Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Internett over kabel-tv eller over hustelefon/adsl


Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Skal flytte inn i et hus med GET-kabel TV innlagt. Tror det blir kabel tv, istdenfor rikstv jeg har nå.

 

Har også muligheten for internett over kabel tv linja. Er dette mer å satse på enn adsl/hustelefon internett?

 

Han i telefonen sa noe om at det var oppgradert nett der, så jeg kunne få opptil 70mbit. ( jeg skal kun ha 10mbit abb.)

 

Er dette stabilt og bra kontra ADSL? Huset er kun ca. 80meter fra sentralen.

 

Erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Get er OK. Sammenlign prisene for hva du må betale i mnd for 10Mbit/s linje fra de forskjellige leverandørene. Tok et kjapt søk for deg:

 

Get: 10 Mbps / 359,- per mnd

Telenor: Bredbånd 16 349,- (Tilbud! Pris etter 12 mnd 399,-) + linjeleie 79 - totalt 428

 

Har ikke tatt hensyn til eventuelt tilbud på multimodem eller lignende.

 

Edit: glemte en viktig ting, med Get kan du få nett på dagen, dvs kort leveringstid. Telenor kan være fra 3-6 uker.

 

- Erik

Endret av Mez
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg har Get og det var masse tull inntil for 3-4 år siden. Mellom 2005 og til 2009 fikk jeg 3 mnd gratis hvert år pga. ustabilitet. De var (til slutt!) en runde og gjorde oppgraderinger i området vårt og deretter ble det stabilt.

Note; Kobberet til telegutta er altfor dårlig der vi bor så vi har ikke hatt noe alternativ til GET de siste 10 åra (bor i Oslo).

 

Nå skal det sies at jeg kun har 70mbit modemet (Cisco) samt linje fra GET. Router (pfSense) og AP (Ubiquiti) er mine egne.

 

Det er litt som med mye annet, ting varierer en del fra sted til sted. Jeg tror du må høre med folk rett i nærheten (naboer etc) mht. stabilitet.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Jeg hadde GET en periode på 70/10 Mbit linje, noe av den mest stabile linja jeg har hatt, jeg bodde veldig langt fra sentralen så vi måtte ha en forsterker på loftet. Jeg hadde som regel under 10 ms i ping på speedtest og fikk alltid 70/10 mbit eller 1-2 mbit over dette. Heller Internett over kabel en det søppelet over telefonlinja :p

Lenke til kommentar

Okei, takker for svar!

 

Skal ikke ha fasttelefon, så Telenor skal ha 70-80kr extra for det i månden.. har ikke hørt noe spesielt negativt om her herover(toten-lena), så tror jeg går for det. Også er det enklere å forholde seg til en leverandør, istdenfor 2..

 

Er router og slikt med i get?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Forøvrig;

 

Jeg vet ikke hva du skal gjøre med linja, men GET sperrer en del inngående porter på sin side. Blant annet HTTP, SMTP, FTP og slikt. Også SMTP ut såvidt jeg vet. Det gjør en del ting en smule klønete, de er vel redd for store trafikkmengder om folk setter opp for mange tjenere.

 

De leverer altså ikke en fullstendig internett tilkobling, men en smule amputert en.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Eller kjøpe seg en ruter selv som er bedre til samme pris :p

Jeg forstår ikke hvorfor folk vil ha router og aksess punkt levert av ISP. Det blir jo bare styr om en skal bytte leverandør. Enkelt på kort sikt blir fort tungvindt i lengden.

Lenke til kommentar

Forøvrig;

 

Jeg vet ikke hva du skal gjøre med linja, men GET sperrer en del inngående porter på sin side. Blant annet HTTP, SMTP, FTP og slikt. Også SMTP ut såvidt jeg vet. Det gjør en del ting en smule klønete, de er vel redd for store trafikkmengder om folk setter opp for mange tjenere.

 

De leverer altså ikke en fullstendig internett tilkobling, men en smule amputert en.

 

Jeg fikk brukt både HTTP og FTP til eksterne lokasjoner på min GET linje. Og nå har vel telenor strengt talt blokkert SMTP i skjul i tiår allerede.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg fikk brukt både HTTP og FTP til eksterne lokasjoner på min GET linje.

De stenger portene på innadgående trafikk. Dvs. du kan ikke sette opp en Mail, FTP eller WWW server hjemme som lytter på standardportene (du vil ikke kunne nå den utenfra).

Jeg tror SMTP (sende email) er den eneste av de vanlige de blokker utadgående.

Og nå har vel telenor strengt talt blokkert SMTP i skjul i tiår allerede.

GET er sikkert ikke de eneste som driver med dette. Det hadde vært morsomt å se en liste over hva de ulike leverandørene sperrer for.

