Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Tenker dere ikke at vi må skrive om de ulike konkuransemidlene? De 5 pene altså, føler det kan bli relevant.

 

Jo, de 5 p'ene er relevante innenfor bedriftsutvikling, men vi får jo ikke vite før i morgen om vi må skrive om det. Uansett så er jo det ingen problem, det er det letteste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De 5 p´ene er jo markedstrategi

 

Ja, og markedstrategien er et begrep som beskriver konkurransemidlene en bedrift setter i verk for å nå sine mål. Konkuransemidlene er altså de fem P'ene. Jeg tror vi kan få en oppgave å vurder og videreutvikle markedsstrategien overfor bedriftsmarkedet med vekt på produktet og plass. Så kan være lurt å tenke gjennom dette. Hva tenker dere om produkt? Har dere noen ideer om hvordan det utvidede produktet til Lærdal Games kan være? Og hva tenker dere om plass? Hvilke distribusjonsveier bør bedriften gå?

Lenke til kommentar

Hei! Siden SWOT-analysen kommer uansett, kan vi ikke dele hvilke tanker vi har om hvilke styrker, svakheter, muligheter og trusler bedriften har? Flere hoder tenker bedre enn ett!

 

Det jeg har kommet frem til til nå er:

Styrker: Anerkjente i bransjen. Produktet ny markedsgruppe

Svakheter: Få ansatte, bør ansatte flere. Trenger mye kapital.

Muligheter: Innovativ ide

Trusler: Konkurenter med liknene spill.

 

Er jeg på sporet av noe her, eller er jeg helt på jordet? Noen som vet hvordan en SWOT-analyse skal se ut? Hadde satt kjempe pris på hjelp, og flere tanker rundt dette.

 

Andre styrker i interne faktorer kan være: Vilje til nytenking + har tilpasset seg den digitale utviklingen.

 

Har dere noen idé om hvilke type marked bedriften nå er? primær?sekundær?forbruker?det offentlige?

Lenke til kommentar

blir det ikke litt mye om vi skal få både videreutvikling av forretningsidé, markedstrategi, kapitalbehov og økonomiske kalkyler, foretaksform + organisasjonsutvikling?? De 3 først jeg nevnte har jeg en veldig sterk følelse på, men ser ikke helt hvordan vi skal få skrive så mye om ett kapitel når vi i tillegg skal skrive om innovasjon.

 

Hva fokuserer dere mest på?

 

Tar dere med markedsundersøkelse i tillegg til SOFT-analysen når dere kommer fram til forretningsidé?

Du skal gå gjennom fire faser sånn at du er ferdig med ny forretningside. Fase 1 nåværende forretnigside > fase 2 situasjonanalyse > fase 3 markedsundersøkelse > fase 4 ny forretningside

Lenke til kommentar

Har sett gjennom samtlige oppgaver siden 2008 nå, med forslag til besvarelse skrevet av sensor i faget og forfatter av læreboka Innovasjon og internasjonalisering fra Dalefag.

 

Ser at høst 2011 hadde en oppgave jeg ikke har sett enda i denne tråden, den lød slik:

"Planlegging av gjennomføring av utviklingsprosessen for opplæring/kurs"

 

For folks informasjon. En slik ville jeg vært litt blank på.

Lenke til kommentar

Det er nok helt sikker nødvendig å vite hvilken vekststrategi firmaet skal bruke, og jeg ser noen over her har nevnt diversifisering. Altså at både markedet og produktet er nytt. Jeg tenkte til forskjell med en gang markedsstrategi siden produktet er relativt ikke nytt (Ja, det er et nytt spill, men hvis man tenker på spill som en generell gruppe vil ikke produktet være nytt). Men markedet er jo naturligvis nytt, siden de går fra markedet web-baserte spill til å i tillegg ha mobil-baserte spill.

 

Selv om spill har fantes i mange hundre år, vil det ikke si at ingen spill vil oppleves som nye og innovative for forbrukerne. Et spill med særpreget tall- og tallbehandling, læring og samtidig underholdning vil jeg si er et nytt og innovativt produkt. Altså, diversifisering.

Lenke til kommentar

De har nettbutikk - altså at de kanskje er satt opp på noe sånt som 123spill.no eller lignende.

 

Hvordan vet du at de har en nettbutikk? Det står jo bare at "Noen nettbutikker skal ha en bestemt prosent av salgsprisen per solgte enhet". Jeg forstår det da slik at de skal selge sine produkter igjennom andre nettbutikker og at de må regne med tapt avanse per solgte enhet pga dette.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest mye om utvikling av mobilapp'er, har jeg fått inntrykk av at risikoen ved å lage en app ikke er stor dersom man velger å lage disse selv - ergo vi det antageligvis ikke være nødvendig å endre foretaksformen hvis det jeg nå skriver faktisk stemmer og at vi får vite at Lærdal Games vil gjøre det selv. Selv jeg - og alle dere andre kan lage en uten at vi trenger en krone i lomma dersom man f.eks velger å publisere den på Android Marked Place som er gratis i motsetning til App Store der det krever godkjenning osv og hvor de tar 30 % av fortjenesten ifølge mobilutvikler Are Refsdal. I tilfelle dere ikke skjønte hva jeg mente, kan dere lese poenget mitt her:

 

http://www.hardware.no/artikler/apputvikling/109227

 

(Beklager at ordene og setningene mine bare går i surr, sliten og lei jente etter en intens eksamensuke)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan vet du at de har en nettbutikk? Det står jo bare at "Noen nettbutikker skal ha en bestemt prosent av salgsprisen per solgte enhet". Jeg forstår det da slik at de skal selge sine produkter igjennom andre nettbutikker og at de må regne med tapt avanse per solgte enhet pga dette.

 

"De har fram til nå jobbet med utvikling av web-baserte spill og er anerkjent i bransjen." Han skal jo videre utvikle til mobiler, da regner jeg med at bedriften tidligere har hatt spill på en eller aen nettside? Var sånn jeg mente det vertfall, kanskje jeg bare misforsto ordet nettbutikk.

 

Ja, jeg også forstår det slik at de skal selge gjennom andre nettbutikker, altså at f.eks appstore muligens får 30 % av inntekten per solgte enhet.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest mye om utvikling av mobilapp'er, har jeg fått inntrykk av at risikoen ved å lage en app ikke er stor dersom man velger å lage disse selv - ergo vi det antageligvis ikke være nødvendig å endre foretaksformen hvis det jeg nå skriver faktisk stemmer og at vi får vite at Lærdal Games vil gjøre det selv. Selv jeg - og alle dere andre kan lage en uten at vi trenger en krone i lomma dersom man f.eks velger å publisere den på Android Marked Place som er gratis i motsetning til App Store der det krever godkjenning osv og hvor de tar 30 % av fortjenesten ifølge mobilutvikler Are Refsdal. I tilfelle dere ikke skjønte hva jeg mente, kan dere lese poenget mitt her:

 

http://www.hardware....tvikling/109227

 

(Beklager at ordene og setningene mine bare går i surr, sliten og lei jente etter en intens eksamensuke)

 

Jeg har forstått det slik at risikoen ligger i pengene de investerer i dette spillet? Enten må de jo klare å få reklameinntekter eller få folk til å kjøpe spillet. Så det er jo en risiko med dette? Til syvende og sist går de jo konkurs om de ikke tjener penger..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...