Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

jeg har litt, har undervist både i kjemi 1 og 2 på vgs, men jeg er blitt ganske rusten nowadays...

titta litt på del 2, men denne biokjemien (næringsstoffer, NAD etc uff) er jeg ikke interessert i.

appellerer lite... håper det går bra for dere.

forøvrig virka den grei (i forhold til noen andre sett).

 

Aha, men da er du jo absolutt en pålitelig kilde til disse oppgavene i alle fall. Har i utgangspunktet ikke vært så glad i biokjemi, jeg heller. Men nå studerer jeg biologi 2 ved siden av, så for meg ble alt om NADP , proteiner osv, bare en liten gjennomgang i kjemien. Veldig greit! Ja, jeg syns også at eksamensettet var veldig greit. Men det er utrolig fort gjort å klusse det til når du sitter der og er stressa for livet, og må forsøke å gjøre alt unna så raskt som mulig. Man har jo ikke tid til å bruke hjelpemidler en gang.. Takk for det! Det er vel bare å håpe på det beste nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det skal jeg ;) Skal bli veldig deilig å være ferdig med disse fagene :)

 

Hehe, ja, det er absolutt fag som krever at du bruker en nokså tyngende arbeidsmengde! Jeg sitter og jobber med gamle eksamensoppgaver nå, og syns i grunn at skriftlig eksamen i biologi virker verre enn den i kjemi.. Det er en mye større arbeidsmengde, syns jeg, i og med at man må skrive mye mer. Samtidig så må man ha tid til å tenke litt mer også, og i tillegg skal man ha tid til å kladde, og det er ikke lov til å bruke PC.. Jeg skjønner ikke hvordan det skal gå opp. Jeg hadde muntlig-praktisk eksamen i biologi 2 6. mai, og har i grunn bare fokusert på kjemi etter det, så nå ble det liten tid til å omstille seg igjen.

Lenke til kommentar

Hei dere! Jeg lurte på noe. Skrev dere ned kilde på eksamen i kjemi 24. mai? Får man stryk viss man ikke skrev ned? Jeg brukte jo hjelpemiddel, boken "Kjemien stemmer" men det var ikke sånn at jeg kopierte fra der. Hva skjer nå da? :S Er drit redd!

 

Ja, det skal jeg ;) Skal bli veldig deilig å være ferdig med disse fagene :)

 

Hei dere! Jeg lurte på noe. Skrev dere ned kilde på eksamen i kjemi 24. mai? Får man stryk viss man ikke skrev ned? Jeg brukte jo hjelpemiddel, boken "Kjemien stemmer" men det var ikke sånn at jeg kopierte fra der. Hva skjer nå da? :S Er drit redd!

Lenke til kommentar

Det var ikke akkurat slik at de oppfordret oss til å skrive kildeliste heller. Tenker at det i fag der en må bruke refleksjon i større grad, slik som i norsk er viktigere enn fag der det ofte er ett svar. Så nei, tviler på at du får stryk ;)

Lenke til kommentar

Det var ikke akkurat slik at de oppfordret oss til å skrive kildeliste heller. Tenker at det i fag der en må bruke refleksjon i større grad, slik som i norsk er viktigere enn fag der det ofte er ett svar. Så nei, tviler på at du får stryk ;)

Flott! Skal jo ha biologi eksamen i morgen, da tror jeg det er lurt å ta med kilder :) Og norsk så klart!

Lenke til kommentar

Hei dere! Jeg lurte på noe. Skrev dere ned kilde på eksamen i kjemi 24. mai? Får man stryk viss man ikke skrev ned? Jeg brukte jo hjelpemiddel, boken "Kjemien stemmer" men det var ikke sånn at jeg kopierte fra der. Hva skjer nå da? :S Er drit redd!

 

 

 

Hei dere! Jeg lurte på noe. Skrev dere ned kilde på eksamen i kjemi 24. mai? Får man stryk viss man ikke skrev ned? Jeg brukte jo hjelpemiddel, boken "Kjemien stemmer" men det var ikke sånn at jeg kopierte fra der. Hva skjer nå da? :S Er drit redd!

 

Jeg glemte også dette. Læreren min sa at det var helst slik at sensor kunne se hvilken bok man hadde brukt og tenke "dette burde vært med, men det står jo ikke i den boken". Da de ulike læreverkene vektlegger ulike ting.

