Gå til innhold

[Løst] Gaming PC - 15-20000. Ønsker feedback på noen komponenter.


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Går snart til innkjøp av ny gaming rigg, men ønsker litt feedback på et par komponenter. Har fulgt lite med det siste året, så er ikke så fullstending oppdatert. Og det er grenser for hvor mange reviews, feedback etc jeg kan lese meg gjennom på noen uker.

 

Jeg ønsker å gå for intels socket 2011, og komponentene jeg ønsker spesiell tilbakemelding på er hovedkort, minne, kabinett, vannkjøling, cpu og gpu. Om noen har feedback på andre komponenter som jeg har valgt, så er dette også velkommen.

 

Jeg har også vurderte utsette kjøpet mitt til litt utover sommern til å se hvordan den nye intel cpu serien (haswell) blir i pris. Blir 2011 med i7 3820 med en oppgradering til Ivy-E til høsten (3820 havner da i et planlagt mini-ITX BitFenix Prodigy build).

 

Sikker (>90%)

Usikker

 

Hovedkort: Gigabyte GA-X79-UD5 vs Gigabyte GA-X79-UP4 vs Asrock x79 Extreme9

CPU: Intel Core i7 3930K vs Intel Core i7 3820

GPU: EVGA GTX 780 SC ACX vs EVGA GTX 770 SC vs 2x Gigabyte GTX 670 OC 2GB Valgte stock grunnet helgetilbudet til komplett til kr 4500 for EVGA GeForce GTX 780

RAM: Kingston HyperX Beast DDR3 PC17000/2133MHz CL11 XMP 4x8GB vs ??

SSD: Samsung 840 Pro Series MZ-7PD256 256GB (vuderer 2stk i raid)

Vannkjøling: H110 vs H100i

Kabinett: Corsair 500R vs Fractal Design R4

PSU: Corsair HX1000 1000W (har fra før)

Seasonic X-1050 1050W vs Seasonic Platinum P-1000 1000W vs XFX Black Edition Pro Edition 1000W vs COOLER MASTER V1000 Vanguard 1000W vs XFX Black Edition Pro Edition 850W Valgt å heller gå ned da jeg ikke trenger 1000w

 

Skjerm: 2 stk BenQ XL2420T (har fra før)

HDD: 2 stk WD Caviar Black WD2002FAEX 64MB 2TB (har fra før)

HDD 2: La til en WD red 3TB, alltid bruk for mer lagring egentlig.

fullstendig_liste.png

 

Litt mere info:

Jeg har ikke peiling på vannavkjøling. H110 Hydro blir min første, så er ikke på utkikk etter noen spesielle løsninger for gpu.

 

Jeg foretrekker Nvidia/Intel fremfor ATI/AMD (personal preference, om jeg kan kalle det slik). Ønsker kjøpe det helt nye kortet til nvidia, men er usikker på hvilken type og fra hvilken produsent (evt om jeg bør vente på lightning serien)

 

Overklokking: kanskje. Har overklokket min i7@920 d0 lang stund på luft og har vurdert litt overklokking på cpu i moderate mengder på ny rigg.

 

Mengde RAM (32gb): driver med hobby bildebehandling og tegning, og mine 12gb pr i dag blir litt lite noen ganger ved store prosjekter.

 

EDIT:

- Skjermer: Har allerede et oppsett med 2 stk BenQ XL2420T (31.05.2013)

- Endret minne til: Kingston HyperX Beast DDR3-2400 32GB (4x8GB) CL11 (31.05.2013)

- Fjernet PSU, da jeg velger bruker min Corsair HX1000W (31.05.2013)

- Godt mulig jeg velger kjøpe både R4 og 500R kabinettet. Skal bytte ut kabinett til gamleriggen med noe mindre. (31.05.2013)

- Endret RAM til Kingston HyperX Beast DDR3-2133 32GB (4x8GB) CL11 (01.06.2013)

- Endret til prisjaktlister, da noen komponenter mangler fra prisguiden. (01.06.2013)

- Endret litt på info og oppsett (02.06.2013)

- Endret hovedkort i foreløpig liste til ASRock X79 Extreme9 (02.06.2013)

- Varer bestilt - Handlelista (15.06.2013)

- H100i og R4 er også bestilt. Er så usikker på hvem jeg ønsker å bruke at jeg har bestilt begge disse i tillegg til h110 og 500r. De jeg liker minst blir brukt til den gamle riggen, eller benyttet angrefrist på

 

 

På forhånd takk for tilbakemeldingen.