Lenke til kommentar

De stenger portene på innadgående trafikk. Dvs. du kan ikke sette opp en Mail, FTP eller WWW server hjemme som lytter på standardportene (du vil ikke kunne nå den utenfra).

Jeg tror SMTP (sende email) er den eneste av de vanlige de blokker utadgående.

 

Som jeg sa så fungerte både HTTP og FTP til ekstern lokasjon altså jeg fikk koblet til min hjemme IP fra en ekstern IP. Både via FTP og HTTP. Så jo jeg nådde de utenfra.

Lenke til kommentar

Om de har blokkert om jeg jeg setter opp en server av noe slag gjør meg ingenting. :p

 

Tror det blir GET. Selv om TV og internett koster ca. 800kr mnd.....

 

Hvilke router er å anbefale? Har for tiden kun "G- nettverkskort" men vil gjerne ha router med "N", for fremtiden sin skyld. (Ikke at mitt budsjett har rom for nye PC invensteringer nå, hehe).

 

edit: Jeg får vel sendt og mottat epost med outlook? Bruker telenor Online med pop og smtp.

Endret av Lukilock
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Om de har blokkert om jeg jeg setter opp en server av noe slag gjør meg ingenting. :p

Går sikkert fint helt til du vil dele ut bilder til familien via en NAS eller noe sånt...

edit: Jeg får vel sendt og mottat epost med outlook? Bruker telenor Online med pop og smtp.

Nei, du får ikke sendt (POP3 funker, ikke SMTP).

Du kan sjekke med Online om de kan tilby en annen port til SMTP (port 25 er sperret av GET). Jeg bruker port 587 istedenfor mot mine mailservere. Alternativt port 2525 er det noen mailservere som kan benytte.

(Du angir da den alternative porten i Outlook og så funker det)

Som jeg sa så fungerte både HTTP og FTP til ekstern lokasjon

Hmm... den setningen tolker jeg motsatt av hva du mener. Jeg leser det som om du kobler opp (hjemmefra) til ekstern lokasjon...

Mulig jeg hadde tatt den om du skrev: fra ekstern lokasjon.

altså jeg fikk koblet til min hjemme IP fra en ekstern IP. Både via FTP og HTTP. Så jo jeg nådde de utenfra.

Positivt. Det er jo snart to år siden jeg fikk listen av dem, så de kan jo ha endret policy siden det. Jeg skal spørre dem igjen.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Skal flytte inn i et hus med GET-kabel TV innlagt. Tror det blir kabel tv, istdenfor rikstv jeg har nå.

 

Har også muligheten for internett over kabel tv linja. Er dette mer å satse på enn adsl/hustelefon internett?

 

Han i telefonen sa noe om at det var oppgradert nett der, så jeg kunne få opptil 70mbit. ( jeg skal kun ha 10mbit abb.)

 

Er dette stabilt og bra kontra ADSL? Huset er kun ca. 80meter fra sentralen.

Der hvor Get har oppgradert nettet er det vanligvis veldig stabilt. Men for å være sikker kan du jo spørre en nabo eller to om hvordan stabiliteten er i området.

 

 

 

Jeg får vel sendt og mottat epost med outlook? Bruker telenor Online med pop og smtp.

Ja. Det eneste du må gjøre er å endre til Get sin SMTP (smtp.getmail.no).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ja. Det eneste du må gjøre er å endre til Get sin SMTP (smtp.getmail.no).

Går neppe uten å samtidig endre "Fra"-epost adressen.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Du er ganske påståelig på ting du ikke vet...

Jo, det funker å sende med online-mail via Get sin SMTP. Det har jeg gjort i mange år.

Ok, greit nok, jeg gir meg. Relativt sært at de tillater annen "fra" epost adresse enn den som er tilknyttet kontoen, men gjør de det så er det jo bare å benytte GET's SMTP til epost (og all spam du måtte ønske å sende ut).

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor folk vil ha router og aksess punkt levert av ISP. Det blir jo bare styr om en skal bytte leverandør. Enkelt på kort sikt blir fort tungvindt i lengden.

Det er sjelden at slike produkter man kjøper fra ISP er spesielt gode. Det er i beste fall de "nestbeste" produktene de selger. Det beste er å få et rent modem (mest stabil lølsning) og heller sørge for å skaffe seg mest mulig stabil router selv.

Lenke til kommentar

Relativt sært at de tillater annen "fra" epost adresse enn den som er tilknyttet kontoen, men gjør de det så er det jo bare å benytte GET's SMTP til epost (og all spam du måtte ønske å sende ut).

Du får jo ikke lov til å sende via den uten å autentisere deg først da. :-)

Dermed har vet de hvem du er dersom du sender spam.

Relativt standard løsning hos mange ISPer dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...