Lenke til kommentar

Jeg glemte også dette. Læreren min sa at det var helst slik at sensor kunne se hvilken bok man hadde brukt og tenke "dette burde vært med, men det står jo ikke i den boken". Da de ulike læreverkene vektlegger ulike ting.

 

Ja, har i allefall ikke hørt noen som har strøket pga dette i vgs, men tror folk som glemmer kilden i høgskole/uni stryker. Og tror heller ikke de legger særlig vekt på kildebruk i kjemi eksamen :s

Endret av Hallaballakamma
Lenke til kommentar

Hei! Håper så inderlig at noen kan hjelpe meg, for jeg er NØDT til å få en 4 på denne eksamenen.. Har jobbet så uendelig mye med kjemi, har aldri hatt det før. Håper noen kan hjelpe meg med å se sånn ca hvor jeg ligger an.. Hadde vært utrolig til hjelp!

 

Del 1 svar:

a)C

b)D

c)D (tydeligvis feil)

d)A

e)B

f) Så selvfølgelig ikke tabell, så hadde ikke peiling. D, vet at svar er A

g)A (også idiotisk tullefeil)

h)D

i)B

j)C

k)D

l)A

m)D (feil)

n)A

o)B

p)C

q)D

f)B

s)D

t)B(feil)

 

Sånn det ser ut hos meg har jeg altså 15/20 rette på denne delen.

 

Oppgave 2

a)

1) Oksidasjon

2) skrev propen men glemte vann

3) glemte propandiol, skrev etansyre og propanol

 

b)

1)Riktig

2)Kondensasjon

3)Tror feil

 

c)

1) Skrev at det var fordi det var syre og salt av syre =buffer

2) Mer sur løsning vil føre til at mer av syren dannes

3) Skrev at bufferen ble balansert og sterkere, og at dermed bufferkapasiteten hadde økt (lol)

 

d)

1) Riktig

2) Cr2O7^2- +14H+ +6Fe^3+ --> 2Cr^3+ +6Fe^2+ +7H2O

Ser at Fe er feil, får jeg null poeng på denne...? Mye er jo rett..?

3) Riktig

 

Del 2

Oppgave 3

 

a) Riktig

b) Fikk 0,288 g/l..

c) Ca^2+ + 2HCl --> CaCl2 + H+

CaCl2 + H+ --> NH4Cl + Ca^2+

Buffer ble til ved at NH4Cl ble dannet som den korresponderende syren til NH3.

d) Det er fordi aminosyrer får forskjellig ladning i en nøytral, baskisk eller sur løsning. Dette varierer med sidegruppen deres, -R. Hvis aminosyren foreligger i sur løsning : -COOH + H2O, basisk : -CO-O^-

e) Kasein tåler oppvarming, men ikke pH-endring til surt område. Da blir kaseinet skilt ut, og vil dermed løse seg dårlig.

 

Oppgave 4

a) Sink vil oksideres til sinkioner. Ved sur løsning av vann vil vann få høyere red.pot og oksidere sink

b) Aldehyd. Fehlings, Tollens, 2,4 og kromsyre

c)1) NAD+ og at det kommer en OH-gruppe der O er på furfural (ved dobbeltbindingen til O)

d) Furfuralkohol: Figur 16

Furfural: 15

Durfurylsyre: Figur 17

e) Reaksjon 1 : oksidasjon

Reaksjon 2 : reduksjon

Reaksjon 3: eliminasjon

(Reaksjon 4: reduksjon og reaksjon 5: eliminasjon)

Glemte å svare på det siste spørsmålet, så det ikke...

 

 

Oppgave 5

a) Skjer en reduksjon og oksidasjon, viste det. Cl oksidert og S redusert. Riktig?

b) 0,35 mg/L

c) Topp på 67u representerer molekylionet, ClO2

51u=fragmention ClO^-

35u= Cl

16u= O

37u= klorisotop 37Cl

53u= 37ClO

69u= 37ClO2

d)feil

e) feil

 

Hva tror dere? Helt ærlig... :omg:

Lenke til kommentar

Ikke at jeg har erfaring, men det ser ikke ut som en 3'er. Vanskelig å si egentlig, for at føringen/presentasjon og helheten er det du får karakteren for.

 

Altså at det kaan se ut til å være bedre enn 3? Ja, det er ikke så lett å si. Tror jeg førte inn greit, oppgav kilder og holdt ting ryddig og oversiktlig.. Ærh :hm:

Endret av Vaskosi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...