Endret av DGN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min anbefaling er å vente til Ivy-E i september dersom du "må ha" 2011, dersom du ikke "må ha" 2011, anbefaler jeg Haswell ;)

 

Tenkte lenge på Ivy-E, men vil gjerne ha en ny rigg nå før sommern starter. Har lyst på et par mnd skikkelig gaming før jeg fortsetter med masterstudiene hehe.

Lenke til kommentar

Med 15 tusen til rådighet har du vel plass til 780, uten å spare på andre komponenter?

 

jau, regner med det. Er oppe i litt over 15k med denne lista. (Får ikke lag til Gigabyte GA-X79-UP4 til lista som koster ca 1500kr). Alltid greit med litt input, selv om jeg nok venter til haswell kommer for å se pris og muligheter. Den delen jeg er mest skeptisk på i skrivende stund er PSU'n. Har en hx1000 som jeg vurderer bruke fra gamle riggen istedenfor.

Lenke til kommentar

jau, regner med det. Er oppe i litt over 15k med denne lista. (Får ikke lag til Gigabyte GA-X79-UP4 til lista som koster ca 1500kr). Alltid greit med litt input, selv om jeg nok venter til haswell kommer for å se pris og muligheter. Den delen jeg er mest skeptisk på i skrivende stund er PSU'n. Har en hx1000 som jeg vurderer bruke fra gamle riggen istedenfor.

Du kan like godt bruke den gamle PSUen, Anbefaler deg et annet kabinett (Fractal Design R4), og H100i ;)

Du kan bruke 15K, eller så kan du bruke under 10K nå, på Haswell + 770, og oppgradere senere! (Evnt. bare kjøpe H100i + 780, og kjøre kraftig OC på CPUen ;)) RAMen du har valgt er langt mer en du trenger! se på 2x8GB, eller 4x4GB ;)

Endret av MariusJS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan like godt bruke den gamle PSUen,

 

Jau, har også fått sjekket ut at den er også godkjent for haswell av corsair. Mulig jeg bare kjøper en cx750modulær som erstatning til den gamle riggen (som plassert på masterlabben kommende år)

 

Anbefaler deg et annet kabinett (Fractal Design R4),

 

Noen spesiell grunn? Liker veldig godt corsair, og siden jeg valgte h110 som er litt kronglete montering, så skal vist h110 passe i 500r, men ikke så veldig godt i r4.

 

og H100i ;)

Er dette pga av at h110 passer dårlig i r4?. Dette er min første vannkjølingsløsning. Det lille jeg har lest om h100i er at mange har vist hatt problemer med selve motoren. Men valgte egentlig h110 fordi den vare var nyere modell og god kritikk fra hw sin test.

 

 

Du kan bruke 15K, eller så kan du bruke under 10K nå, på Haswell + 770, og oppgradere senere! (Evnt. bare kjøpe H100i + 780, og kjøre kraftig OC på CPUen ;)) RAMen du har valgt er langt mer en du trenger! se på 2x8GB, eller 4x4GB ;)

 

Jau. Er derfor jeg er ute etter tilbakemeldinger. Gjør det litt enklere å se på hvilke muligheter som fins. Når jeg ønsker legge såpass med penger i ny rigg er det ingen vits å "forhaste seg" =D

 

Grunnen til 32gb minne er at driver en del med bildebehandling og tegning (hobby, som jeg glemte å skrive i innledninga ser jeg =D), og de gangen jeg driver med noe store opplegg skorter det litt med mine 12gb jeg har i dag. Satt lenge å vurderte på 4x4gb versjon av rammen jeg har valgt. og deretter oppgradere med nye 4x4gb ved behov. Men så bare endra jeg til 4x8gb fremfor oppgradering senere.

