Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei! Håper så inderlig at noen kan hjelpe meg, for jeg er NØDT til å få en 4 på denne eksamenen.. Har jobbet så uendelig mye med kjemi, har aldri hatt det før. Håper noen kan hjelpe meg med å se sånn ca hvor jeg ligger an.. Hadde vært utrolig til hjelp!

 

Del 1 svar:

a)C

b)D

c)D (tydeligvis feil)

d)A

e)B

f) Så selvfølgelig ikke tabell, så hadde ikke peiling. D, vet at svar er A

g)A (også idiotisk tullefeil)

h)D

i)B

j)C

k)D

l)A

m)D (feil)

n)A

o)B

p)C

q)D

f)B

s)D

t)B(feil)

 

Sånn det ser ut hos meg har jeg altså 15/20 rette på denne delen.

 

Oppgave 2

a)

1) Oksidasjon

2) skrev propen men glemte vann

3) glemte propandiol, skrev etansyre og propanol

 

b)

1)Riktig

2)Kondensasjon

3)Tror feil

 

c)

1) Skrev at det var fordi det var syre og salt av syre =buffer

2) Mer sur løsning vil føre til at mer av syren dannes

3) Skrev at bufferen ble balansert og sterkere, og at dermed bufferkapasiteten hadde økt (lol)

 

d)

1) Riktig

2) Cr2O7^2- +14H+ +6Fe^3+ --> 2Cr^3+ +6Fe^2+ +7H2O

Ser at Fe er feil, får jeg null poeng på denne...? Mye er jo rett..?

3) Riktig

 

Del 2

Oppgave 3

 

a) Riktig

b) Fikk 0,288 g/l..

c) Ca^2+ + 2HCl --> CaCl2 + H+

CaCl2 + H+ --> NH4Cl + Ca^2+

Buffer ble til ved at NH4Cl ble dannet som den korresponderende syren til NH3.

d) Det er fordi aminosyrer får forskjellig ladning i en nøytral, baskisk eller sur løsning. Dette varierer med sidegruppen deres, -R. Hvis aminosyren foreligger i sur løsning : -COOH + H2O, basisk : -CO-O^-

e) Kasein tåler oppvarming, men ikke pH-endring til surt område. Da blir kaseinet skilt ut, og vil dermed løse seg dårlig.

 

Oppgave 4

a) Sink vil oksideres til sinkioner. Ved sur løsning av vann vil vann få høyere red.pot og oksidere sink

b) Aldehyd. Fehlings, Tollens, 2,4 og kromsyre

c)1) NAD+ og at det kommer en OH-gruppe der O er på furfural (ved dobbeltbindingen til O)

d) Furfuralkohol: Figur 16

Furfural: 15

Durfurylsyre: Figur 17

e) Reaksjon 1 : oksidasjon

Reaksjon 2 : reduksjon

Reaksjon 3: eliminasjon

(Reaksjon 4: reduksjon og reaksjon 5: eliminasjon)

Glemte å svare på det siste spørsmålet, så det ikke...

 

 

Oppgave 5

a) Skjer en reduksjon og oksidasjon, viste det. Cl oksidert og S redusert. Riktig?

b) 0,35 mg/L

c) Topp på 67u representerer molekylionet, ClO2

51u=fragmention ClO^-

35u= Cl

16u= O

37u= klorisotop 37Cl

53u= 37ClO

69u= 37ClO2

d)feil

e) feil

 

Hva tror dere? Helt ærlig... :omg:

 

Jeg skal forsøke meg på å skrive en slags fasit. Det ser ut til at du allerede har rettet deg selv på flervalgsoppgavene, så jeg begynner med oppgave 2.

 

Oppgave 2

a)

1) Dette er en oksidasjon der etanol oksideres til etansyre. (Oksideres først til etanal, og så videre til etansyre)

2) Riktige formler blir propen og vann, også er det riktig å ha med at man bruker svovelsyre som katalysator (Hvor viktig dette er, er jeg ikke sikker på).

3) Produktene som blir dannet i hydrolysen er etansyre og propan-1,3-diol.

 

b)

1) Her skal det være tegnet en benzenring med to karboksylsyregrupper på C-1 og C-4, samt strukturen til etan-1,2-diol, som da vil ha to hydroksylgrupper på de to C-atomene.

2) Reaksjonen er en kondensasjon.

