Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Tips til dere alle:

 

Gå på kjøkkenet, lag en kopp te og en brødskive. Sett dere ned se litt på TV og legg dere før 23. Stå opp tidlig i morgen, ta en kald dusj og start morgenen med en kopp kaffe og litt avis.

 

Så er dere klare og uthvilte til i morgen,

Camorra signing off! May the oppgave be with you. Lykke til alle sammen.

Endret av Camorra
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har noen eksempler på visjon, forretningside og soft-analyse?

 

En visjon kan være: Lærdal Games ønsker lære ungdom matematikk ved bruk av mopilspill

En forretningside: Lærdal Games skal tilby ungdom interaktive spill som skal både underholde og lære

 

Dette var noe jeg rablet ned her nå på 2 min... Gir en liten pekepinn i det minste

Lenke til kommentar

Tips til dere alle:

 

Gå på kjøkkenet, lag en kopp te og en brødskive. Sett dere ned se litt på TV og legg dere før 23. Stå opp tidlig i morgen, ta en kald dusj og start morgenen med en kopp kaffe og litt avis.

 

Så er dere klare og uthvilte til i morgen,

Camorra signing off! May the oppgave be with you. Lykke til alle sammen.

 

Lykke til, takk for hjelpen i dag!

Lenke til kommentar

Snakket med en lærer som har vært rettet eksamen i entrepenørskap 2 i tidligere. Hun kom med to råd:

 

1. Få en rød tråd gjennom hele besvarelsen

2. Ikke ta med en SOFT-analyse hvis ikke du blir bedt om det. Du kan riktignok ta den med hvis du greier å "flette" den inn og forklare hvorfor du tar den med.

Lenke til kommentar

Jeg har forstått det slik at risikoen ligger i pengene de investerer i dette spillet? Enten må de jo klare å få reklameinntekter eller få folk til å kjøpe spillet. Så det er jo en risiko med dette? Til syvende og sist går de jo konkurs om de ikke tjener penger..

 

 

Hvilke investeringer tenker du på da som er risikobelagte? Så langt vet vi jo bare at de er anerkjente i bransjen og at de har drevet med spillutvikling siden 2004, på den tiden kan de ha opparbeidet seg solid egenkapital på 9 år. Men selvfølgelig, det kan bli nødvendig å ansette nye arbeidere med kompetanse og kunnskap de ikke har, og da blir selvsagt lønnskostnadene større. Selve programvaren de velger å bruke til produksjonen av app'en kan koste sitt, men utenom det vil jeg tro at de samlede driftskostnade i hovedsak kun blir berørt av de faste kostnade, og ikke i selve produksjonen av app'en bortsett fra tid som betyr lønn til ansatte. Men nå er jeg som sagt sliten i hodet, så det jeg sier trenger overhode ikke å være riktig, derfor jeg skriver her for å se om det jeg bare tenker er vissvass og vanskeliggjøring, eller om det faktisk finnes flere muligheter jo dypere man går inn i det :)

Endret av Vallee
Lenke til kommentar

Læreren min (som er den som har rettet aller flest eksamensbesvarelser i entrep2 i Norge) sa idag at det de fleste gjør feil er at de reproduserer stoffet i boka uten å relatere det til caset. Så, ikke sitt å rams opp feks lederstiler uten å relatere det til hvilken lederstil du mener daglig leder i Lærdal Games burde ha. Dette var selvfølgelig bare et eksempel, men dere skjønner.

 

Og synes dere oppgaven er veldig vanskelig? Vel, da er det bedre å reprodusere stoffet fra boka enn å ikke skrive noe som helst. Lar du en oppgave stå ubesvart, så sier du egentlig at du ikke kan noe som helst som hører til det konkrete kompetansemålet oppgaven er hentet fra. Om du har svart til karakteren 6 på 3 av 4 oppgaver, og den fjerde står ubesvart får du ikke en 5 en gang. Så vet dere det...

 

Men som en trøst; Det er visst nesten vanskeligere å stryke i entrep enn det er å få 6. (Og av cirka 600 besvarelser i fjor, fikk bare 7 stykker 6.)

 

Lykke til alle sammen!

Lenke til kommentar

Læreren min (som er den som har rettet aller flest eksamensbesvarelser i entrep2 i Norge) sa idag at det de fleste gjør feil er at de reproduserer stoffet i boka uten å relatere det til caset. Så, ikke sitt å rams opp feks lederstiler uten å relatere det til hvilken lederstil du mener daglig leder i Lærdal Games burde ha. Dette var selvfølgelig bare et eksempel, men dere skjønner.

