Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skriftlig eksamen i norsk hovedmål Vg3 - 28. mai 2013


Anbefalte innlegg

Min versjon av del a

Analyse av vedlegg: ”Shit happens”, plakat fra Natur og Ungdom

 

Førsteinntrykket mitt av reklamen er at den store overskriften var en veldig god måte å ødelegge et så fint bilde på. En nesten fullstendig klar og blå himmel blir trakassert av en forferdelig skrift og det engelske ordet ”shit”. Akkurat som at reklamen prøver å gi meg en slags amerikansk mentalitet, bare for en liten stund. Den forsvinner brått når man merker at ironi er brukt til å vise at skitt faktisk skjer.

 

Det Natur og Ungdom prøver å fortelle oss, er at ingen ønsker at et så flott og majestetisk landskap som vi ser på bildet skal bli ødelagt. Vi kan fort tenke ”sånt skjer”, men det er langt fra så enkelt, da det er de norske fjordene er truet. En av våre største stoltheter.

 

Man blir fanget inn av overskriften og ønsker umiddelbart å vite hva, hvor, når. Ved bruk av ordene ”norske” og ”fjorder” i samme setning blir vi fanget av vår egen romantikk til det pene landskapet som vi alle ønsker å være en del av.

 

Idyll og harmoni er viktige ord bildet prøver å fortelle oss og teksten prøver å ødelegge. Hvordan kan vi ønske å ødelegge noe så vakkert? Ingen ønsker det i det øyeblikket de leser gjennom denne reklamen. Det som er den største utfordringen her, er å gi folk grunn til å støtte nettopp Natur og Ungdom.

 

Reklamen inneholder en ungdommelig og moderne engelsk frase. Den er laget av ungdommer. ”Det er en god sak, men de er bare ungdommer” vil noen tenke. Og de mangler etter min mening et unødvendig omdømme for å få et kraftig gjennomslag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Argh, jeg skrev jævelig mye og rakk ikke å få til en fresh tittel eller se over noe særlig :/ Valgte oppgave 2. Ganske greie oppgaver egentlig, men litt rart å se en så standard tekst som Et Dukkehjem. Kortsvarsoppgaven var gøy

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Likte veldig godt Del A, men ikke Del B. Endte opp på oppgave 2, men ser at jeg glemte å skrive på oppgavenr... Er det trekk om ikke oppgavenr står på? Husket overskrift i værtfall. Og hvor langt skrev folk?

Vel, jeg har fått litt trekk på heldagsprøve for å ikke skrive oppgnr. tidligere. Vet ikek hvor mye det teller på eksamen.

 

Jeg skrev kanskje 1700 ord til sammen på begge. Ikke så veldig mye, men jeg er likevel veldig fornøyd med hva jeg skrev.

Lenke til kommentar

Likte veldig godt Del A, men ikke Del B. Endte opp på oppgave 2, men ser at jeg glemte å skrive på oppgavenr... Er det trekk om ikke oppgavenr står på? Husket overskrift i værtfall. Og hvor langt skrev folk?

 

skrev ca 1200 ord totalt.

 

inb4 skrev 16 sider, 6000 ord, føler jeg skrev lite, fuck my life

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes faktisk oppgavene var greie i år. Kortsvarsoppgaven var midt i blinken for meg, jublet nærmest da jeg så den. Ellers valgte jeg oppgave 2 del B. Noen andre som skrev denne oppgaven som kan fortelle meg hva dere skrev om formen på tekstene? Følte jeg skrev utrolig lite der. Skrev omtrent 1500 ord til sammen på hele oppgaven.

Lenke til kommentar

Jeg synes faktisk oppgavene var greie i år. Kortsvarsoppgaven var midt i blinken for meg, jublet nærmest da jeg så den. Ellers valgte jeg oppgave 2 del B. Noen andre som skrev denne oppgaven som kan fortelle meg hva dere skrev om formen på tekstene? Følte jeg skrev utrolig lite der. Skrev omtrent 1500 ord til sammen på hele oppgaven.

