Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Altibox, hastighet og mobil problemer


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi har nettopp flyttet til en ny husstand med Altibox hjemmesentral installert.

Vi har bestilt linje på 25/25 og ved å bruke speedtester på nett har vi fått fastslått at vi ligger på ca 23mb ned og ca 25mb opp.

 

Det første jeg lurer på er hvorfor jeg ikke får denne hastigheten når jeg laster ned torrenter/filer/streamer/youtube osv..

 

På youtube merker jeg ikke noen forskjell fra 4mb til 25mb. Rart?

Bilde begynner å gå, mens den ikke klarer å bufre raskere, og hvis jeg skal se i 1080p så må den stoppe og bufre. Også noen ganger i 720p.

 

netflix, sumo og andre streamingsider er heller ikke forbløffende raske. Ganske likt som youtube, filmen går like raskt som buffren.

 

Når jeg laster ned torrenter så er hastigheten relativt lav. sjelden over 1mb. av og til har den vært helt på 2,4 mb + -, men denne er da veldig lav hastighet når jeg har en linje på 25? Hva er grunnen til dette? Jeg velger torrenter med MANGE seedere så jeg skal vel ha muligheten?

 

Mitt andre problem er at både jeg og min samboer hele tiden har problemer med å være på nett med mobilene våre. Vi har Galaxy S4 begge to. Vi skriver inn riktig passord, også står det at den godkjenner, mottar ip-adresse, også går den tilbake til lagret,sikret. Den vil ikke bli tilkoblet. Av og til hender det at det kobler seg til, men da kun en liten stund. Hva er grunnen til dette? Nettbrettet sliter også av og til med å holde seg påkoblet.

 

Av og til så får vi også melding om at passordet er feil, selv om det er riktig..?

 

Noen som vet grunnen til et av disse problemene? Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har litt dårlig tid, så svarer veldig raskt.

 

1. Når du laster ned ting bruker du opp kapasitet på linja. Tar du speedtest da vil ikke hastigheten bli 25/25.

 

2. Dårlig hastighet? Selv om det står mange seedere på torrenten vil ikke det automatisk si at du får god hastighet på den. Kan gi den invite til torrentday, privat tracker så får du nesten hele tiden maks hastighet når du laster ned (lovlig materiale, right?)-

Lenke til kommentar

Veeel, ... hastigheten du får er jo ikke bare avhengig av linjen inn til deg, men også hastigheten ut fra "avsender", samt kapasiteten ved alle internettets "hub"er som ligger mellom deg og avsender. Du skal nok se på hastigheten som en teoretisk hastighet, en hastighet du bare får dersom alt klaffer 100%. Lett å få denne hastigheten når du måler med Speedtest eller andre, ikke så lett i den reelle internettverden.

 

Hva angår frakoblingen som skjer på mobiler og nettbrett, vet jeg ingenting om. Har selv Altibox 25/25, men har ingen av dine problemer.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Har litt dårlig tid, så svarer veldig raskt.

 

1. Når du laster ned ting bruker du opp kapasitet på linja. Tar du speedtest da vil ikke hastigheten bli 25/25.

 

2. Dårlig hastighet? Selv om det står mange seedere på torrenten vil ikke det automatisk si at du får god hastighet på den. Kan gi den invite til torrentday, privat tracker så får du nesten hele tiden maks hastighet når du laster ned (lovlig materiale, right?)-

 

Torrentday? Hva finnes der?

 

Jeg er selv medlem av en annen privat tracker, der pleier det å være gode hastigheter, men det beste jeg har fått hittil er som sagt 2,4mb og det er fra privat tracker.

 

Men hva med streaming sider? Der skulle det vel gått ganske mer unna hadde jeg håpet

Lenke til kommentar

Torrentday? Hva finnes der?

 

Jeg er selv medlem av en annen privat tracker, der pleier det å være gode hastigheter, men det beste jeg har fått hittil er som sagt 2,4mb og det er fra privat tracker.

 

Men hva med streaming sider? Der skulle det vel gått ganske mer unna hadde jeg håpet

 

hastigheten på internettlinjen blir angitt i Mbit per sekund, men torrentklienter pleier somregel engi hastighet i megabyte per sekund, med en 25Mbit linje har du en teoretisk maks hastighet på 3.125 MB/sec (25/8) men pga overhead i protokollene så vil du aldri klare å få den hastigheten i praksis.

