Gå til innhold

Sjøørretfiske - Hva funker for dere?


Anbefalte innlegg

Hei!

jeg har nylig begynt jakten på sjøørreten og har prøvd litt forskjellige metoder. Ingen har vært suksessfulle for meg hittil, og jeg lurer derfor på, hva mener du er den mest effektive måten å fiske sjøørret på? Sluk, flue, dupp eller dorging?

 

Og hvilken innsveivingsteknikk er best osv? Jeg vet dette varierer, men det må da være en spessiell teknikk som pleier å funke, i alle fall oftest.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du forteller ikke hva du fisker med...

Men du må regne med flere turer der du ikke får fisk hvis det er sjøørreten du er ute etter.

Det som skiller sjøørreten seg ut fra laksen er at den stort sett lever hele livet sitt i nærheten av den elva den går opp i. Den kan vandre litt unna for å lete etter mat. Så jeg ville funnet ut enkelte vann der sjøørreten går opp og prøvd rundt i elveutløpet ved havet på denne tiden. Sjøørreten er veldig glad i lange arter så ville prøvd mye tynne lange sluker. Atomsilda f.eks (undervurdert sluk)

Denne type ørret liker å jage etter byttet som har mye fart i seg. Så jeg ville holdt et rimelig godt tempo i spolen. Prøv forskjellige metoder sånn som rykking og stopp. Ofte har jeg opplevd at jeg sveier veldig fort, så stopper jeg plutselig innsveivingen og idet jeg starter pånytt så sitter han! Har sett flere ganger den går som en torpedo rett bak sluken min hele veien mot land, så Sjøørreten følger/jager ofte byttet helt ved land før den bestemmer seg om han vil høgge i. Husk det er viktig med veldig skarpe kroker hvis du prøver deg på sjøørret. De er steinharde i kjeften, har mistet mange her...

 

Største sjøørret jeg fikk var på 1.5 kg og jeg tok den på en 6g møresild. Dette var i et vann

 

anbefaler denne boken: http://www.bokklubbe...oduktId=2934293

Endret av Mørkeblå
Lenke til kommentar

Nå om dagen funker nesten alt har jeg inntrykk av, men personlig dorger jeg mest. Både fordi jeg mener det gir mest fisk, og fordi lyden av utrasende brems aldri blir gammelt :D

 

Dagens beste fra gårsdagens kveldstur.

 

post-94746-0-41084100-1368353150_thumb.jpg

 

Ellers vil jeg henge med på Mørkeblå sine råd. Beveg deg mye, og fisk spesielt rundt odder, bukter og ved bekk/elvutløp.

Varier farge, form og type sluk. Det finnes ikke en perfekt sluk. Du må prøve og feile til du finner det fisken vil ha den dagen.

En liten gjenganger er sterke farger og lange former. Men, når ørreten først er på hugget vil det meste fungere.

Til dorging er det kun wobbler som gjelder.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Sjøørreten er enten i bittet eller ikke den.

Tobbys Møresild og vikin Herring er mine favoritter.

Fisket sjøørret i snart 25 på haspel fra land.

Finnes ingen fasit når du får den. Men den er en stimfisk, så først får en får man fort flere.

Hurtig innsveiving og variabel fart. Noen stopp er effektivt. Du klarer faktisk nesten ikke og sveive fort nok når vannet har pasert 7 grader på våren. Klart sluken skal ikke plane i overflata. Men nesten.

Dorging er det mang som har ALT for mye snøre ute. Fisk med maks 20 meter eller kortere. Ørreten elsker sttømningene bak båten. Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...