Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig usikker. Oppgavene var ikke så ille som jeg hadde fryktet. Men jeg fikk utrolig dårlig tid på slutten, så jeg tror jeg tabbet meg ut på oppgave 5d+e som egentlig ikke burde vært så veldig vanskelig!

Jeg er enig med deg, jeg gjor heller ikke oppgave 5 d+e, jeg prøvde men det gikk helt til vest, tror den var enkel oppgave men fikk jerneteppe :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hæ?! Jeg syntes at begge eksamener fra 2012 var desidert de letteste, spesielt i forhold til 2009, der var det noe helt voldsomt.

 

Anyways, synes det var alt for stor arbeidsmengde, mens vanskelighetsgraden var passende. Kan hende at det var bare meg som var treg.. Måtte gjøre siste oppgave på del1 på 5min, og rakk ikke 5d), hvor jeg fikk en liten jernteppe. Har med meg oppgavesett og dette fikk jeg på de oppgavene som krever verdi:

 

Oppgave 1:

 

a) C

b) D

c) C (siden jeg kunne ikke komme opp med eksempel av forbrenning der oksygen ikke inngår, men tror nok at A er det riktige svaret nå)

d) A

e) B

f) A

g) C

h) D

i) B

j) C

k) D

l) A

m) B

n) A

o) B

p) C

q) D

r) B

s) D

t) A

 

Oppgave 2:

 

a1) Oksidasjon

a3) metanol + 4-hydroksybutansyre

 

b2) Kondensasjon

 

c) Bare forklaringer og likninger

 

d1) Rett fram

d2) Må snu likning 2 slik at jern oksideres

d3) Rett fram

 

Oppgave 3

 

b) 1,2g kalsium/1L melk

c) NH3 reagerer med H3O og danner ammoniakk/ammonium buffer

d) Forklaring

e) Her er jeg veldig usikker, prøvd bare å finne noen forklaringer (alkalitet?)

 

Oppgave 4

 

a) Vann fremmer korrosjon av sink (forklares ut fra spenningsrekka)

b) Kromsyre/Fehlings/Tollens/2,4-di

c) Reduksjon. NAD og det tilføres 2H slik at vi får OH-gruppe

d) Furfural > Furfurylalkohol > Furfurylsyre

e) Oksidasjon > Reduksjon > Eliminasjon

O kommer fra karbonatom nummer 2 i xylose.

 

Oppgave 5

 

a) Det skjer forandring i oks.tall

b) 0,35 mg/L

c) Rett fram

d) Jernteppe

e) 51,7 % tror jeg

 

Satser på en 5.

 

Skjønner! :) Fikk også jerneteppe på oppg 5 d,e. Men ja vet du når vi får vite karakterne? 22. juni eller 25. juni?

Lenke til kommentar

Noen som vet hvor mange poeng det er i hele eksamenssettet, og hvor mye poeng man må ha for å få karakter 2, 3, 4, 5, 6? :)

Her er fra i fjor. Men de setter karakterskala etter forhåndssensuren.

Karakteren 1 Karakteren 2 Karakteren 3 Karakteren 4 Karakteren 5 Karakteren 6

0 – 25 % 26–41% 42–61% 62–76% 77–93% 94–100%

Vi presiserer at disse grensene er omtrentlige. Grensene vurderingen av besvarelsene ut fra kjennetegn på måloppnåelse.

Når eleven viser spesiell god kompetanse i deler av besvarelsen, skal dette kunne veie opp for mindre feil og mangler i andre deler.

Vi minner om at sensuren skal være positiv, det vil si at du skal se etter hva elevene har fått til framfor å se etter mangler.

Lenke til kommentar

Gidder du å sjekke hva spørsmålet var på oppgaven med de to aminosyrene? Jeg tror det er 3d), eller rundt der.

aminosyren asparginsyre har sur sidegruppe, r-gruppe, mens aminosyren lysin har en basisk sidegruppe, r-gruppe. forklar hvordan hver av disse aminosyrene foreligger ved ph 2,8 og 9,7

Lenke til kommentar

Her er fra i fjor. Men de setter karakterskala etter forhåndssensuren.

Karakteren 1 Karakteren 2 Karakteren 3 Karakteren 4 Karakteren 5 Karakteren 6

0 – 25 % 26–41% 42–61% 62–76% 77–93% 94–100%

Vi presiserer at disse grensene er omtrentlige. Grensene vurderingen av besvarelsene ut fra kjennetegn på måloppnåelse.

Når eleven viser spesiell god kompetanse i deler av besvarelsen, skal dette kunne veie opp for mindre feil og mangler i andre deler.

Vi minner om at sensuren skal være positiv, det vil si at du skal se etter hva elevene har fått til framfor å se etter mangler.

 

Når tror dere forhåndssensuren kommer ut på nettet da? Jaja, ikke så lenge til, bare ca 1 mnd til så får vi vite resultatene! :D

 

Noen som skal ha biologi 2 eksamen på mandag?

Lenke til kommentar

Var det noen andre som la merke til den lille toppen på 52 m/z på oppgaven om å tolke massespekteret? Noen som vet hvorfor den var der, evt. hva den skulle forestille?

 

Snakker du om del1 eller del2? Hvis del2 så er det 53 m/z og toppen er ikke så liten. Skyldes 37ClO+.

 

Lenke til kommentar

 

Snakker om oppgaven med ClO2, ja. Men det var en aldri så liten topp mellom 51 og 53.

 

Åja, stemmer. Ser den nå. Vet ikke egentlig, kanskje ClO forurenset med hydrogen.

 

Edit: Finnes også 36Cl som er radioaktiv, men jaja..

Endret av metyo
Lenke til kommentar

Hva kom dere frem til i oppgave 5 e) og d)? Jeg regnet meg frem til riktig antall gram natriumkloritt ved å påpeke at den ene av reaktantene begrenset den andre. Den siste oppgaven, e), syntes jeg nesten var litt for lett.. Men er litt redd for at det ble feil nå - at jeg skulle ta hensyn til noe annet. Jeg regnet meg frem til at det var ca. 1,4 g/L natriumkloritt (trur jeg). Utbytteprosenten ble i alle fall ca. 51 %. En klassekamerat hadde regnet seg frem til 2,9 g/L natriumkloritt ved titreringen, og fikk en utbytteprosent på 95 % ca. Da snudde han utbytte-likningen. Ble litt usikker på hva som egentlig var det teoretiske og det praktiske - men regnet med at det måtte være 2,84 g som var det teoretiske, siden dette ble den største mengden. En reaksjon kan jo aldri gi større utbytte i praksis enn i teorien. Men nå er jeg usikker på om jeg har regnet helt feil..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...