BigJackW Skrevet 20. mai 2013 Skrevet 20. mai 2013 Har en kompis som nylig har pussa opp en Saab 96, 72-mod. Men sliter litt med tenninga. Motoren går bare på 3 sylindre og skyter av og til. Vi har bytta pluggledning og plugg uten hell. Avstanden mellom elektrodene er også kontrollert. Noe som er rart er at tenningslampa blinker når den hektes på pluggledningen til sylinderen som ikke går. Pluggen blir heller ikke svart/brun, forholdsvis våt. Noen som har en forklaring på hva som kan være galt? Kan ventilklaringa ha noe å si, evt. kompresjon?
BigJackW Skrevet 20. mai 2013 Forfatter Skrevet 20. mai 2013 Skal prøve å få sjekka det i morgen. Som sagt skyter den på litt høyere turtall, om det skulle være til hjelp.
BigJackW Skrevet 22. mai 2013 Forfatter Skrevet 22. mai 2013 Kompressjon er sjekket og alle er like på rundt 9.5bar. Blir bare mere og mere hodekløe av dette. Ventilklaring er også kontrollert på nytt.
aklla Skrevet 22. mai 2013 Skrevet 22. mai 2013 Er gnist på pluggen? Kan være fordeleren, men uansett greit å sjekke om det er gnisten som mangler eller noe annet.
BigJackW Skrevet 22. mai 2013 Forfatter Skrevet 22. mai 2013 Er bra med gnist på pluggen ja. Har bytta både rotor og lokk.
aklla Skrevet 22. mai 2013 Skrevet 22. mai 2013 Den får altså både bensin, gnist, luft og har kompresjon Så lenge pluggen ikke blir svart tenner ikke bensinen i det hele tatt. Er ikke overslag da, sånn at pluggen ikke funker når den er skrudd i? Eller dysa som er delvis defekt sånn at det blir feil blanding?
BigJackW Skrevet 22. mai 2013 Forfatter Skrevet 22. mai 2013 Tror feilen er funnet nå. Pakningen som ligger mellom forgasser og luft/driftstoff-kanalene som går til ventilen hadde en liten feil; hullet for drivstoff var ikke stort nok, om det var åpning i det hele tatt.
toreae Skrevet 22. mai 2013 Skrevet 22. mai 2013 En bensinmotor trenger: #1 Bensin/luft i riktig blanding. #2 Kompresjon. #3 Gnist til rett tid. Du har sjekket ut 1 og 2 (1, er vel forgassermotor når den e fra 72), og da gjenstår bare 3. Har du rett tid på 3 av sylinderene, har du rett på den fjerde. Da skulle du kun mangle gnist. Går motoren på 3 eller kansje bare 2 sylindre? 2
BigJackW Skrevet 26. mai 2013 Forfatter Skrevet 26. mai 2013 Nei, vi dro ut hver enkelt pluggledning til det ikke skjedde noe. På alle sylindre untatt 1ern stoppa motoren når vi kobla fra. Som sagt var det en feil på pakningen som ligger under innsugsmanifoldet som gjorde at blandingen ble helt feil på den ene sylinderen.Denne ble bytta ut og motoren går nå på alle 4. En annen ting. I verkstedsboka står det at stiftåpningen skal være 0.4-0.5, men det står også at kamvinkelen skal være 48-52 grader. Settes stiftåpningen til 0.4 for eksempel blir vinkelen langt lavere enn 48 grader. Så for å få riktig kamvinkel må vi justere åpningen til en del lavere enn 0.4. Hva skal man gå etter, selve åpningen eller vinkelen?
Leo_ Skrevet 27. mai 2013 Skrevet 27. mai 2013 Kamvinkelen, åpningen gir ikke stort mer enn en passe grei indikasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå