Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ZyXEL P2812 - ASUS RT-N66U Bridge mode etc HJELP!


Anbefalte innlegg

HEI!

 

Kan noen datakyndige være så vennlig å skrive en brukerveiledning om hvordan jeg:

1. setter ZyXEL P2812 i bridge mode.

(Vil ha multimodemet om til et "vanlig" modem.)

2. Hvordan deretter koble en ASUS RT-N66U til ZyXEL modemet.

 

Har prøvd litt selv, men får det ikke til. Søkt og søkt på google etter guider men det ser ut som de som spør om hjelp er flinkere enn meg, så slutter guiden uten et jeg klarer å finne ut hva den personen gjorde etc. for å få det til å funke. (Hvis dere skjønner hva jeg prøver å si)

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du IP-telefon tilkoblet ZyXEL routeren? For har du det, kan du ikke sette modemet i bridge, da vil ikke telefonen virke.

Har selv P2612 (er jo ganske like) med IP-telefon, så jeg har måttet forwarde de portene jeg trenger.

 

WAN-porten på Asus skal kobles til en LAN-port på ZyXEL.

Husk å deaktivere trådløst nettverk på ZyXEL, dette vil du aktivere på Asus.

 

I Asus routeren, må du sette opp fast WAN-IP som hører hjemme i IP-rangen ZyXEL deler ut IP-er i.

 

Dette gjøres i ZyXEL routeren:

Nettverk - NAT - Port Forwarding - velg port og forward til den faste IP-en på WAN-siden av Asus..

Security - Firewall - Rules - WAN to LAN - velg add og bruk den faste IP-en på WAN-siden av Asus.

Så må du slå av DHCP på ZyXEL routeren. Har den ikke foran meg nå, så dette husker jeg ikke hvor er, men ligger under nettverk...

 

Husk å forwarde portene i Asus routeren til PC-en(e) som portene skal forwardes til.

 

Skal se om jeg får koblet meg til ZyXEL routeren min i morgen, for å gi deg en litt mer detaljert forklaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Telenor har guide for modem (bridge). http://www.telenor.n...terfunksjon.jsp

 

Deretter skal det bare være å koble til routerens WAN (internettport).

 

Hos meg tok det noen minutter før det fungerte første gang. Usikker på hvorfor :-)

 

Logg inn på routeren og sjekk om du mottar ipadresse fra modemet. I bridge skal det være en nettadresse (f.eks 85.x.x.x) og ikke en lanadresse som f.eks 10.x.x.x eller 192.x.x.x.

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Har du IP-telefon tilkoblet ZyXEL routeren? For har du det, kan du ikke sette modemet i bridge, da vil ikke telefonen virke.

Har selv P2612 (er jo ganske like) med IP-telefon, så jeg har måttet forwarde de portene jeg trenger.

 

WAN-porten på Asus skal kobles til en LAN-port på ZyXEL.

Husk å deaktivere trådløst nettverk på ZyXEL, dette vil du aktivere på Asus.

 

I Asus routeren, må du sette opp fast WAN-IP som hører hjemme i IP-rangen ZyXEL deler ut IP-er i.

 

Dette gjøres i ZyXEL routeren:

Nettverk - NAT - Port Forwarding - velg port og forward til den faste IP-en på WAN-siden av Asus..

Security - Firewall - Rules - WAN to LAN - velg add og bruk den faste IP-en på WAN-siden av Asus.

Så må du slå av DHCP på ZyXEL routeren. Har den ikke foran meg nå, så dette husker jeg ikke hvor er, men ligger under nettverk...

 

Husk å forwarde portene i Asus routeren til PC-en(e) som portene skal forwardes til.

 

Skal se om jeg får koblet meg til ZyXEL routeren min i morgen, for å gi deg en litt mer detaljert forklaring.

Har ikke IP-telefon. Og takk for en meget detaljert forklaring =) Skal se om jeg får til dette her. Endret av Sommal
Lenke til kommentar

Å sette 2812 i Bridge Mode er enkelt, men jeg lurer på en ting når det gjelder oppsett av router: Er det forskjellig oppsett av "pålogging" avhengig av om det er ADSL eller VDSL? Jeg har VDSL nå, og det funket med en gang da jeg satte 2812 i Bridge Mode. Jeg har satt min RT-N56U til "Automatisk IP", men mener å huske at jeg måtte velge PPPOE og legge inn user name og passord da jeg hadde ADSL.

Lenke til kommentar

Det høres rimelig ut. Jeg hadde ADSL med PPPoE fra Telenor, deretter ADSL fra NGT, som også hadde PPPoE. Det var først da jeg byttet tilbake til Telenor og VDSL jeg ikke trenger å legge inn noe i routeren.