 

Streaming sidene burde du ikke hatt problemer med, spesiellt siden altibox har cache servere både fra google og netflix, hvilken dns server bruker du? Google har satt opp løsningen sin slik at brukerne må sende dns forespørselen sin fra en ipadresse som blir annonsert i bgp fra altibox for at du skal kunne bruke google´s cache servere.

Hva slags hjemmesentral har du? Zyxel boksen mener jeg har en firmware bug som fører til lagging i videoen på f.eks youtube. Denne feilen kan omgås ved å sette hjemmesentral i bridge

Lenke til kommentar

hastigheten på internettlinjen blir angitt i Mbit per sekund, men torrentklienter pleier somregel engi hastighet i megabyte per sekund, med en 25Mbit linje har du en teoretisk maks hastighet på 3.125 MB/sec (25/8) men pga overhead i protokollene så vil du aldri klare å få den hastigheten i praksis.

 

Streaming sidene burde du ikke hatt problemer med, spesiellt siden altibox har cache servere både fra google og netflix, hvilken dns server bruker du? Google har satt opp løsningen sin slik at brukerne må sende dns forespørselen sin fra en ipadresse som blir annonsert i bgp fra altibox for at du skal kunne bruke google´s cache servere.

Hva slags hjemmesentral har du? Zyxel boksen mener jeg har en firmware bug som fører til lagging i videoen på f.eks youtube. Denne feilen kan omgås ved å sette hjemmesentral i bridge

 

Hvor står det hvilken DNS server jeg bruker?

 

Jeg har en CPL7 hjemmesentral.

Lenke til kommentar

om du ikke har dns serveren selv så bruke du nok altibox sin dns server.

På pcen din kan du trykke på start -> kjør -> cmd

skriv ipconfig /all og trykk enter, står mest sannsynlig primær dns server 192.168.10.1 som vil være adressen til din hjemmesentral.

 

Ja, det stemmer. Er 192.168.10.1 som står.

 

Annet kort spørsmål til siden her:

Hva er forskjell på IPv4 og IPv6? Min er bare tilkoblet på IPv4.

Lenke til kommentar

Ja, det stemmer. Er 192.168.10.1 som står.

 

Annet kort spørsmål til siden her:

Hva er forskjell på IPv4 og IPv6? Min er bare tilkoblet på IPv4.

 

kort fortalt, ipv6 er oppfølgeren til ipv4, det fins ikke nok ledige ipv4 adresser så de lagde et sett med adresser som er mye lenger enn en ipv4.

Lenke til kommentar
Ja, det stemmer. Er 192.168.10.1 som står. Annet kort spørsmål til siden her: Hva er forskjell på IPv4 og IPv6? Min er bare tilkoblet på IPv4.

 

Eg har ofte opplevd at Altibox hadde vondt i DNS'en sin. Eg har satt PC'en opp med Google sine DNS'er, det funker bra.

 

8.8.8.8

og

8.5.4.4

Lenke til kommentar

Kan du forklare meg hvordan jeg gjør dette?

Og hvordan jeg eventuelt bytter tilbake til det jeg har nå om jeg skulle ønske det?

 

Er enkelt nok å gjere dette i windows, men tungvindt om du endrer DNS' ofte.

På norsk windows7:

Gå til ->> Kontrollpanel\Nettverk og Internett\Nettverkstilkoblinger

Deretter skal dufå opp 1 eller flere nettverksadaptere. Avhengig av kva av dei du kobler på nett med dobbelklikker du ikonet. og da får du opp "Status på tilkoblingen" velg "egenskaper" og velg "internet protocol tcp/ipv4", nederste kollonene kan du skrive inn DNS verdiene du kan teste ut med.

 

For mitt bruk er dette altfor tungvindt, bruker da eit kjappt lite UI som ikkje treng installasjon, bare å zippe ut og starte direkte: http://www.downloadcrew.com/article/27575-dns_jumper

 

DNS jumper programmet forenkler en del og tester pingen til den DNS serveren du skal bruke. Ved normal surfing er det relevant å bruke din ISP sin DNS, da den som regel gir best responstid. Men igjen om man har altibox er detr flukserende:D

 

Bruker 1 DNS for netflix og veksler mellom 2 for surfing. Husk også å bruke flush DNS knappen på DNS jumper etter bytte av DNS, ellers henger det seg ofte i windows med eldre DNS innstilling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...