Gå til innhold

Selge NRK?


Anbefalte innlegg

Har du noe belegg for å si dette? Hvorfor vil dette gå ut over uavhengigheten til NRK?

 

Har ikke lest noe forskning på det, og er ingen ekspert. Men synes det er ganske åpenbart. Hvis man som ansatt i NRK vet at det er politikere som bestemmer hvor mye penger som bevilges hvert år, og dermed indirekte om man vil beholde jobben, så vil det nok utvikle seg en kultur hvor man er mer redd for å være krass mot de mektigste partiene og personene. Samtidig vil nok satsingen på de mer dristige og eller nisjerettede produksjonene til kanalen minske, ettersom NRK da i større grad har en høyere makt å svare for. Men dette siste er mer usikkert.

 

Jeg sier ikke at dette vil gå raskt, eller være voldsomt merkbart. Mye av forandringen vil nok foregå i det skjulte. Men nettopp det at NRK i dag er garantert de 2-3000 kronene fra hver TV-eier gjør at de kan operere med en stor grad av selvstendighet og uavhengighet, og dette vil etter min mening forsvinne hvis man innlemmer NRK-finansieringen i statsbudsjettet.

 

Innser nå at jeg har latt meg lure inn i en av diskusjonene som interesserer meg minst, og i tillegg er umulig å bli enig om. Forlater denne tråden før det blir stygt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi trenger NRK. Alle andre kanaler kommer til slutt bare sende Paradise Hotel, Farmen, Skal Vi Danse og Idol. D

 

 

Vi trenger ikke NRK.

Men de som vil se på NRK kan jo fortsette å betale for denne kanalen. Det er jo fullt mulig i dag å få til at bare de som vil ha NRK betaler avgift.

 

Om alle andre kanaler bare sendte paradise hotel, farmen, skal vi danse og idol, så hva så ?

Det er jo bare å slutte å se på disse programmene.

Grunnen til at de sender det er jo at folk flest er så dummme at de ser på det,

Endret av Baltazar94
Lenke til kommentar

 

Det er heller ikke statens oppgave å "lære oss noe" .. Det er vårt eget ansvar å sørge for læring, også på skolen...

 

Vi har ikke fri vilje --> Vi kan ikke selv bestemme hva vi mener eller tror er riktig --> Barn er prisgitt å bli opplært til å arbeide og gjøre det som er rett --> Det er ikke mennesker sitt ansvar å sørge for egen læring, da de er resultatet av sin opplæring, tilfeldigheter og gener --> Noen må sørge for at mennesker lærer.

Lenke til kommentar

Har ikke lest noe forskning på det, og er ingen ekspert. Men synes det er ganske åpenbart. Hvis man som ansatt i NRK vet at det er politikere som bestemmer hvor mye penger som bevilges hvert år, og dermed indirekte om man vil beholde jobben, så vil det nok utvikle seg en kultur hvor man er mer redd for å være krass mot de mektigste partiene og personene. Samtidig vil nok satsingen på de mer dristige og eller nisjerettede produksjonene til kanalen minske, ettersom NRK da i større grad har en høyere makt å svare for. Men dette siste er mer usikkert.

OK. Jeg tror ikke det. De har vel samme muligheten i dag kanskje. Man kan forøvrig lage regler som hindrer politikerne å ha innflytelse på kanalen. Man kan si at, ja, offentlig finansiering av NRK gjennom skatteseddelen men på betingelsen av at kanalen forblir balansert. (Jeg kan ikke si at NRK er helt nøytral egentlig. Hadde den vært det, så ville man f.eks. formiddlet alt fra NKP til DLFs politikk (...)

 

Jeg vet heller ikke om det er nøytralt for en TV-kanal å være "kritisk til absolutt alle partier"... :)

Når det gjelder formidlingen av nyheter, politiske som upolitiske, så vil oppfatningene og verdenssynet til de som skriver nyhetene prege nyhetsbildet... Uansett: Jeg tror at NRK vil fortsette som før, selv om man gjør dette. = ) Men om det er slik at NRK blir kjent for å være makhavernes propagandakanal, vel, så er det jo kjent.... I dag finnes det jo uansett internett som kan konkurrere mot makthaverne, osv... Det er jo i og for seg greit også å vite hvordan de som styrer landet ser på verden, og hvordan disse tolker de ulike tingene som skjer i verden...

 

Jeg sier ikke at dette vil gå raskt, eller være voldsomt merkbart. Mye av forandringen vil nok foregå i det skjulte. Men nettopp det at NRK i dag er garantert de 2-3000 kronene fra hver TV-eier gjør at de kan operere med en stor grad av selvstendighet og uavhengighet, og dette vil etter min mening forsvinne hvis man innlemmer NRK-finansieringen i statsbudsjettet.

 

Innser nå at jeg har latt meg lure inn i en av diskusjonene som interesserer meg minst, og i tillegg er umulig å bli enig om. Forlater denne tråden før det blir stygt.

Hehe. OK. Det samme gjelder meg. Jeg er ikke så opptatt av det i grunn... Men jeg har vel meninger på dette området også har jeg funnet ut... =P
Lenke til kommentar

Vi har ikke fri vilje -->

Nei det er sant, men den er ikke helt begrenset heller. Det eksisterer en mellomting.

 

Vi kan ikke selv bestemme hva vi mener eller tror er riktig -->

Jo i en meget stor grad kan vi jo det.

 

Barn er prisgitt å bli opplært til å arbeide og gjøre det som er rett --> Det er ikke mennesker sitt ansvar å sørge for egen læring, da de er resultatet av sin opplæring, tilfeldigheter og gener --> Noen må sørge for at mennesker lærer.

Ja, det kan man jo sørge for... Men det er det noen som sørger for uansett. =)
Lenke til kommentar

Ja, det kan man jo sørge for... Men det er det noen som sørger for uansett. =)

 

Jada.

Det ser man jo i land hvor staten ikke har ansvar for opplæring.

 

Evolusjonsteorien?

Det er jo bare en teori og ikke et faktum -- i følge mange private skoler.

Og så er foreldrene prisgitte sine foreldre sine valg av skoler, og skolenes valg av pensum.

 

Hva om det kommer en muslimsk skole i Oslo, som er sterkt uenig i vestlig historie -- som ligger mer på linjen til Irans president, og er vitenskapsfiendtlig?

 

Jo i en meget stor grad kan vi jo det.

 

Jeg hører deg si det.

Men faktum er at du ikke kan tro eller mene noe uten en begrunnelse, som i alle tilfeller vil være en grad av subjektivt farget, og man vil alltid anta at ens meninger er faktabaserte og objektive.

 

Men.

Bestemmer ikke da begrunnelsen for våre meninger meningene våre -- og ikke oss selv?

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...