 

Og synes dere oppgaven er veldig vanskelig? Vel, da er det bedre å reprodusere stoffet fra boka enn å ikke skrive noe som helst. Lar du en oppgave stå ubesvart, så sier du egentlig at du ikke kan noe som helst som hører til det konkrete kompetansemålet oppgaven er hentet fra. Om du har svart til karakteren 6 på 3 av 4 oppgaver, og den fjerde står ubesvart får du ikke en 5 en gang. Så vet dere det...

 

Men som en trøst; Det er visst nesten vanskeligere å stryke i entrep enn det er å få 6. (Og av cirka 600 besvarelser i fjor, fikk bare 7 stykker 6.)

 

Lykke til alle sammen!

 

Det samme sa den læreren jeg snakket med! :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må si meg VELDIG fornøyd med spørsmålene.

 

Lucas Lærdal har bestemt seg for å satse på å utvikle spillapplikasjonen Zero. Dette medfører investeringer og økte kostnader. Du skal

1. drøfte behovet for en eventuell ny selskapsform for Lærdal Games

 

For å gjennomføre utviklingen og lanseringen av spillapplikasjonen har Lærdal Games behov for veiledning før de starter. De ber deg om

2. å gjøre rede for hvordan Lærdal Games kan gjennomføre en utviklingsprosess for Lærdal Games’ nye spillapplikasjon

 

Lucas Lærdal har bestemt seg for å utvikle og lansere applikasjonene for iPhone og dermed salg via nettbutikken App Store. Utviklings- og lanseringskostnaden beregnes til kr 200 000. I tillegg må man beregne en årlig kostnad på kr 2 000 til lisenser, oppdatering etc. Lærdal Games må også betale 30% av salgsprisen per solgte app til App Store. Lærdal Games er usikre på hvilken salgspris de skal velge på applikasjonen. Hvis de velger en pris på kr 7, regner de med å selge 50 000 enheter det første driftsåret. Med en pris på kr 28 regner de med å selge 15 000 enheter. Du skal

3. utarbeide aktuelle økonomiske kalkyler for Lærdal Games for det første driftsåret

 

Pris og produkt er viktige konkurransemidler for dette produkter. Du skal

4. vurdere og videreutvikle pris- og produktstrategien for Zero

 

Føler meg ganske sikker på at besvarelsen min ender opp i siktet 5 eller 6. Oppgavene passet meg utrolig bra!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg føler det gikk litt dårlig for min del. Likte ikke oppgave 3 og følte at den gikk veldig dårlig. Oppgave 1, 2 og 4 var ganske grei, men hjelper lite når oppgave 3 trekker ned. Fikk skrevet mye og hadde en del modeller, men føler jeg presterte under nivået mitt pga. oppgave 3(æsj!!!).

 

Hvor mange ord/sider ble det på dere, forresten?

Lenke til kommentar

Jeg føler det gikk litt dårlig for min del. Likte ikke oppgave 3 og følte at den gikk veldig dårlig. Oppgave 1, 2 og 4 var ganske grei, men hjelper lite når oppgave 3 trekker ned. Fikk skrevet mye og hadde en del modeller, men føler jeg presterte under nivået mitt pga. oppgave 3(æsj!!!).

 

Hvor mange ord/sider ble det på dere, forresten?

 

Ble rundt 4 600 ord her. Føler det gikk bra for min del. Har økonomi og ledelse, så fikk ekstra mye bruk for kunnskapene mine der i oppgave 3. Fikk med de viktigste momentene og drøftet de på en god måte føler jeg.

Lenke til kommentar

Jeg føler det gikk litt dårlig for min del. Likte ikke oppgave 3 og følte at den gikk veldig dårlig. Oppgave 1, 2 og 4 var ganske grei, men hjelper lite når oppgave 3 trekker ned. Fikk skrevet mye og hadde en del modeller, men føler jeg presterte under nivået mitt pga. oppgave 3(æsj!!!).

 

Hvor mange ord/sider ble det på dere, forresten?

 

På meg ble det 3051 ord, 9 sider tilsammen med tekst, regnestykke og tabell :)

Lenke til kommentar

Ble rundt 4200 ord, med 11 sider. Prøvde faktisk å skrive så kort som mulig på denne eksamenen, etter å ha lest gjennom en sensor og lærebokforfatters forslag til svar på 7 tidligere eksamensoppgaver. Han skrev veldig "kort" men presist - jeg prøvde å gjøre det samme.Dette var da inkludert et par illustrasjoner og to dekningspunktanalyser i oppgave 3. Alt i alt, fornøyd.

Endret av Camorra
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...