 

Dersom TS fortsatt har PPPoE, må han legge inn brukernavn og passord i ny router før h*n får kontakt.

Lenke til kommentar

Unskyld jeg spør her men det virket som en samling "zyxel experter" ;) ... Jeg trenger raskt en ruter og min mor sier hun har en zyxel XXXX liggende (det var en oppgradering fra en tregere modell sa hun, men hun har gått over til altibox så hun trenger den ikke/har ikke blitt bedt om å levere den.

 

Si dette er en av de nyere zyxel modemer (jeg kan raskt finne ut av modell), ville det være mulig å kun bruke gigabitswitch/ruter delen som en "vanlig" ruter uten å bruke modem delen? Jeg trodde ikke det gikk så jeg sa neitakk men hvis jeg hadde hatt den her hadde jeg jo prøvd. Er det bortkastet å få tak i den for meg? (jeg har kabelbredbånd fra Get).

Lenke til kommentar

Jeg har en Zyxel router liggende (flere :) ) og mange av de har en knapp bakpå hvor man velger om man vil bruke direkte WAN, eller ADSL fra veggkontakten.

 

Interessant. Skal be mora mi sjekke etter en sånn knapp. Hm jeg trodde alt med telenor var PPPoE og brukernavn/passord og at modemet/ruteren kun inneholdt telenor setup "greier" :D ... Men takk for kjapt svar dette må jeg sjekke nærmere. (synd det er et stykke unna, men mora mi er snill og kjører den til meg, vil bare ikke at hun skal det om dette er helt klart bortkastet, noe jeg trodde da.. :p teleNOR liksom ;))

 

EDIT: "Zyxel P-2812HNU-F3" og enda noen fler bokstaver var det vel er beskrivelsen på denne ruteren. Iflg http://moya.zyxel.no..._2010-12-31.pdf, iallefall deler som jeg har rukket å lese... er dette modem/ruter/4 port gigabit switch som kan settes i ethernet WAN mode (bekreftet at den ADSL/WAN knappen er bakpå).

 

Nå lurer jeg på om telenor har "hacket" fw på den på noen måte eller om den blir levert fra telenor som den kommer fra Zyxel.

Endret av Guttsy911
Lenke til kommentar

Det er nok egen Telenor-firmware i den. I følge Telenor på Facebook, så kan man ikke bruke internasjonal firmware fordi routermodem er "spesialtilpasset". Jeg antar dette har noe med Annex_B (på modemet) å gjøre og ikke selve routerfunksjonen.

 

Vær obs på at pålogging på routeren kan være forskjellig etter når den sist ble oppdatert.

Telenor byttet fra fast passord på alle til et som var unikt for hver kunde etter at noen la ut krypteringsnøkler på nett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svaret Jan Skrotnes.

 

Ja jeg tenkte meg noe i den duren (egen Telenor fw). Håper uansett jeg kan få dette til å virke. Det er en midlertidig løsning til jeg får kjøpt en bedre ruter selv (mangler kr i kassa til det jeg vil ha).

 

Hvis dette ikke virker, må jeg kjøpe noe nytt selv. Produktene som selges i dag er ofte myntet på familier der rekkevidde og flere brukere (på wifi) er i fokus. Koble på en USB disk så har du en komplett NAS! Dette har ikke jeg bruk for. Jeg trenger en pålitelig firewall pga NAS som står som bl.a. filserver mot WAN, en god innebygget switch pga PC og NAS er kablet til den. WIFI er mest for tab/telefonbruk i sofaen. I samme rom som ruter. Likevel liker jeg rask hastighet på WIFI da jeg bruker tab'en mye til videostreaming og online spill. Jeg er omringet av andre rutere i 2,4GHz båndet og har tidligere brukt 5GHz båndet på min nå ødelagte DIR.825 til dette.

 

Jeg har et 70Mbit bredbånd fra Get (kabelmodem fra Cisco) og har mulighet til å få et, i utseende likt (klarer ikke å lese modellnummeret på Get sin annonse), kabelmodem med trådløs ruter innebygget rimelig fra Get (http://www.get.no/produkter/superbredband/tilleggstjenester/vi-lanserer-tr%C3%A5dl%C3%B8st-modem). Dette mangler 5GHz men jeg er villig til å ofre det hvis resten er bra! Vet du noe om dette? Det er vanskelig å finne noe info da jeg mangler typebetegnelsen. Gjennom jobb vet jeg at Cisco er av de beste på nettverksprodukter som dette så det frister. På den annen side kan jeg for samme pris få en RUTER med bedre spesifikasjoner fra ett annet merke. Har du noen gode råd til meg ang. dette?

