Gå til innhold

Eizo EV2416W - TN 24" 1920x1200


Occi

Anbefalte innlegg

Da er skjermene i hus. Merker stor forskjell til x1200 og ordentlig justeringsmuligheter! Rammen var også overraskende lekker. Den vertikale innsynsvinkelen er som diskutert noe merkbar, men ingenting man ikke er vant med fra andre TNer. Merker det kanskje bedre pga. det høye panelet som krever litt mer av vinkelen i forhold til øynene.

 

Fargene og bildet er som forventet bra, men vet ikke om en TN kan sies å ha noen særlig "wow"-faktor. Uansett gode greier. Ang. kalibrering så kan jeg fint lite om dette utover at jeg har skrudd av eco. Er det noen fler ting man burde vite (utover kalibreringsutstyr)?

Endret av Occi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmål til deg Occi (eller andre): hvis det var slik at du også er følsom for PWM-flimring og "grumsete" tekst pga. AG-coatingen, hvordan oppfatter du Eizo EV2416W?

 

Jeg er i markedet for en skjerm selv, og etter å ha lest review opp og review ned og blitt trippelt forvirret med navn, modeller og tall, har jeg fått ned antall muligens aktuelle skjermer til en liten håndfull. Aller først: nåværende skjerm er en Acer G24OID 24", 1920x1200, TN/CCFL, glare (i.e. ingen coating overhodet!), og den fungerer utmerket, men har 0 justeringsmuligheter utover tilt (og rimelig ille backlight bleed).

Jeg hadde PHILIPS 245P2ES en stund, men øynene mine var halvveis plaget av "noe" når jeg brukte den over lengre tid (visste ikke om alle disse tekniske tingene på daværende tidspunkt), så den ble solgt etterhvert - prøvde så Dell U2412M, men den var GRUSOM! Flimring, grumsete å se på - ALT var galt med den i mine øyne (bokstavelig talt), så den gikk i retur (eneste var fargene var skarpe, så film var en glede å se på - men tekstarbeid... not a chance).

 

De aktuelle nå er (sorry for shouting; bare kopierte navnet fra Dustinhome):

EIZO FLEXSCAN EV2436W

SAMSUNG SYNCMASTER S24A850DW

Har et par "wildcards" i tillegg, men disse 2 er de mest aktuelle.

 

...holder en knapp på Samsung'en så langt, da den er "glare" og benytter ikke PWM-lys, og den har masse justeringsmuligheter - MEN den har (visstnok) ganske ille backlight bleed (det kan jeg leve med), og flere brukere har også klaget på dårlig kvalitetskontroll, med korn (?) som sitter under glasset og ødelegger bildet (men dette gjelder visstnok bare 24"-modellen - 27"'ern er visst mye bedre, men den er for dyr for meg).

Til sammenlikning, etter hva jeg har fått med meg, har EV2436W "bare" mild AG-coating og en egen "office-mode"...men hvordan vil EV2416W/EV2436W være for en som er ekstremt følsom for aggressiv AG-coating og lys-flimring?

God fargegjengivelse er ikke spesielt nødvendig. Skal ikke bruke skjermen til noe "proff"-arbeid av noen art; noe gaming, noe tekst, noe film. :)

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Spørsmål til deg Occi (eller andre): hvis det var slik at du også er følsom for PWM-flimring og "grumsete" tekst pga. AG-coatingen, hvordan oppfatter du Eizo EV2416W?

Merker ingenting til flimring, selv ved 5% brightness. Vet ikke om jeg er følsom for PWM, men jeg har klart å se flimring på CRT-skjermer, så muligens. Har ikke gjort noen god "test". Har lekt litt med U2412M i kvarters tid, men vet ikke om man vil merke noe på å bare prøve en skjerm slik.

 

Jeg har dessverre ikke noe fornuftig å svare på dine spørsmål ang. kjøp av skjerm for en som er veldig følsom for PWM, eller noe ang. Samsungen. Vil tro at Efikkan eller andre som vet litt mer om skjermer bør svare på slikt. Jeg merker ingenting på EV2416W i alle fall, men har bare hatt den en knapp dag.

Endret av Occi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

U2412M'en så jeg tydelig det var noe galt med fra dag 1 (den skulle liksom være en "oppgradering" fra Philips-skjermen), og det var AG-coatingen som var problemet for meg (PWM-flimringen la jeg egentlig kun merke til hvis jeg så etter det).

