Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

er jeg dehydrert?


Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg er dehydrert, men jeg er ikke sikker da.. fordi jeg har ikke drukket vann på fem dager :/ har bare drukket litt cola, fordi det hjelper litt på kvalmen (jeg er veldig kvalm for tiden) vondt i hodet og svimmel er jeg også :( mageknipe og diare plages jeg også med idag...Tror dere jeg er dehydrert? for jeg er ikke sikker selv.. og det sies jo at man skal drikke bortimot 2 liter hver dag, men gjelder det bare vann eller gjelder det andre drikker også? (Cola)

 

 

Anonym poster: f23bdb1d338066e9fa0eaf3b136e78ec

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cola er ikkje noko ein skal drikke ekslusivt, syreinnhaldet kan gjere magen ustabil. Og dersom du kun drikk Cola så spørst det litt på korleis resten av dieten din er...

 

Få i deg vatn.

 

Dersom du er såpass kvalm at du har oppkast er det ekstremt viktig at du får i deg rikeleg med vatn, då mykje går rett ut igjen.

Endret av gholie
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Vil anbefale å drikke mye vann, da cola for det meste inneholder stoffer som kropen ikke har godt av, noe som også kan sies er at Cola ikke gjør en tørst, den forhindrer ofte at en drikker vann.

Lenke til kommentar

Må bare kjapt oppklare en ting her

1. At fargen på urin sier noe om veskebehov er en myte. Ja, den vil bli lysere ved et høyt veskeinntak - men ett veskeinntak på over dagsbehovet på 1.5 liter er helt hensiktsløst. Et for høyt inntak av vann kan faktisk være helseskadelig. http://www.klikk.no/...ticle709491.ece

Riktignok kan mørk urin på dagtid (altså ikke om morgenen) være en indikator på veskemangel, men behøver ikke å være det.

 

Generelt kan jeg si at det er veldig viktig å drikke nok når du opplever kvalme. "Vanlig omgangssyke" varer sjeldent mer enn 1-3 dager, og siden du har hatt vedvarende kvalme i 5 dager råder jeg deg til å prate med din fastlege.

Endret av CorporalClegg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må bare kjapt oppklare en ting her

1. At fargen på urin sier noe om veskebehov er en myte. Ja, den vil bli lysere ved et høyt veskeinntak - men ett veskeinntak på over dagsbehovet på 1.5 liter er helt hensiktsløst. Et for høyt inntak av vann kan faktisk være helseskadelig. http://www.klikk.no/...ticle709491.ece

Riktignok kan mørk urin på dagtid (altså ikke om morgenen) være en indikator på veskemangel, men behøver ikke å være det.

 

Generelt kan jeg si at det er veldig viktig å drikke nok når du opplever kvalme. "Vanlig omgangssyke" varer sjeldent mer enn 1-3 dager, og siden du har hatt vedvarende kvalme i 5 dager råder jeg deg til å prate med din fastlege.

1,5liter drikker jeg under 1 trenings økt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1,5liter drikker jeg under 1 trenings økt.

 

"Det trenger imidlertid ikke å være noe dårlig tegn at urinen er gul. Det er en myte at man må drikke så veldig mye vann for å få frisk urin. Det er naturligvis greit hvis man har sykdommer som nyrestein eller trenger å skylle ut en infeksjon, men for øvrig tilsier all litteratur at inntak utover døgnbehovet på 1,5 liter ikke er helsefremmende." -Raymond Mortensen ved Urologi Nord AS i Bodø

 

"Gry Hay, seniorrådgiver i Helsedirektoratet, forklarer at det holder med 1 – 1,5 liter væsketilførsel i døgnet. Om du trener bør du drikke mer."

 

Selvsagt har kroppen et høyere veskebehov når du trener, det er jo ganske åpenbart. For gjennomsnittsnormannen holder det imidlertid lenge med 1,5l vann.

 

Husk at å drikke 1.5l vann på ingen måte betyr at 1.5l er det totale veskeinntaket i løpet av en dag, vi får i oss relativt mye veske gjennom mat.

Lenke til kommentar

La meg bare få nevne i denne tråden at utskilling av avfallsstoffer øker ved f.eks feber, oppkast og diarê, derfor er det viktig å øke væskeinntaket under disse prosessene i kroppen. Er man kvalm og kaster opp alt man har i seg må man begynne forsiktig, for så å øke etterhvert som kroppen tillater seg dette. En unøyaktig men mulig måte å se om man er dehydrert på er å klype huden på ovesiden av hånden for å se om hudfoldene står i noen sekunder etter du slipper taket. Merk at hvis dette skjer begynner du å bli over normalt dehydrert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...