Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sidemål eksamen 31.05.2013


Anbefalte innlegg

Hei,

 

tenkte jeg kunne legge ut et forum for de stakkars sjelene som skal begi seg ut i sidemålseksamen på fredag.

 

Her kan du poste tips & triks, samt diskutere hva som kommer til å bli tema eller om det blir kortsvar!

 

 

Gjerne legg ut linker til sider med greie grammatikkregler e.l.

Nynorsk oversettelsesprogram som funker/ordliste?

 

Post deg i hjel!

Endret av Snabba
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nesten sikker på at det ikke blir kortsvar da vi fikk dette i hovedmål, og jeg tviler på at de gir oss det på begge eksamenene. Når vi har hatt norsktentamen på skolen min har vi pleid å bare fått kortsvarsoppgave på det ene målet.

 

Personlig håper jeg ikke vi kun får oppgaver som skal omhandle litteratur og språkhistorie. Håper derimot at vi også denne dagen får en analyseoppgave, gjerne en retorisk analyse av en reklameannonse.

Lenke til kommentar

Kunne ikke ha vært mer enig. Synes uansett det er viktig å passe på språket denne gangen, lett å falle i feller når det gjelder nynorsken.. hehe

 

Jeg er heldigvis ferdig med nynorsk, og skal ha bokmål på fredag!

Lenke til kommentar

Jørgen Moe, Camilla Collett og Ivar Aasen ble født i 1813, så ser ikke bort fra at dette kan bli aktuelt. Kan godt hende det blir noe om kvinner og/eller stemmerett i denne oppgaven også.

Yay! Ivar Aasen! Selv om jeg ikke er veldig glad i å skrive nynorsk er jeg utrolig glad i nynorskens historie. Jeg tror grunnen til at jeg sliter en del med nynorsk er at det er så lite fokus på det i skolen. To heldagsprøver i halvåret på nynorsk og that's it. Det er kanskje min feil. Jeg burde forsøke å skrive og lese mer nynorsk på egen hånd. Kanskje jeg skulle låne meg en nynorsk roman på biblioteket som jeg kan kose meg med i disse dagene før eksamen :)

Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål til dere som ahr nynorsk som hovedmål og skal ha bokmål på fredag. Har dere en følelse av at bokmål er lettere for dere enn det nynorsk er for oss andre? Eventuelt hvorfor?

Jeg skal studere videre i et emne der nynorsk spiller en rolle og trenger noen gode idéer til hvordan jeg kan bli bedre.

Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål til dere som ahr nynorsk som hovedmål og skal ha bokmål på fredag. Har dere en følelse av at bokmål er lettere for dere enn det nynorsk er for oss andre? Eventuelt hvorfor?

Jeg skal studere videre i et emne der nynorsk spiller en rolle og trenger noen gode idéer til hvordan jeg kan bli bedre.

 

Jeg er nesten overbevist om at bokmål er lettere for oss som har nynorsk som hovedmål, enn nynorsk er for dere som har bokmål som hovedmål. Dette fordi en i færreste sammenhenger skriver eller leser nynorsk. Selv om jeg har nynorsk som hovedmål velger jeg heller lærebøker på bokmål da jeg synes bokmål er mye lettere å forstå. Jeg bruker kun nynorsk i de situasjonene jeg MÅ, altså i noe norskarbeid.

Lenke til kommentar

Det er jo en del mer valgfritt hvordan man kan formulere seg i bokmål. De grammatiske greiene i nynorsken vi strever med å huske, som etterstilt pronomen, ingen genitivs-s og dobbel bestemming, er jo fortsatt god bokmål. Så vidt jeg vet er det ikke noe du kan si på nynorsk hvor det blir feil å bare oversette ord for ord.

Lenke til kommentar

Av en eller annen grunn har ikke word-dokumentet mitt fotnote.. Skal jeg bare skrive: Kilder: og remse opp kildene mine helt på slutten av stilen da?

Word har vel et eget kildeprogram der man legge inn kildene og trykker på en knapp for å få dem ramset opp på slutten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...