Jeg var nok litt bortskjemt med CRT-skjermen(e) mine: de senere modellene var alle Trinotron, med deres 75Hz @ 1280x1024 (hvis jeg husker rett) - og jeg har 3-4 av dem fortsatt på "lageret". :p

 

Vel, da holder jeg fortsatt en knapp på Samsung'en, og med EV2436W som mulig alternativ. Thanks anyway. :cool:

Lenke til kommentar

Jeg ville ventet og hørt hva kanskje andre også har å si om saken, evt. kanskje testet skjermen og levert tilbake hvis du ikke er fornøyd menmen :)

 

Her er forresten skrivebordet etter at jeg oppgraderte skjermene.

Ble litt rydding og vasking i samme slengen også.

 

QZO3fRAm.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da er skjermene i hus. Merker stor forskjell til x1200 og ordentlig justeringsmuligheter! Rammen var også overraskende lekker. Den vertikale innsynsvinkelen er som diskutert noe merkbar, men ingenting man ikke er vant med fra andre TNer. Merker det kanskje bedre pga. det høye panelet som krever litt mer av vinkelen i forhold til øynene.

Fargene og bildet er som forventet bra, men vet ikke om en TN kan sies å ha noen særlig "wow"-faktor. Uansett gode greier. Ang. kalibrering så kan jeg fint lite om dette utover at jeg har skrudd av eco. Er det noen fler ting man burde vite (utover kalibreringsutstyr)?

Ja forskjellen på 16:9 og 16:10 i bruk er helt enorm, er du først vant med 16:10 så føles 16:9 som å myse fremfor skjermen.

 

Jeg vil minne om at der er to ECO-innstillinger du må slå av, den ene "Auto EcoView" direkte på EcoView-knappen, den andre under Power Manager.

 

 

Spørsmål til deg Occi (eller andre): hvis det var slik at du også er følsom for PWM-flimring og "grumsete" tekst pga. AG-coatingen, hvordan oppfatter du Eizo EV2416W?

 

Jeg er i markedet for en skjerm selv, og etter å ha lest review opp og review ned og blitt trippelt forvirret med navn, modeller og tall, har jeg fått ned antall muligens aktuelle skjermer til en liten håndfull. Aller først: nåværende skjerm er en Acer G24OID 24", 1920x1200, TN/CCFL, glare (i.e. ingen coating overhodet!), og den fungerer utmerket, men har 0 justeringsmuligheter utover tilt (og rimelig ille backlight bleed).

Jeg hadde PHILIPS 245P2ES en stund, men øynene mine var halvveis plaget av "noe" når jeg brukte den over lengre tid (visste ikke om alle disse tekniske tingene på daværende tidspunkt), så den ble solgt etterhvert - prøvde så Dell U2412M, men den var GRUSOM! Flimring, grumsete å se på - ALT var galt med den i mine øyne (bokstavelig talt), så den gikk i retur (eneste var fargene var skarpe, så film var en glede å se på - men tekstarbeid... not a chance).

 

Hvis det stemmer at panelet er LTM240CT06, så er det 25% haze. Det oppleves definitivt ikke som grumsete.

 

Men jeg ser du går typisk i "intensitets-fellen" når det gjelder farger. Det er veldig mange som får den wow-opplevelsen når de ser en del IPS-paneler, fordi fargene er intense. Men alle som vet noe om bildekvalitet vet at disse skjermene er bevisst feilinnstilt for å lokke kjøpere. Ved kalibrering stilles ofte lysstyrken kraftig ned, i noen tilfeller til under halvparten av standardinnstilingen. En riktig innstilt skjerm skal faktisk være "kjedelig" når den viser det meste på skjermen, fordi alle fargetoner skal ikke skaleres opp så de flyter sammen. Poenget er nemlig å vise alle graderinger og nyanser så korrekt som mulig, ikke å vise alt som en "glorete tegnefilm" for barn.

 

Dell U2412M er en dårlig skjerm, veldig lavkvalitets IPS. Flimringen du ser på den er primært vanlig IPS-flimring. Det kan være noe PWM-flimring i tillegg, men det er situasjonsbestemt. Det er mulig at den PLS-skjermen du vurderer er fri for PWM-støy, men vanlig "IPS"-flimring vil den fremdeles ha.