3) Når man skal tegne et utsnitt av polymeren, er det viktig å få frem at karboksylsyregruppene gir bort -OH-gruppen og hydroksylgruppene gir bort et H-atom, slik at det dannes en oksygenbro mellom molekylene. Det er samtidig viktig at det går frem i tegningen at bindingene fortsetter på begge endene av utsnittet.

 

c)

1) Når man skal forklare at løsningen av hydrogenmaleation og maleation, der konsentrasjonen av de to stoffene er like store, er en bufferløsning, er det viktig å nevne hvem som er sur komponent og hvem som er basisk komponent - og forklare hva det innebærer. Det at den basiske komponenten gjør at løsningen kan motstå mindre syreangrep og vice versa, samt at dette er en svak syre med en korresponderende base som inngår i en syre-base-likevekt.

2) Ved tilsetning av saltsyre, vil maleation være den aktive komponenten i bufferen. I reaksjonen vil da maleation få lik strukturformel som hydrogenmaleation, ved at den tar opp et H+-ion.

3) Ved tilsetning av litt fast maleinsyre, og natronlut til pH er 6,1 (som er pKa-verdien til hydrogenmaleation), så vil bufferen være mer aktiv, fordi det er mer av hydrogenmaleation. Det er viktig å få frem at denne komponenten er amfotær, og at det i virkeligheten er tre aktive komponenter i dette buffersystemet. (Kan sammenliknes med karbonatsystemet, der hydrogenkarbonat - som er en amfolytt - er den viktigste komponenten).

 

d)

1) Her må man vise med utregninger at oksidasjonstallet til krom er +VI i forbindelsen.

2) For å balansere denne reaksjonslikningen må man multiplisere Fe2+ og Fe3+ med 6, slik at elektronregnskapet går opp. Det er også viktig å snu denne halvreaksjonen, siden jern oksideres.

3) Her må man igjen vise med utregninger. (Som det står oppgitt..)

 

Oppgave 3

a) Bindingen mellom de to sukkermolekylene er en beta 1->4 binding, da bindingen er mellom C1 i glukose og C4 i galaktose.

b) Her skal svaret være 1,2 g/L. For å få denne konsentrasjonen må antall mol kalsiumioner, som man har funnet ved hjelp av utregning ved antall mol EDTA, multipliseres med 4 (1oo mL/25 mL), for så å deles på 25 mL, og multipliseres med den molare massen til kalsium.

c) Før titreringen ble det tilsatt litt saltsyre, og dette gjorde løsningen sur. Ved tilsetning av ammoniakk, ble derfor mye av ammoniakken omdannet til ammonium, slik at det ble dannet en ammonium/ammoniakk buffer.

d) Her må man tegne opp de to aminosyrene på nøytral form.

e) Her ser vi at løseligheten er lik null ved pH 4-5, og høy både ved pH over og under. Det innebærer at det isoelektriske punktet vil foreligge mellom pH 4-5, og aminosyrene vil da være på nøytral form. Ved pH under 4, vil det ha positiv ladning, og ved pH over 5, vil det ha negativ ladning. Løseligheten øker med ladningene i polare løsemidler.

 

Oppgave 4

a) Her er oppgaven å forklare at sink ikke skal utsettes for vann med pH lavere enn 6 - altså i et surt miljø, og det er derfor viktig å få med H+-ionene.

b) Den funksjonelle gruppen i molekylet er et aldehyd - en karbonylgruppe. Påvisningstester er da Tollens test, Fehlings væske, 2,4-di samt oksidasjon med natriumdikromat løst i svovelsyre. I den siste reaksjonen kan man påvise karboksylsyren med NaHCO3, fordi karboksylsyren vil dra frem CO2, slik at det blir gassutvikling.

c) Her skal svarene være NADP+ samt furfurylalkohol, der aldehydgruppen har blitt byttet ut med en hydroksylgruppe.

d) Spektret med det laveste kjemiske skiftet viser toppen for hydrogen i furfurylalkohol, deretter er det furfural og det høyeste kjemiske skiftet tilhører furfurylsyre.

 

e) Reaksjon 1: oksidasjon

Reaksjon 2: reduksjon

Reaksjon 3: eliminasjon

Reaksjon 4: her skrev jeg at sukkeret gikk fra åpen kjede til ringform - det vises med at sukkermolekylet har mistet ketongruppen i ringformen - og er altså en ketose.

