Gå til innhold

Huawei Ascend Mate klar om en måned


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er Ascend Mate et nettbrett eller en mobil?

Er det nødvendig å lage et språklig skille? Telefonoperatørene er på vei mot å ta betalt kun for datatrafikk og det blir stadig mer kunstig å skille på bruksmåten til telefoner og nettfjøler. Jeg mener det er bakstreversk å lage klare definisjoner på hva som er hva. Fremtiden er sømløs funksjonalitet mellom ulike størrelse enheter.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

grensen mellom nettbrett og mobil må vel være der du fortsatt klarer å stappe den i lomma og sitte komfortabelt

For meg avhenger det om jeg kan holde enheten i en hånd eller ikke. For meg så passer f.eks. en 6.2" modell helt fint i hånden mens en 7" modell ikke gjør det. Endret av mandela
Lenke til kommentar
Er Ascend Mate et nettbrett eller en mobil?
Er det nødvendig å lage et språklig skille? Telefonoperatørene er på vei mot å ta betalt kun for datatrafikk og det blir stadig mer kunstig å skille på bruksmåten til telefoner og nettfjøler. Jeg mener det er bakstreversk å lage klare definisjoner på hva som er hva. Fremtiden er sømløs funksjonalitet mellom ulike størrelse enheter.

 

Forskjellen blir vel om enheten kan benytte seg av mobilnettet for å sende SMS eller ringe uten å måtte bruke datanettet som nettbrett bare kan idag.

Lenke til kommentar

Mobil er etter min mening et kunstig ord med tanke på hva det betyr og hva ordets opprinnelse er. Jeg forkorter konsekvent mobiltelefon til telefon fordi det beskriver mer hva dingsen er og brukes til. Mobil betyr bare bevegelig og sier ikke noe om hva som er bevegelig. I dag brukes fasttelefoner så lite at det er underforstått at telefon betyr mobiltelefon. Føler man et behov for å spesifisere type så får man si fult ut fasttelefon eller mobiltelefon.

 

En god porsjon av fjernsamtalene ble skriftlige etter at SMS kom. For noen år siden begynte også videosamtaler å dukke opp. Skriftlig prat via internett er sikkert rundt 20 år gammelt nå og tale-prat via internett begynte vel først rundt 15 år siden. Videosamtalene via webkamera har også tatt en del av samtaleaktiviteten på PC. Nettbrett er det manglende bindeleddet som har forbundet samtalemåtene fra PC med telefonene. Fremover blir det bare stadig mer samtaler via tjenester som skype og Google talk på telefoner og nettbrett. Tekstmelding og lynmeldinger som tidligere bare ble gjort via PC er i ferd med å smelte sammen bruksmessig. Også der med nettbrettene som bindeledd.

 

Ekstrapolerer og analyserer vi trendene fremover så går telefoner og nettbrett stadig mer bort fra tradisjonelle "tellerskritt", minuttbetaling og per sms-betaling. Trenden går mot ren datatrafikkbetaling. Om 10 år ser vi kanskje tilbake på betalingsordningene fra 2013 som per minutt-betaling og per sms-betaling omtrent som vi i dag ser tilbake på tellerskritt-betaling med lokaltakst, regionaltakst og fjerntakst (nasjonalt), og minuttbetaling for nettlinje (modem).

 

Om den flyttbare enheten er stor eller liten er ikke noe naturlig skille lengre. Om enheten har samtaletjenester via GSM, 3G/4G eller Wifi blir heller ikke noe naturlig skille.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...