Gå til innhold

[Løst] Når kan man forvente at fartsboten blir sendt fra politiet?


cane

Anbefalte innlegg

Kjørte nettopp Oslo-Gjøvik-Oslo. På veien hjem, cirka 20 min før Nittedal, kjørte jeg forbi en strekning hvor kameraer måler gjennomsnittsfart. Siden jeg ikke var klar over dette og derfor valgte å gjøre en omkjøring fikk jeg oransje lys på lampen rett bak siste kameraet.

 

Så til spørsmålet mitt: er det noen som vet når jeg kan forvente å få brev fra politiet? Takknemlig for erfaringer på dette området. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har tatt 1 måned og 2 uker før min dukket opp i posten.

 

Et annet tilfelle fikk jeg ikke den i det hele tatt. Det varierer veldig, spørs på hvor mye arbeid de har for øyeblikket.

 

edit: Du kan forvente en faktura. Regner med du allerede vet det, men tenkte bare å si ifra om ikke.

Endret av Slemdorull
Lenke til kommentar

Takk alle for svar!

Kjipt at jeg kan risikere å måtte vente hele sommeren. Det er jo gjerne noe man vil bli ferdig med fortest mulig - men samtidig har jeg selvsagt meg selv å takke for at jeg kom i denne situasjonen. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ble tatt i fotoboks en gang, det tok 8 måneder før jeg fikk fakturaen.

8 måneder var i overkant lenge. Jeg hadde håpet på at politiet måtte melde ifra ila av en gitt tid, f.eks før 3 mnd.

Hvilket politidistrikt gjaldt dette, og cirka hvilket år?

 

Slike utsagn er mangelvare her på forumet.

 

Etter å ha lest endel innlegg har jeg begynt å miste trua, så takk til deg :)

Jo takk for det - er jo fortsatt lov å ha en smule selvinnsikt opp i det hele. :-)
Lenke til kommentar

Hvor mye over kjørte du og hvor lenge er det siden?

 

Kan jo hende at bildet ikke ble bra nok, da sendes de ofte ikke ut noe.

Siden det var 80-sone og gjennomsnittsmåling vil jeg tro at jeg havnet på rundt 95-105 km/h i gjennomsnitt. Dette var cirka en uke siden, men det er mulig jeg også fikk noe på meg tidlig i april da jeg kjørte samme tur.

 

Jeg kan selvfølgelig håpe på at kameraet tok dårlige bilder, men det tror jeg ikke er tilfelle - da håper jeg heller på at gjennomsnittsfarten ble lavest mulig. :-)

Lenke til kommentar

De vil ikke sende faktura hvis de ikke kan identifisere hvem som kjører bilen. Jeg har fått stor flash 7-8 ganger, men aldri motatt bot da jeg alltid kjører med løsskjegg og solbriller. Om politiet ringer sier jeg bare at vi er et studentkollektiv som deler bilen og at jeg derfor ikke aner hvem som kan ha kjørt den på det tidspunktet :) Full gass!

Lenke til kommentar

Siden det var 80-sone og gjennomsnittsmåling vil jeg tro at jeg havnet på rundt 95-105 km/h i gjennomsnitt. Dette var cirka en uke siden, men det er mulig jeg også fikk noe på meg tidlig i april da jeg kjørte samme tur.

 

Jeg kan selvfølgelig håpe på at kameraet tok dårlige bilder, men det tror jeg ikke er tilfelle - da håper jeg heller på at gjennomsnittsfarten ble lavest mulig. :-)

 

Nå kan faktisk speedometeret vise en del for mye i forhold til reell fart, min Carina ligger på rundt 3-4 km/t for mye i rundt 80 km/t men min gamle Mazda 626 viste 7-8 km/t for mye i omtrent 80 km/t.

 

Hvis du er veeeldig heldig så kanskje du kjørte under grensen for der boksen reagerer. Har selv fått 2 forelegg i hele mitt liv og begge var på 83 km/t i 70-sone (som jeg trodde var 80) så jeg har en mistanke om at man må over 10 km/t over for at den skal reagere.

Lenke til kommentar

Og er du sikker på at boksen faktisk fotograferte deg? Det blinker vel et lys uansett om jeg ikke tar helt feil.

Ja jeg er helt sikker - begge "kameralinsene" lyste rødt når jeg kjørte forbi (det gjør dem alltid hvis dem er på), men bak det siste kameraet stod det oppført en egen varslingslampe som ga meg oransje lys. Så det blir ikke mer tydelig enn så.
Lenke til kommentar

De vil ikke sende faktura hvis de ikke kan identifisere hvem som kjører bilen. Jeg har fått stor flash 7-8 ganger, men aldri motatt bot da jeg alltid kjører med løsskjegg og solbriller. Om politiet ringer sier jeg bare at vi er et studentkollektiv som deler bilen og at jeg derfor ikke aner hvem som kan ha kjørt den på det tidspunktet :) Full gass!

Jeg er klar over muligheten å kverulere på at man ikke kjørt bilen, men i mitt tilfelle kan jeg ikke tenke meg annet enn at det ble krystallklare og tydelige bilder. Været og alt lå nemlig til rette.

 

Ellers frister det svært lite å kjøre rundt i løsskjegg og solbriller - da kjøper jeg meg heller en enkel GPS som kan minne meg på hvor kameraene står oppført. :-)

Lenke til kommentar

Ellers frister det svært lite å kjøre rundt i løsskjegg og solbriller - da kjøper jeg meg heller en enkel GPS som kan minne meg på hvor kameraene står oppført. :-)

 

Og dette har du vel allerede støtte for på mobilen din tenker jeg..

Har man en moderne smarttelefon kan man bruke appen Waze, den har det meste av fotobokser innplottet.

Kommer du over en som ikke er med i Waze kan du legge den inn selv med en gang :)

 

I tillegg kan du finne oppdaterte bensinpriser i samme app.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og dette har du vel allerede støtte for på mobilen din tenker jeg..

Har man en moderne smarttelefon kan man bruke appen Waze, den har det meste av fotobokser innplottet.

Kommer du over en som ikke er med i Waze kan du legge den inn selv med en gang :)

 

I tillegg kan du finne oppdaterte bensinpriser i samme app.

 

Takker for tipset... + 1 for den :)

Lenke til kommentar

8 måneder var i overkant lenge. Jeg hadde håpet på at politiet måtte melde ifra ila av en gitt tid, f.eks før 3 mnd.

Hvilket politidistrikt gjaldt dette, og cirka hvilket år?

 

Var noe politimyndighet i Oppdal, og det var i 2010..

 

Dessuten:

Noen fotobokser blinker ikke med synlig rødt lys lengre. ATK-boksene blinker de også, men det er ikke synlig lys. Kjører du for fort, skal det lyse i et lys ca 20m bak siste måler.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg fått brevet i posten fra politiet. Det tok bare 13 dager, og heldigvis endte gjennomsnittshastigheten på kun 92 km/t i 80-sonen. Det betyr kun 2600,- i bot.

 

Første gang jeg blitt så glad og fornøyd etter en fartsbot! :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...