Gå til innhold

Y kromosonet er i ferd med å forsvinne!


Ernie

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=77350

Dette kunne jeg egentlig kommet med for drøyt 2 år siden da samme sak var i Illustret vitenskap bare så det er sagt...

 

For de som ikke er sterke i biologi, her er et lite minikurs:

For at et barn skal bli til har en kvinne og en mann sex (ja, det er ikke storken som kommer med dem ;p), det som skjer at en sædcelle (med 50% av mannens DNA/arvestoff) smelter samme med kvinnens eggcelle (som har 50% av kvinnens DNA/arvestoff). Det som normalt avgjør kjønn (jeg sier normalt fordi det utrolig nok finnes untak som også kan formere seg :o) er kjønnskromosonene X og Y. I eggcellen er det alltid en X, men siden alle kromosoner er satt opp i par (en fra mannen og en fra kvinnen) kommer det en X eller Y fra mannen. Problemet er nå bare at forskere for lenge siden fant ut at Y kromosonet sakte men sikkert blir mindre. Kromosonet mister faktisk arvestoff fra tid til annen og blir altså mindre. Tilslutt vil antagelig genet i Y kromosonet som gir mann bli borte.

 

Nå er det ikke alle dyr som benytter kromosoner til å bestemme kjønn. F.eks tror jeg krokodiller, alligatorer o.l benytter tempratur i eggene til å bestemme kjønn. (husker ikke helt, men det var iallfall en egglegger som benyttet det systemet)

 

Den gode nyheten for oss som lever nå er at dette vil skje om mange, mange år frem i tid.

Så kommer spørsmålet, hvordan skal mannen overleve? og ikke minst mennesket.

 

Btw: kanskje jeg skal oppføre meg litt mer kostbar mot kvinner :p Er jo trossalt i ferd med å bli en ettertraktet vare :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste med artikkelen må jo være dette:

Spiegel fabulerer over hvordan et kvinneliv uten mann ville bli - uten krig, uten voldtekt, nesten uten drap. Men hvem i all verden skal drepe de ekle insektene på soverommet? Og hva i all verden skal kvinner finne på å ergre seg over i stedet?

Kvinneliv uten mann = utdødd rase? :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...