Lenke til kommentar

Vi har et nesten nøyaktig likt modem hjemme (som det Cisco du viser til) og kan si vi bytta rett til en ASUS RT-N66U. Oppsettet er litt knirkete, da jeg for ingen skyld får den sabla Cisco rutern til å gå i bridge mode, så hjemme hos oss fungerer den for øyeblikket som en litt handikappet DHCP server (som aldri fungerer) Cisco rutern er på en måte hovedrutern, kjører på 192.168.0.1, mens ASUS rutern er koblet på i LAN porten på ASUSn (merk LAN, kobler du i WAN vil den lage et nytt 192.168.1.1 nettverk) og derrifra får vi nett ut i huset. Det er et ganske forferdelig system, men det fungerer. ASUS ruterern med alle funksjonene får nemlig "ikke" inn noe internett siden jeg kobla i LAN porten, men den ser ut til å sende ut til alt av enheter. Det eneste dumme er at vi må sette opp nesten alt av nye enheter manuelt (med gjester også, selv om det er mindre da de kommer :huh: )

Lenke til kommentar

Wow det hørtes litt knirkete ut ja. Hvis jeg kjøper en ny ruter slipper jeg de problemene du har pga det cisco kabelmodemet jeg har ikke har ruter innebygget. Det er derimot det jeg vurderer å kjøpe som har det (slik det du har).

 

Hvorfor byttet du ruter er jeg nysjerrig på? Er den ikke noe tess den innebygde i Cisco sin modem/ruter boks?

Lenke til kommentar

Er ihvertfall ikke så som Get skal ha det fram til. Kjenner flere av naboene mine der de har slike bokser, de greier seg kun med den, men de er kanskje ikke storbrukere. Boksen har ikke allverden med signal, mest pga. at den ikke har utenpåbygde antenner. Det var egentlig derfor jeg byttet til ASUS rutern, pluss vi har aldri brukt den vi får med "pakka", det har bare blitt sånn. Cisco rutern er ihvertfall super-enkel å sette opp port-forwarding på, eneste bakdelen hjemme er at både Cisco og ASUS rutern må port-forwardes. Cisco rutern trenger ikke engang å restarte! :)

Lenke til kommentar

Nå sitter jeg med "Telenor Zyxel P-2812HNU'en" og er koblet til Get internet gjennom kabelmodemet fra Get. Det var ingen enkel sak! Jeg måtte først logge på ruteren med user:admin og pwd: (WPA2 pwd som står på ruteren) Fant ut det med den velkjente eliminasjons metoden! ;) Dette gav meg tilgang til ruter og WAN og gav meg Get sine dns servere, men den "log deg på Telenor internet - last ned TelenorInternet.exe" siden kom hele tiden opp."

 

Så endret jeg DOMENE i ruter til getinternet.no (og satte hostname til noe eget). Enda ikke ut på nett, så da den "sett opp Telenor internet" sida kom for n-te gang, valgte jeg "Avslutt oppsett (ikke anbefalt)", og voila! Her er jeg da! ;)

 

WIFI fungerer og helt problemfritt foreløpig.

 

Jeg er litt usikker på om dette er noe god løsning for meg. Get har tatt ibruk ipv6, noe denne ruteren ikke støtter. Er det et problem? Jeg spør fordi ipv6 er såpass nytt for meg, det er ikke lenge siden Get startet med det (iallefall ikke lenge siden jeg la merke til det).

 

Hva tror du Jan S? Er dette en fullgod løsning, eller har jeg problemer i vente?

 

Ruter FW: "V3.10(BLN.10)" - å flashe med nyeste firmware fra Zyxel suppport sider "3.10(TUS.0)C0" går ikke.

 

Speedtest gir normale resultater:

2735100213.png

Men grade A- har jeg ikke sett før (altså minus'en)

 

Pingtest virker og ok:

81780503.png

skjønt ved flere gjennomkjøringer har jeg hatt et par med en del jitter/"høy" latency (20-30ms) - linjekvalitet B... Det har jeg heller ikke sett før.

 

Jeg ser ikke ordet "Telenor" et eneste sted (utenom printet på ruteren), så det er vel et greit tegn.

 

Altså. Vil jeg få "bedre" nett ved å skaffe meg en ruter med ipv6/ikke Telenor fw? Eller er jeg bare paranoid nå fordi jeg føler jeg har trikset det til :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...