Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Fikk ca 51% jeg og.

 

Okei. Da er jeg i alle fall ikke den eneste. Men greia er at han klassekameraten min hadde med seg PC, og han har flere kjemi-programmer som han har installert, og da regnet et av de programmene det ut for han. Men jeg klarer ikke å se hvordan man skal komme frem til det svaret..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okei. Da er jeg i alle fall ikke den eneste. Men greia er at han klassekameraten min hadde med seg PC, og han har flere kjemi-programmer som han har installert, og da regnet et av de programmene det ut for han. Men jeg klarer ikke å se hvordan man skal komme frem til det svaret..

Jeg fikk også 51%. Men jeg lurer på hva folk sa ang. det proteinet som hadde minst løslighet ved pH rundt 4-5?

Lenke til kommentar

Okei. Da er jeg i alle fall ikke den eneste. Men greia er at han klassekameraten min hadde med seg PC, og han har flere kjemi-programmer som han har installert, og da regnet et av de programmene det ut for han. Men jeg klarer ikke å se hvordan man skal komme frem til det svaret..

 

Hvilke programmer er det snakk om?

 

Han har sikkert ganget mol med 2. Men det er jo feil siden vi skulle gå ut fra at forholdet er 1:1. Hvis jeg husker korrekt så fikk jeg rundt 1,4mg/L. Ganger du det med 2, får du det kameraten din har fått.

Har også en klassekamerat som har fått 51%. Så tror det er riktig.

Lenke til kommentar

Jeg fikk også 51%. Men jeg lurer på hva folk sa ang. det proteinet som hadde minst løslighet ved pH rundt 4-5?

 

Var også veldig usikker på den. Men prøvd å trekke inn noen forklaringer som går ut på alkalitet og at isoelektriske punktet ligger ved 4-5.

Endret av metyo
Lenke til kommentar

Var også veldig usikker på den. Men prøvd å trekke inn noen forklaringer som går ut på alkalitet og at isoelektriske punktet ligger ved 4-5.

 

Jeg skrev også at det isoelektriske punktet trolig lå ved 4-5. Den fikk høy løselighet ved alt over og under, og det stod at proteinet hadde negativ ladning ved pH 6,7 ca. Da har det trolig positiv ladning ved pH under 4 pga. protolyse. Aminosyrer har jo både syre og baseegenskaper. I polart løsemiddel så øker løseligheten med ladningene. Så skrev jeg litt om dipol egenskapene til vann, og hvordan den trekker til seg pluss og minus ladninger.. Det var det eneste fornuftige jeg klarte å finne frem.. Men man vet jo aldri. Merkelig oppgave, syns jeg.

 

Hvilke programmer er det snakk om?

 

Han har sikkert ganget mol med 2. Men det er jo feil siden vi skulle gå ut fra at forholdet er 1:1. Hvis jeg husker korrekt så fikk jeg rundt 1,4mg/L. Ganger du det med 2, får du det kameraten din har fått.

Har også en klassekamerat som har fått 51%. Så tror det er riktig.

 

Det har jeg ingen anelse om. Okei, Jeg har gått gjennom stykket flere ganger nå, og får det ikke til å gå opp m.t.p at molforholdet er 1:1, så da har vi nok riktig. Var veldig sikker mens jeg gjorde oppgaven.

Lenke til kommentar

Jeg stussa også litt over oppgaven hvor vi skulle forklare hvorfor prøveløsningen med melk, som ble tilsatt ammoniakk, var en buffer. Jeg overanalyserte muligens litt, og begynte å tenke på hva melk egentlig inneholder. Siden de andre deloppgavene fokuserte så på proteiner, så begynte jeg å tenke på at melk inneholder proteiner. Og proteiner består jo av aminosyrer. Så jeg skrev at ved tilsetningen av litt saltsyre skapte vi et surt miljø, og at aminosyrene ville da forekomme på sur form. Og når vi da tilsatte ammoniakk (i en større mengde), så ville dette kunne få frem bufferegenskapene hos aminosyrene. Protein-buffersystemet er i alle fall et av de viktigste buffersystemet i kroppen vår, har jeg lest. Men aner ikke om det var det de var ute etter.. Hva svarte dere på den oppgaven?

Lenke til kommentar

Jeg stussa også litt over oppgaven hvor vi skulle forklare hvorfor prøveløsningen med melk, som ble tilsatt ammoniakk, var en buffer. Jeg overanalyserte muligens litt, og begynte å tenke på hva melk egentlig inneholder. Siden de andre deloppgavene fokuserte så på proteiner, så begynte jeg å tenke på at melk inneholder proteiner. Og proteiner består jo av aminosyrer. Så jeg skrev at ved tilsetningen av litt saltsyre skapte vi et surt miljø, og at aminosyrene ville da forekomme på sur form. Og når vi da tilsatte ammoniakk (i en større mengde), så ville dette kunne få frem bufferegenskapene hos aminosyrene. Protein-buffersystemet er i alle fall et av de viktigste buffersystemet i kroppen vår, har jeg lest. Men aner ikke om det var det de var ute etter.. Hva svarte dere på den oppgaven?