Lenke til kommentar

R4 er i mine øyne et all over bedre gjennomført kabinett, Du kan heller se på Corsair 650D/600T

H100i er mer testet ut, og har bedre software ;)

Grunnen til klager er salgsantall, de som har noe positivt å si dropper det, mens de som har noe negativt å si...

Du kan evnt. vente å se når Swiftech H220 kommer

  • Liker 1
Lenke til kommentar

R4 er i mine øyne et all over bedre gjennomført kabinett, Du kan heller se på Corsair 650D/600T

H100i er mer testet ut, og har bedre software ;)

Grunnen til klager er salgsantall, de som har noe positivt å si dropper det, mens de som har noe negativt å si...

Du kan evnt. vente å se når Swiftech H220 kommer

 

Gamle riggen står i et 800D kabinett som er altfor stort og tungvindt. Og ser etter nytt kabinett til det også. Mulig jeg da tar en r4 + 500r.

 

Ahh! Definitivt sant når det kommer til at det er bare de som klager som sier ifra. De som ikke har noen problemer gir sjeldent lyd ^_^. Kanskje jeg skulle vurdert flytta gamle riggen over på vannkjøling også, og også her teste ut en av hver =). Er jo 14 dagers angrefrist hvis jeg liker den ene bedre enn den andre.

 

Takk for gode svar i kveld Marius. Føler jeg har fått luket ut et par ting som jeg har grublet på.

 

Noen anbefalering på vifter? Vurderte sette vannkjølinga i push/pull (om jeg bare finner ut hvordan :p) og har kikket litt på viftene Cougar Vortex PWM og Scythe Gentle Typhoon

Lenke til kommentar

jeg ødla budsjettet ditt, men du kanjo velge TX 750 og R4, så er du vel innafor ?

 

http://www.komplett....26-90D366B0DA5E

 

Nice liste. Kikket nettopp over den. Ser du har lagt på skjerm også. Jeg har allerede 2 stk BenQ XL2420T, så skjerm trengs ikke. Tror også jeg beholder PSUen corsair hx1000w som jeg har i dag i gamle riggen (mulig putter inn en Corsair CX 750W inn i gamle riggen).

 

Litt usikker på 1155. Men jeg har ikke noen sykt gode argumenter for 2011 fremfor 1155.

Endret av DGN
Lenke til kommentar

Mitt innput:

 

Kabinett, dette er jo såklart en smaksak, men vil nå anbefale Fractal Deigsn R4

https://prisguiden.no/produkt/fractal-design-define-r4-166103

 

Ang ram, så trenger du ikke den hastigheten, og så var det veldig dyr ram.

Hva med disse: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=770222&cks=ASS&assoc=26FB581C-3DAA-4F6A-AEA0-8720D71DBD87 x2

 

 

ang CPU, så ville nå jeg gått for et hakk høyere, altså denne:

https://prisguiden.no/produkt/intel-core-i7-3930k-152613

 

 

 

ang CPU kjøling, H100i er en veldig god kjøler det, tar lite plass osv. Men har du vurdert luftkjøler ?

feks en av disse:

http://www.dustinhome.no/product/5010617482/phanteks-ph-tc14pe-cpu-cooler-am3-1155-1366-2011-white/

 

eller

 

https://prisguiden.no/produkt/noctua-nh-d14-se2011-152674

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gamle riggen står i et 800D kabinett som er altfor stort og tungvindt. Og ser etter nytt kabinett til det også. Mulig jeg da tar en r4 + 500r.

 

Ahh! Definitivt sant når det kommer til at det er bare de som klager som sier ifra. De som ikke har noen problemer gir sjeldent lyd ^_^. Kanskje jeg skulle vurdert flytta gamle riggen over på vannkjøling også, og også her teste ut en av hver =). Er jo 14 dagers angrefrist hvis jeg liker den ene bedre enn den andre.

 

Takk for gode svar i kveld Marius. Føler jeg har fått luket ut et par ting som jeg har grublet på.

