Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Motor går bare på 3 av 4


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en kompis som nylig har pussa opp en Saab 96, 72-mod. Men sliter litt med tenninga. Motoren går bare på 3 sylindre og skyter av og til. Vi har bytta pluggledning og plugg uten hell. Avstanden mellom elektrodene er også kontrollert. Noe som er rart er at tenningslampa blinker når den hektes på pluggledningen til sylinderen som ikke går. Pluggen blir heller ikke svart/brun, forholdsvis våt.

 

Noen som har en forklaring på hva som kan være galt?

Kan ventilklaringa ha noe å si, evt. kompresjon?

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132
Skrevet

Har dere sjekket kompresjon?

Skrevet

Kompressjon er sjekket og alle er like på rundt 9.5bar. Blir bare mere og mere hodekløe av dette. Ventilklaring er også kontrollert på nytt.

Skrevet

Den får altså både bensin, gnist, luft og har kompresjon

Så lenge pluggen ikke blir svart tenner ikke bensinen i det hele tatt.

Er ikke overslag da, sånn at pluggen ikke funker når den er skrudd i?

Eller dysa som er delvis defekt sånn at det blir feil blanding?

Skrevet

Tror feilen er funnet nå. Pakningen som ligger mellom forgasser og luft/driftstoff-kanalene som går til ventilen hadde en liten feil; hullet for drivstoff var ikke stort nok, om det var åpning i det hele tatt.

Skrevet

En bensinmotor trenger:

#1 Bensin/luft i riktig blanding.

#2 Kompresjon.

#3 Gnist til rett tid.

 

Du har sjekket ut 1 og 2 (1, er vel forgassermotor når den e fra 72), og da gjenstår bare 3. Har du rett tid på 3 av sylinderene, har du rett på den fjerde. Da skulle du kun mangle gnist.

 

Går motoren på 3 eller kansje bare 2 sylindre?

  • Liker 2
Skrevet

Nei, vi dro ut hver enkelt pluggledning til det ikke skjedde noe. På alle sylindre untatt 1ern stoppa motoren når vi kobla fra.

 

Som sagt var det en feil på pakningen som ligger under innsugsmanifoldet som gjorde at blandingen ble helt feil på den ene sylinderen.Denne ble bytta ut og motoren går nå på alle 4.

 

En annen ting. I verkstedsboka står det at stiftåpningen skal være 0.4-0.5, men det står også at kamvinkelen skal være 48-52 grader. Settes stiftåpningen til 0.4 for eksempel blir vinkelen langt lavere enn 48 grader. Så for å få riktig kamvinkel må vi justere åpningen til en del lavere enn 0.4. Hva skal man gå etter, selve åpningen eller vinkelen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...