Reaksjon 5: dette vil først være en addisjon, og deretter eliminasjon.

 

Oppgave 5

a) Her er det bare å plassere oksidasjonstall på de forskjellige atomene/ionene.

b) Det står at kurven skal tegnes ganske nøyaktig, slik at man får et ganske nøyaktig svar. Tror jeg fikk noe sånt som 3,6 mg/L.

c) Her er det bare å identifisere de ulike toppene for 37Cl og 35Cl i forskjellige forbindelser. Viktig å få frem hvilken topp som er molekylionet.

d) Her kan man bruke reaksjonslikningen i oppgave a), og regne ut antall mol av begge reaktantene, for så å finne ut at den ene reaktanten begrenser den andre, og så regne antall mol ClO2 ut i fra den begrensende reaktanten.

e) Her blir svaret ca. 1,4 g/L, og utbytteprosenten skal være på ca. 51 %.

 

Det er vanskelig å si noe om hva slags karakter du kommer til å få. Det er viktig at du har tatt i bruk fagbegreper, og skrevet reaksjonslikninger o.l., og forsøkt å illustrere så godt du kan hva du mener. Jeg har gjort et par feil her selv, men vi får bare håpe på det beste!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for svar! Virker jo som om du har gjort en super eksamen da :-) Blir i alle fall ingen treer på deg!! Vi får håpe på det beste ja! Klarer ikke legge denne eksamenen fra meg.

 

Ikke noe problem! :) Jeg får håpe det. Vet at jeg har et par feil, men vet ikke hvor viktige de er. Trur jeg har en god sjanse på en 5'er i alle fall, men det skal bli spennende å se! Nei, jeg skjønner det. Jeg er dritnervøs selv, klarer nesten ikke å tenke på annet!

Lenke til kommentar

 

 

Jeg skal forsøke meg på å skrive en slags fasit. Det ser ut til at du allerede har rettet deg selv på flervalgsoppgavene, så jeg begynner med oppgave 2.

 

Oppgave 2

a)

1) Dette er en oksidasjon der etanol oksideres til etansyre. (Oksideres først til etanal, og så videre til etansyre)

2) Riktige formler blir propen og vann, også er det riktig å ha med at man bruker svovelsyre som katalysator (Hvor viktig dette er, er jeg ikke sikker på).

3) Produktene som blir dannet i hydrolysen er etansyre og propan-1,3-diol.

 

b)

1) Her skal det være tegnet en benzenring med to karboksylsyregrupper på C-1 og C-4, samt strukturen til etan-1,2-diol, som da vil ha to hydroksylgrupper på de to C-atomene.

2) Reaksjonen er en kondensasjon.

3) Når man skal tegne et utsnitt av polymeren, er det viktig å få frem at karboksylsyregruppene gir bort -OH-gruppen og hydroksylgruppene gir bort et H-atom, slik at det dannes en oksygenbro mellom molekylene. Det er samtidig viktig at det går frem i tegningen at bindingene fortsetter på begge endene av utsnittet.

 

c)

1) Når man skal forklare at løsningen av hydrogenmaleation og maleation, der konsentrasjonen av de to stoffene er like store, er en bufferløsning, er det viktig å nevne hvem som er sur komponent og hvem som er basisk komponent - og forklare hva det innebærer. Det at den basiske komponenten gjør at løsningen kan motstå mindre syreangrep og vice versa, samt at dette er en svak syre med en korresponderende base som inngår i en syre-base-likevekt.

2) Ved tilsetning av saltsyre, vil maleation være den aktive komponenten i bufferen. I reaksjonen vil da maleation få lik strukturformel som hydrogenmaleation, ved at den tar opp et H+-ion.

3) Ved tilsetning av litt fast maleinsyre, og natronlut til pH er 6,1 (som er pKa-verdien til hydrogenmaleation), så vil bufferen være mer aktiv, fordi det er mer av hydrogenmaleation. Det er viktig å få frem at denne komponenten er amfotær, og at det i virkeligheten er tre aktive komponenter i dette buffersystemet. (Kan sammenliknes med karbonatsystemet, der hydrogenkarbonat - som er en amfolytt - er den viktigste komponenten).

 

d)

1) Her må man vise med utregninger at oksidasjonstallet til krom er +VI i forbindelsen.