 

Noen anbefalering på vifter? Vurderte sette vannkjølinga i push/pull (om jeg bare finner ut hvordan :p) og har kikket litt på viftene Cougar Vortex PWM og Scythe Gentle Typhoon

Scythe GT (som nevnt), Corsair SP, Noiseblocker ;)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt usikker på 1155. Men jeg har ikke noen sykt gode argumenter for 2011 fremfor 1155.

 

 

Et lite argument på å gå for 2011.

 

 

Se hvor godt 1366 holder seg, holder seg jo ganske så bra den dag i dag. Å det begynner jo å bli noen år siden det kom ut.

Så jeg har stor tro på at 2011 vil holde like lenge som 1366. Så dette er jo noe du bør vurdere. Da LGA1366 har holdt i mange år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mitt innput:

 

Kabinett, dette er jo såklart en smaksak, men vil nå anbefale Fractal Deigsn R4

http://www.prisguide...efine-r4-166103

 

Ang ram, så trenger du ikke den hastigheten, og så var det veldig dyr ram.

Hva med disse: http://www.komplett....A0-8720D71DBD87 x2

 

 

ang CPU, så ville nå jeg gått for et hakk høyere, altså denne:

http://www.prisguide...i7-3930k-152613

 

 

 

ang CPU kjøling, H100i er en veldig god kjøler det, tar lite plass osv. Men har du vurdert luftkjøler ?

feks en av disse:

http://www.dustinhom...366-2011-white/

 

eller

 

http://www.prisguide...4-se2011-152674

 

 

Takk for input Sveibuen!

- R4: Er flere som nevner R4. Og siden jeg trenger 2 kabinett (1 til gamleriggen). Så tror jeg at R4 blir en av de.

- RAM: de du nevner blir 1998 for 2 pakker (999kr pr pakke). Blir ikke så veldig mye billigere da. Tenkte gå ned til 2133mhz av samme rammetype. som koster 2097kr (de listes ikke i prisguide av en merkelig grunn)

- CPU: Har veldig lyst på den 3930k, men som marius nevner tidligere, så kommer ivy-e til 2011 socket i september. Mulig jeg derfor bare tar en 3820 og oppgraderer cpu senere.

- kjøler: Tror jeg er fastsatt med tanken på vann. Har kjørt luft i "alle år" og vil prøve noe nytt. Liker jeg det ikke, så går jeg tilbake til en form for luftkjøling

 

Scythe GT (som nevnt), Corsair SP, Noiseblocker ;)

 

Takk for tipset marius!

 

Et lite argument på å gå for 2011.

 

 

Se hvor godt 1366 holder seg, holder seg jo ganske så bra den dag i dag. Å det begynner jo å bli noen år siden det kom ut.

Så jeg har stor tro på at 2011 vil holde like lenge som 1366. Så dette er jo noe du bør vurdere. Da LGA1366 har holdt i mange år.

 

Jeg er helt enig sveibuen. Har hatt en 1366 med i7@920 klokka til 4ghz på luft (klokkes ned om sommern) som jeg har hatt siden den kom. Dette er grunnen til at jeg muligens kommer til å velge 2011 fremfor 1150 (haswell), men vil nok sjekke rundt pris. Haswell har jo fått veldig gode tilbakemeldinger på ytelse, så det frister veldig.

Men så har vi jo Ivy-E til høsting igjen. Bah, masse fristelser :p

 

Haswell kommer om noen dager :) LGa socket 1150

 

Dette vurderes sterk. Veldig vanskelig dette med 1150 vs 2011 sin framtidig ivy-e

 

 

Noctua NH-D14 SE2011 er en veldig god og stillegående luftkjøler som kan anbefales.

 

Har denne på en annen rigg jeg har hjemme, og er meget fornøyd med den. Men tror jeg skal teste vannkjøling i denne omgang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter å ha lest meg opp en del på Gigabyte GA-X79-UP4, så er det en del som klager over dårlig støtte for ram over 1600, samt en del komponent missmatchment mot ulike skjermkort av den ny 700 serien. Noen som evt har et anna forslag til hovedkort? Gjerne overklokkingsvennlig, minst 2 sata 600 og 2-4 sata 300 eller bedre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...