Gå til innhold

YouTube-opplastningen har nådd nye høyder


Anbefalte innlegg

 

 

De har jo begynt med reklamefilmer i filmvinduet, du blir vel ikke kvitt dem med Adblock?

Det er ikke "de" som har begynt med det. Det er brukeren som laster opp videoen som velger det :)

 

Det kommer iblant utenom også, men da er det etter brudd på copyright, og da vil eieren av innholdet kunne tjene penger via ads i videoen grunnet det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syntes Youtube er veldig bra på mange måter. Det negative må vel være at folk kan diskriminere og skrive akkurat hva de mener uten at det får konsekvenser. Eller såkalt "tøff i trynet over internett bak en skjerm" mentaliteten. Har hatt en del problemer med avspilling av video'er, men jeg kan ikke skjønne noe annet enn at problemet ligger hos YouTube. Sent om natten eller tidlig om morgenen fungerer det som regel feilfritt!

 

Jeg synes det er ett problem mange steder. Bare les norske nettaviser og se på antall ubehagelige innlegg det er der. Det virker som det er en bitteliten andel av leserene som ønsker å ytre seg med ytterliggående meninger som dominerer slike debatter, mens "vanlige" folk ikke orker å bidra lenger.

 

Det er ikke "de" som har begynt med det. Det er brukeren som laster opp videoen som velger det :)

 

Det kommer iblant utenom også, men da er det etter brudd på copyright, og da vil eieren av innholdet kunne tjene penger via ads i videoen grunnet det :)

Akkurat, sjekt å vite.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er ett problem mange steder. Bare les norske nettaviser og se på antall ubehagelige innlegg det er der. Det virker som det er en bitteliten andel av leserene som ønsker å ytre seg med ytterliggående meninger som dominerer slike debatter, mens "vanlige" folk ikke orker å bidra lenger.

 

Heldigvis er Youtube såpass internasjonalt at ikke alle disse innleggene handler om hvordan den rødgrønne regjeringen har gjort Norge til et helvete å bo i.

Lenke til kommentar

100 timer video sier egentlig ganske lite. Hvis det er 240p video så er det "ikke så mye". Jeg er interresert i antall terrabyte som blir lastet opp.

 

Men uansett så er det jo ekstremt og hvis det meste er i 1080p så tror jeg det er mange TB :)

 

Og til HW.no; Jeg synes at det sier seg selv at dere burde oppgi i TB ikke i timer(her er vi hardware nerder). Timeantallet kan dere skrive om i lyd og bilde avdelingen :p

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ser vi på de forskjellige kvalitetene og bitratene på dem, så er det mye som skiller de fra hverandre.

Men hvis jeg tar en form for et snitt, så tror jeg ikke det blir alt for skivebom om man antar gjennomsnitskvaliteten ligger på noe rundt 480-720p. Du har da originalkvalitet, 1080p og 3D som setter krav på en del høyere båndbredde, eller bla 144p, 240p og 360p som er under 480p. Det er nok helt sikkert en skjevfordeling der, men om vi går ut fra den beste 480p bitraten som blir brukt, så er den på 0,8-1 Mbps.

Mens 720p ligger på rundt 2 Mbps. Slenger vi med lyd som gjerne er noe rundt 96-128 Kbps (i grunn ikke alt for mye å si, da det vil gå innenfor feilmarginen)

 

Hvis man sier at 2Mbps + 128 Kbps = 2,1 Mbps er en form for øvre grenseverdi for hva jeg tror et snitt vil ligge på. Mens en dårligere form for 480p er 0,8 Mbps + 96 Kbps lyd vil gi ca 0,9 Mbps som jeg ville satt som en nedre grenseverdi for hva jeg anslår et snitt vil ligge på.

 

Altså tror jeg båndbredden som brukere i dag laster opp med ligger mellom 0,9 Mbps og 2,1 Mbps.

Med 1 time og 36 minutter pr sekund, så tilsvarer dette: 648 MB/s - 1512 MB/s

Altså ikke mye i det hele tatt! En kraftig PC klarer dette i ren sekvensiell skriving om den har 2-3 moderne SSDer i RAID 0, eller et kraftig PCI-e SSD-kort.

 

Oppsummert: En PC med et 10 Gbps nettverkskort (ca 1250 MB/s, og kan være godt nok) og selvsagt god nok tilkobling til resten av verden (inkld. modem som takler det), og en kraftig PCI-e SSD er i prinsippet raskt nok til å kunne takle hele youtube sin datastrøm.

 

Dette er selvsagt "hakket mer" komplisert i praksis pga alle de tusen brukerene og alle de forskjellige strømmene de tilsvarer, samt det at dette må lagres et sted mer fast enn en SSD som vil fylle seg opp rimelig raskt...

Ja for hvert 45-102 minutt så vil en 4TB harddisk bli full.

 

Dog er perspektivet her at det ikke er SÅ mye. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...