 

Jeg skrev rundt 1300 ord til sammen på hele eksamen. På oppgave 2 tok jeg frem hvordan kvinner hadde det på 1800- og starten på 1900-tallet, og hvordan de gravis har fått mer frihet og makt.

Lenke til kommentar

Jeg skrev rundt 1300 ord til sammen på hele eksamen. På oppgave 2 tok jeg frem hvordan kvinner hadde det på 1800- og starten på 1900-tallet, og hvordan de gravis har fått mer frihet og makt.

Ja, gjorde det samme her. Hvordan dikterne klarte å påvirke samfunnet og sette problemer under debatt. Tekstene var jo opprinnelig fra borgerskapet, og skapte kontraster i klassesystemet i samfunnet.

 

Men det sto at vi skulle kommentere både form og innhold i tekstene. Jeg føler jeg nesten bare har kommentert innhold. Form, er det slik som fortellerposisjon, synsvinkel, kronologisk rekkefølge osv?

Lenke til kommentar

Jeg synes Del A var helt OK, ikke spesielt spennende eller veldig vanskelig.

 

På Del B valgte jeg oppgave 4 og essay. Tenkte først at det var mer sikkert å velge en av de andre oppgavene, men valgte noe som var gøy :) Så får det gå som det går.

 

Noen flere som skrev essay?

Endret av Maria_U
Lenke til kommentar

Men det sto at vi skulle kommentere både form og innhold i tekstene. Jeg føler jeg nesten bare har kommentert innhold. Form, er det slik som fortellerposisjon, synsvinkel, kronologisk rekkefølge osv?

Jeg skrev også veldig lite om form og innhold. Synes ikke et kåseri skal ha med så mye om det, men sto jo beskrevet i oppgaven... Så blir nok trekk der.

Lenke til kommentar

Var oppgave 3 ironisk? Lureoppgave?

Det var det første jeg også tenkte da jeg leste teksten. Hadde egentlig bestemt meg for å ta retorisk analyse om det skulle komme, men da jeg så teksten, ble jeg veldig usikker. Synes den var så rar, på en måte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Del A var jo en utrolig grei oppgave, utrolig glad vi fikk den.

Del B følte jeg var vanskeligere, og var ikke like lett og grei. Jeg valgte oppgave 1 her, men følte jeg hadde skrivesperre selv om jeg hadde forberedt meg.

 

Valgte også oppgave 1, hadde også sykt mye skrive sperre klarte kun å få frem 890 ord totalt

Lenke til kommentar

Jeg synes faktisk oppgavene var greie i år. Kortsvarsoppgaven var midt i blinken for meg, jublet nærmest da jeg så den. Ellers valgte jeg oppgave 2 del B. Noen andre som skrev denne oppgaven som kan fortelle meg hva dere skrev om formen på tekstene? Følte jeg skrev utrolig lite der. Skrev omtrent 1500 ord til sammen på hele oppgaven.

 

En slapphendt versjon av min disposisjon for oppgave 2 :

 

1. gjorde rede for hva jeg skulle skrive om og i hvilken rekkefølge

 

2. gjorde rede for realismen

-det "moderne gjennombrudd" etc.

-kjennetegn med realismen og hvorfor dette oppstod.

 

(tok dette først for da er det lettere å vise til forfatternes virkemidler i sammenheng med realismen senere)

 

3. Ibsen og et dukkehjem:

-om ibsen,

-om et dukkehjem,

-temaer, virkemidler etc. som er i dette, typiske for ibsen og typiske i realismen.

 

4. Kielland

-om han

-om verket

-temaer og virkemidler etc. (klasseskiller ++ typisk realistiske etc.)

 

5. sammenlinkning

- typiske realistiske sjangere (roman/drama) og hvordan forfatternes verk passet med dette. likhetstrekk/forskjeller.

- likheter og ulikheter i hvilke typiske realistiske emner de tar opp i sine verk

-dramaform (sceniske situasjoner med få personer som hos ibsen, eller store grupper over tidsepoker slik som kielland)

 

6. avsluttende kommentarer til forfatternes rolle i samtid og ettertid.

Endret av leonthine
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...