Gå til innhold

Romstasjon går for Linux


Anbefalte innlegg

Nå vil vel heller ikke en windows versjon være helt i familie med hverandre hvis sammenligner alle utgaven opp gjennom årene . Linux systemer derimot virker å vær ganske så like i årevis.

Nå kommer vel Windows i nye versjoner langt sjeldnere enn for eksempel Ubuntu, for ikke å snakke om alle Linux-distroene som finnes til sammen.

 

De siste 9 år har det kommet 18 utgaver av Ubuntu (+underversjoner som Kubuntu, Xubuntu, 32bit, 64bit etc). En hvert halvår. Windows har kommet i 4 utgaver (+underversjoner som Home, Premium, 32bit, 64bit etc) i samme tidsrom.

 

Microsoft har valgt produktsykluser på 2-3 år og tar større skippertak hver gang, og får flere bugs og problemer ved hvert skippertak, enn hvis de hadde valgt mer kontinuerlig utvikling. Det er en naturlig følge av at Windows er betalprogramvare og bundles med PCer for penger.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var derfor jeg brukte ordet research-maskiner. Beklager flyktig bruk av ord, men jeg snakker altså om disse laptopene som crewet bruker. Resten av ISS har trolig alltid kjørt Linux.

 

ISS har vært der oppe en stund - siden før Linux ble mainstream. Trolig er det mye av kontrollsystemene som aldri har kjørt hverken det ene eller andre. Men jeg er ikke overrasket om det har vært på Unix'er og DOS der tidligere.

 

Hvorfor kan man ikke bare si at Linux er en plattform for lage egne systemer ?

 

Her spørs det jo hvor stabilt systemet blir når det er ferdig

til sammenligning dekoderen som brukes av altibox bruker vistnok et system basert på linux .

jeg opplever at dette systemet er ganske tregt samtidig som jeg må omstarte alt for ofte .

 

Risikerer man ikke det samme ute i rommet forsatt ?

 

Jeg vil tro at NASA tester noe bedre, og bruker mindre bedriten maskinvare, enn hva Altibox gjør.

 

Stabilitets grunnlaget er det journalistene som har slengt på.

I orginal uttalelsen er hovedargumentet at de har kildekoden og kan tilpasse det til sitt eget behov, noe du ikke kan med Windows.

 

Jeg vil tro at hovedformålet med å bytte nå (når man uansett må bytte) var å ikke komme i XP-situasjonen igjen, hvor man er i lomma på en leverandør og plutselig MÅ bytte. Kildekodetilgang betyr mye her ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...