2) For å balansere denne reaksjonslikningen må man multiplisere Fe2+ og Fe3+ med 6, slik at elektronregnskapet går opp. Det er også viktig å snu denne halvreaksjonen, siden jern oksideres.

3) Her må man igjen vise med utregninger. (Som det står oppgitt..)

 

Oppgave 3

a) Bindingen mellom de to sukkermolekylene er en beta 1->4 binding, da bindingen er mellom C1 i glukose og C4 i galaktose.

b) Her skal svaret være 1,2 g/L. For å få denne konsentrasjonen må antall mol kalsiumioner, som man har funnet ved hjelp av utregning ved antall mol EDTA, multipliseres med 4 (1oo mL/25 mL), for så å deles på 25 mL, og multipliseres med den molare massen til kalsium.

c) Før titreringen ble det tilsatt litt saltsyre, og dette gjorde løsningen sur. Ved tilsetning av ammoniakk, ble derfor mye av ammoniakken omdannet til ammonium, slik at det ble dannet en ammonium/ammoniakk buffer.

d) Her må man tegne opp de to aminosyrene på nøytral form.

e) Her ser vi at løseligheten er lik null ved pH 4-5, og høy både ved pH over og under. Det innebærer at det isoelektriske punktet vil foreligge mellom pH 4-5, og aminosyrene vil da være på nøytral form. Ved pH under 4, vil det ha positiv ladning, og ved pH over 5, vil det ha negativ ladning. Løseligheten øker med ladningene i polare løsemidler.

 

Oppgave 4

a) Her er oppgaven å forklare at sink ikke skal utsettes for vann med pH lavere enn 6 - altså i et surt miljø, og det er derfor viktig å få med H+-ionene.

b) Den funksjonelle gruppen i molekylet er et aldehyd - en karbonylgruppe. Påvisningstester er da Tollens test, Fehlings væske, 2,4-di samt oksidasjon med natriumdikromat løst i svovelsyre. I den siste reaksjonen kan man påvise karboksylsyren med NaHCO3, fordi karboksylsyren vil dra frem CO2, slik at det blir gassutvikling.

c) Her skal svarene være NADP+ samt furfurylalkohol, der aldehydgruppen har blitt byttet ut med en hydroksylgruppe.

d) Spektret med det laveste kjemiske skiftet viser toppen for hydrogen i furfurylalkohol, deretter er det furfural og det høyeste kjemiske skiftet tilhører furfurylsyre.

 

e) Reaksjon 1: oksidasjon

Reaksjon 2: reduksjon

Reaksjon 3: eliminasjon

Reaksjon 4: her skrev jeg at sukkeret gikk fra åpen kjede til ringform - det vises med at sukkermolekylet har mistet ketongruppen i ringformen - og er altså en ketose.

Reaksjon 5: dette vil først være en addisjon, og deretter eliminasjon.

 

Oppgave 5

a) Her er det bare å plassere oksidasjonstall på de forskjellige atomene/ionene.

b) Det står at kurven skal tegnes ganske nøyaktig, slik at man får et ganske nøyaktig svar. Tror jeg fikk noe sånt som 3,6 mg/L.

c) Her er det bare å identifisere de ulike toppene for 37Cl og 35Cl i forskjellige forbindelser. Viktig å få frem hvilken topp som er molekylionet.

d) Her kan man bruke reaksjonslikningen i oppgave a), og regne ut antall mol av begge reaktantene, for så å finne ut at den ene reaktanten begrenser den andre, og så regne antall mol ClO2 ut i fra den begrensende reaktanten.

e) Her blir svaret ca. 1,4 g/L, og utbytteprosenten skal være på ca. 51 %.

 

Det er vanskelig å si noe om hva slags karakter du kommer til å få. Det er viktig at du har tatt i bruk fagbegreper, og skrevet reaksjonslikninger o.l., og forsøkt å illustrere så godt du kan hva du mener. Jeg har gjort et par feil her selv, men vi får bare håpe på det beste!

 

Bra initiativ. Har par spørsmål:

 

3d) Bare på nøytral form? Jeg forsto det slik at du må tegne hvordan foreligger lysin både ved ph 2,8 og 9,7. På samme måte asparginsyre, både ved 2,8 og 9,7.

 

4d) Slik som du sier så blir det Furfurylsyre > Furfurylalkohol > Furfural. Sikkert på at det skal ikke være Furfural > Furfurylalkohol > Furfurylsyre. CHO ligger jo ved 9,8. Mens COOH ved 11-12.