H3O+ ioner fra tidligere i tillagingen får en del av det tilsatte NH3 over til NH4+. Og siden pH ble justert til noe som var innenfor bufferområdet til ammonium-ammoniakkbrufferen, betyr det at begge ionene er tilstede.

Lenke til kommentar

H3O+ ioner fra tidligere i tillagingen får en del av det tilsatte NH3 over til NH4+. Og siden pH ble justert til noe som var innenfor bufferområdet til ammonium-ammoniakkbrufferen, betyr det at begge ionene er tilstede.

 

Tenkte meg at det kunne være så enkelt.. Kjipt å være så utrolig overanalyserende hele tiden. Men det er jo forsåvidt ikke akkurat helt feil det jeg svarte i alle fall. Aner ikke hvordan sensor kommer til å vurdere det - får håpe på det beste. Følte i alle fall at alt annet gikk bra.

Lenke til kommentar

Tenkte meg at det kunne være så enkelt.. Kjipt å være så utrolig overanalyserende hele tiden. Men det er jo forsåvidt ikke akkurat helt feil det jeg svarte i alle fall. Aner ikke hvordan sensor kommer til å vurdere det - får håpe på det beste. Følte i alle fall at alt annet gikk bra.

Så lenge det ligger et fornuftig resonnement bak får du nok litt uttelling på det. Jeg vurderte også om det kunne være noe mer avansert som feks melkesyre-laktatbuffer eller noe sånt.

Lenke til kommentar

 

H3O+ ioner fra tidligere i tillagingen får en del av det tilsatte NH3 over til NH4+. Og siden pH ble justert til noe som var innenfor bufferområdet til ammonium-ammoniakkbrufferen, betyr det at begge ionene er tilstede.

Skrevet akkuratt det samme.

Lenke til kommentar

Så lenge det ligger et fornuftig resonnement bak får du nok litt uttelling på det. Jeg vurderte også om det kunne være noe mer avansert som feks melkesyre-laktatbuffer eller noe sånt.

 

Ja, jeg tenkte på melkesyre og laktat, jeg også. Men ble for opphengt i de proteinene. Kasein, som var i den andre deloppgaven, er jo et av de viktigste proteinene i protein-buffersystemet i kroppen vår. Så jeg kobla rett og slett det. Får håpe at jeg får litt uttelling, ja, skrev jo i alle fall hvordan tilsetning av saltsyre og ammoniakk dro frem denne bufferen. Har veldig lyst på en 6'er, men har vært forberedt hele veien på at det skal mye flaks til også.. 5 er jo også en utrolig bra karakter på skriftlig i kjemi 2.

Lenke til kommentar

jeg hadde ikke eksamen, men fikk dette på del 1 multiple choice:

a) C.

b) D.

c) tja, C.

d) A.

e) B.

f) DMG, dvs lakserødt BF. altså A.

g) C.

h) D.

i) B.

j) II (2-klor-2metylpropan) har en singlett med kjemisk shift ca 1,5 ppm, derfor C.

k) D. trur eg

l) A.

m) B.

n) A.

o) B.

p) C.

q) D.

r) B.

s) D.

t) A.

Lenke til kommentar

jeg hadde ikke eksamen, men fikk dette på del 1 multiple choice:

a) C.

b) D.

c) tja, C.

d) A.

e) B.

f) DMG, dvs lakserødt BF. altså A.

g) C.

h) D.

i) B.

j) II (2-klor-2metylpropan) har en singlett med kjemisk shift ca 1,5 ppm, derfor C.

k) D. trur eg

l) A.

m) B.

n) A.

o) B.

p) C.

q) D.

r) B.

s) D.

t) A.

 

Jeg valgte akkurat de samme svaralternativene som deg, foruten om i oppgave g. Der valgte jeg B, men vet at C er riktig. Jeg er ganske sikker på at alle de ovennevnte svarene skal være riktige. Det burde ikke være så farlig å ha fått èn feil her? Har du mye erfaring med kjemi?

Lenke til kommentar

jeg hadde ikke eksamen, men fikk dette på del 1 multiple choice:

a) C.

b) D.

c) tja, C.

d) A.

e) B.

f) DMG, dvs lakserødt BF. altså A.

g) C.

h) D.

i) B.

j) II (2-klor-2metylpropan) har en singlett med kjemisk shift ca 1,5 ppm, derfor C.

k) D. trur eg

l) A.

m) B.

n) A.

o) B.

p) C.

q) D.

r) B.

s) D.

t) A.

 

Da har jeg alt riktig på flervalgs hvertfall :).

Lenke til kommentar

Jeg valgte akkurat de samme svaralternativene som deg, foruten om i oppgave g. Der valgte jeg B, men vet at C er riktig. Jeg er ganske sikker på at alle de ovennevnte svarene skal være riktige. Det burde ikke være så farlig å ha fått èn feil her? Har du mye erfaring med kjemi?

jeg har litt, har undervist både i kjemi 1 og 2 på vgs, men jeg er blitt ganske rusten nowadays...

titta litt på del 2, men denne biokjemien (næringsstoffer, NAD etc uff) er jeg ikke interessert i.

appellerer lite... håper det går bra for dere.

forøvrig virka den grei (i forhold til noen andre sett).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...