader for kjøring i "klippeprisen", samt noe vedlikehold/rengjøring.

 

En fastpris på 200 kr, tror jeg ikke han vil tjene på! Husk på transport frem og tilbake, vedlikehold, m.m. Kanskje hvis det er for en plen inntil en viss størrelse (og ikke kantklipping) og han bruker deres klipper og deres drivstoff.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Hvor ofte en plen må klippes varierer selvfølgelig veldig etter klima, jordforhold, gresstype, gjødsling osv, men om en ser bort i fra diverse ugress (som kan skyte i været på bare noen dager) i plenen vil en med et klippeintervall på 7 dager i snitt klare å holde plenen på mellom 4 og 8 cm (i hvert fall her på vestlandet).

 

Klipper en så ofte vil det mest hensiktsmessige være å bruke bioklipp, men jeg vet samtidig at en del kunder tviholder på ideen om oppsamler.

 

Hvordan kantklipping kan by på problemer kan jeg heller ikke forstå. Det jeg derimot kan forstå er at det kan bli vanskelig å tjene penger. Firmaet jeg jobber i har kuttet ut privatkunder da de rett og slett ikke er villig til å betale nok til at det er lønnsomt.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Hvor ofte en plen må klippes varierer selvfølgelig veldig etter klima, jordforhold, gresstype, gjødsling osv, men om en ser bort i fra diverse ugress (som kan skyte i været på bare noen dager) i plenen vil en med et klippeintervall på 7 dager i snitt klare å holde plenen på mellom 4 og 8 cm (i hvert fall her på vestlandet).

 

Klipper en så ofte vil det mest hensiktsmessige være å bruke bioklipp, men jeg vet samtidig at en del kunder tviholder på ideen om oppsamler.

 

Hvordan kantklipping kan by på problemer kan jeg heller ikke forstå. Det jeg derimot kan forstå er at det kan bli vanskelig å tjene penger. Firmaet jeg jobber i har kuttet ut privatkunder da de rett og slett ikke er villig til å betale nok til at det er lønnsomt.

Jeg vet ikke hvor TS bor. Men her på østlandet gror det godt og temperaturen er nok gennerelt en del høyere enn på vestlandet. Nå er det kanskje litt ekstremt her jeg bor nå, men jeg har bodd andre steder i Lier og en del år i Drammen og det har vært nesten det samme vekstforhold.

 

Jeg nevnte stor burot og jeg kan nevne størrelsen også for morro skyld. :) Jeg har målt burot til 2,57 meter og brennesle til 2,12 m! Noen bedre? Tviler på, at Vestlandet kan matche. :) Det er ikke ugrass lenger, det er trær! Dette er selvfølgelig områder jeg ikke klipper. Når jeg har tid og lyst, slår jeg med ljå (lang-ljå), men det er noen mål. Har også brukt en del Roundup, på de værste områdene. Og det har hjulpet spesielt på brenneslen.

 

Skal jeg klippe uten oppsamler, eller etter-raking, må jeg klippe ganske ofte. På det værste, hver andre dag! Og raking her hos meg (kun når gresset har vært for langt, for oppsamler, eller for vått til oppsamler), da bruker jeg ca 2 timer bare på raking og bortkjøring med trillebor. Slår da ca 900 - 1000 m2, med en vanlig selvgående klipper. Grunn til at jeg personlig bruker oppsamler, er at da kan jeg drøye en dag med klippeningen (fra 2 til 3 - 4 dager), når det gror som værst. (Men hele sommeren er jo ikke slik). Og jeg vet når gresset blir for langt og tykt, til å slå uten oppsammler. Og uten, så blir det avklipte gresset bare liggende oppå det klipte gresset og "kveler" gresset under. I tørre perioder så blir det "høy" og i våte perioder mørkegrønt råttenet gressklin. Og jeg gjørsler ikke, men i løpet av ca 20 år, har jeg brukt litt kalk, en 2 - 3 ganger. Og jeg har tilgode å vanne plenene her, selv varme tørkeperioder. Kun ved lengere tørkeperioder, med temperaturer 20 - 28 grader og vanlig nattetemp, kan det bli litt brunt enkelte steder. Og heldigvis uten regn, så avtar veksthastigheten.

 

Men jeg forsøker å belyse problemer, som kan føre til plunder og heft. Enkelte steder er kurrante å klippe, mens andre kan by på noe problemer. TS får prøve ut noen steder og se hvordan det går.

 

Som TS har jeg en vanlig gressklipper og jeg kommer trolig ikke til å kjøpe noen annen klipper.

 

Jeg kan fortelle deg hvorfor kantklipping kan by på problemer. Bl.a. steder hvor plenen avsluttes mot stablestein, mot kantstein som stikker opp over gresset (spessielt den rue) og lignende steder. Og det blir det brukt en del, i områdene her. En må kruke kantklipper med tråd og tråden ryker til stadighet. Og det hender en ikke får med alt, så en må luke, eller bruke en saks i tillegg. Dette er grunn til min advarsel. Men ved besiktigelse, vil TS se om slikt er problem.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Du seier ikkje kor du bur, men dersom du bur i ei bygd så er det vell rimelig å anta at alle som har plen også disponerer plenklipper?

I fyrste omgang så vil eg anbefale at du baserer deg på å bruke kundens eige utstyr.

 

Skal du ha med eige utstyr så vil du også få ekstrakostnader i form av drivstoff/olje, slitasje, reperasjon, osv.

 

Eg trur også at før du realiserer planen din og bruker penger på utstyr så bør du ta deg ein tur i nabolaget for å prøve å finne ut kva folk er villige til å betale. Det er svært lett å prise seg heilt ut av markedet.

 

 

NB, husk å skaffe deg verneutstyr også. Ikkje berre ser det mykje meir profesjonelt ut, men det er også lettare å skaffe seg kunder når dei slepp å bekymre seg for at 14 åringen skader seg i deira hage.

Lenke til kommentar

Du seier ikkje kor du bur, men dersom du bur i ei bygd så er det vell rimelig å anta at alle som har plen også disponerer plenklipper?

I fyrste omgang så vil eg anbefale at du baserer deg på å bruke kundens eige utstyr.

 

Skal du ha med eige utstyr så vil du også få ekstrakostnader i form av drivstoff/olje, slitasje, reperasjon, osv.

 

Eg trur også at før du realiserer planen din og bruker penger på utstyr så bør du ta deg ein tur i nabolaget for å prøve å finne ut kva folk er villige til å betale. Det er svært lett å prise seg heilt ut av markedet.

 

 

NB, husk å skaffe deg verneutstyr også. Ikkje berre ser det mykje meir profesjonelt ut, men det er også lettare å skaffe seg kunder når dei slepp å bekymre seg for at 14 åringen skader seg i deira hage.

 

Ka slags verneutstyr trur du er lurt å ha da?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Sko(dette kan bli varmt), invester i et par gode hørselvern, bruker selv Peltor Optime 3 på skytebanen, hører såvidt .460er og litt grovere kalibre. Koster vel 200-300 kroner på Landrø. Siden du skal jobbe i støy er dette svært viktig, er ikke noe gøy å få nedsatt hørsel i ung alder :)

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...