 

4e) Oksygenet kommer fra...?

 

5d) faen så utrolig kjipt at jeg ikke så denne reaksjonslikningen da jeg prøvde å løse det på eksamen. Derfor slet jeg litt, pluss jeg hadde veldig lite tid igjen for å tenke. Dårlig gjort av dem at de plassert reaksjonslikningen helt på baksiden.

Lenke til kommentar

Når det gjelder oppgave 3 d), så er det godt mulig at du har rett. Men det tenkte jeg faktisk ikke over før nå. Jaja..

 

Når det gjelder 4 d), så vil COOH gruppen ha det høyeste kjemiske skiftet, deretter CHO, og det laveste vil være -OH-gruppen.

 

4 e) Oksygenet kommer fra ketongruppen i den åpne kjeden. Det glemte jeg heldigvis bare å skrive her.

 

Når det gjelder 5 d), så er jeg enig i at det var teit at reaksjonslikningen lå plassert sånn. Jeg klarte mirakuløst å huske det, så derfor ordna alt seg for meg der.

Lenke til kommentar

Åja, misforstått først hva du mente på 4d). Tenkt du prater om lengden av toppene.

 

4e) Altså fra OH gruppen som sitter på karbonatom nummer 2 i xylose?

 

Oksygenet kommer fra OH, ja, men jeg ser at jeg har tenkt feil her. Var veldig rask under eksamen.. Ble faktisk ferdig 35 minutter før tiden. Jeg blir så stressa i eksamenssituasjoner at jeg bare raser gjennom alt. Fikk nesten ikke sove natta før eksamen en gang, så jeg var mega trøtt - og da særlig når jeg var ferdig med alle oppgavene. Men, men..

Lenke til kommentar

Så det blir etansyre og propan-1,3-diol? Stusset på det. Er det ikke metanol og 4hydroksybutansyre?

 

Det er definitivt etansyre og propan-1,3-diol. De to C-atomene i karboksylsyren utgjør navnet etan, også har vi karboksylsyregruppen som gir endelsen -syre. Propan-1,3-diol får navnet sitt ved at det er tre C-atomer, uten dobbeltbindinger - propan, også er det to hydroksylgrupper i alkoholen som er knyttet til C-1 og C-3.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er definitivt etansyre og propan-1,3-diol. De to C-atomene i karboksylsyren utgjør navnet etan, også har vi karboksylsyregruppen som gir endelsen -syre. Propan-1,3-diol får navnet sitt ved at det er tre C-atomer, uten dobbeltbindinger - propan, også er det to hydroksylgrupper i alkoholen som er knyttet til C-1 og C-3.

 

Ja okei, tusen takk for svar! :) Var det jeg svarte på eksamen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, jeg er en VG2-elev som er nysgjerrig på fysikk 2. Har i år tatt R1, fysikk 1, kjemi 1 og biologi 1. Har jobbet jevnt og trutt, og får 6er i standpunkt i kjemi 1. Hvor realistisk er det da å forvente det samme i kjemi 2? Har forresten 5+ i R1, så regningen i faget skal uansett gå bra tror jeg. Hvordan er eksamenene i kjemi 2, etter deres mening?

takk på forhånd

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, jeg er en VG2-elev som er nysgjerrig på fysikk 2. Har i år tatt R1, fysikk 1, kjemi 1 og biologi 1. Har jobbet jevnt og trutt, og får 6er i standpunkt i kjemi 1. Hvor realistisk er det da å forvente det samme i kjemi 2? Har forresten 5+ i R1, så regningen i faget skal uansett gå bra tror jeg. Hvordan er eksamenene i kjemi 2, etter deres mening?

takk på forhånd

 

Tok selv kjemi 1 som nettstudent før jul, og fikk 6. Må ærlig talt si at jeg syns kjemi 2 er lettere enn kjemi 1 - men det er fordi kjemi gjerne er et fag som har en relativt bratt læringskurve. Når du først har knekt kodene, og forstått faget, så vil det ikke være noe problem for deg å gjennomføre kjemi 2 med gode karakterer. Skriftlig eksamen i kjemi 2 har vært veldig grei de siste årene - men det er selvfølgelig lett å klusse det til ved at man stresser, har liten tid o.l. Dersom du har 6 i kjemi 1, så burde du klare deg veldig bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...