 

Jeg har fremdeles til gode å finne noe PWM-støy på min EV2416W. Jeg vet at den er blant de bedre på det området. Jeg er ganske sensitiv til flimring, og merker det klart på IPS-paneler, billige LED-baklys osv, men det kan selvsagt finnes noen få personer som er ennå mer sensitiv til flimring. Jeg har også brukt skjermen mye på siden, og som du vet er sidesynet mer sensitivt for flimring, uten at jeg har merket noe ennå. Jeg kjører forøvrig på 50 av 100 i brightness frem til jeg får kalibrert den. Jeg har nå sammenlignet den i bruk med S2401W(CCFL) med lange dager i bruk og ingen av de er anstrengende å se på. Skjermene oppleves som veldig like, men jeg merker at S2401W har noe varmere fargetoner, men dette kan jeg få kalibrert siden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ville ventet og hørt hva kanskje andre også har å si om saken, evt. kanskje testet skjermen og levert tilbake hvis du ikke er fornøyd menmen :)

 

Her er forresten skrivebordet etter at jeg oppgraderte skjermene.

Ble litt rydding og vasking i samme slengen også.

 

QZO3fRAm.jpg

Ryddig og fint. Du ser hvor godt sortfargen gjør seg :)

 

Og selvsagt Filco da :love:

 

Jeg håper mitt skrivebord blir like ryddig og fint etter jeg får flyttet. Jeg får nesten lyst til å bytte skrivebord når jeg ser slikt som der der!

Lenke til kommentar

Ja forskjellen på 16:9 og 16:10 i bruk er helt enorm, er du først vant med 16:10 så føles 16:9 som å myse fremfor skjermen.

Jepp, og de tynne rammene gjør det ekstra lekkert.

 

Jeg vil minne om at der er to ECO-innstillinger du må slå av, den ene "Auto EcoView" direkte på EcoView-knappen, den andre under Power Manager.

Done, men det ser fortsatt ut som om det er noe på:

 

PowerManager:

Power Save: Off

Eco Timer: Off

 

EcoView Menu:

Auto EcoView: Off

EcoView Optimizer 2: Off

EcoView Sense: Off

 

Power Reduction: 12 W

CO2 Reduction: 7g

Eco Performance Level: 4/5

 

Jeg kjører forøvrig på 50 av 100 i brightness frem til jeg får kalibrert den.

Har det vanligvis ganske mørkt på rommet mitt (ikke med vilje, har bare lite lamper) så 50% blir jeg nesten blendet av. Ser at det er bedre bilde med litt lyst, så får vel prøve å ordne noe på det enn å henge på 20% som jeg gjorde på de forrige skjermene.

 

Ryddig og fint. Du ser hvor godt sortfargen gjør seg :)

Og selvsagt Filco da :love:

Jeg håper mitt skrivebord blir like ryddig og fint etter jeg får flyttet. Jeg får nesten lyst til å bytte skrivebord når jeg ser slikt som der der!

Takker! Matt sort er herlig!

 

Tastaturet er et Filco Majestouch 2 MX Brown med blanke keycaps og o-rings fra wasdkeyboards fro de som er interessert i slik :)

 

Skrivebordet mitt er ikke alltid like ryddig som det her, holdt på lenge i går med å ordne kabling og fjerne unødvendig rot. Mangler jo også et par høyttalere.

 

Ang. selve skrivebordet så liker jeg ikke helt at det er svart ("mørkebrunt" ifølge Ikea) da støv syns veldig godt og tar seg ikke så veldig godt ut i rommet ellers. Kurvet hjørneskrivebord var heller ingen god idé, veldig lett for å sitte skeivt. Utover det kan jeg anbefale bordet om du er på utkikk etter noe, tåler mye og har gode T-bein. Galant fra Ikea.

Lenke til kommentar

Aller først: jeg bor godt ute på bygda, så har ikke noe stort kjøpesenter i nærheten - og jeg tviler på at den "lokale" Expert/Euronics-butikken har noe slikt in-stock.

Så jeg er bundet til å lese meg frem til ting på nettet, og så bestille på nettet. :(

 

 

Nå vil du garantert kjefte på meg: jeg gidder ikke å gjøre større kalibreringer på mine skjermer; det første jeg gjør er å redusere lysstyrken kraftig, da jeg synes alle sammen kommer altfor skarpe. Nåværende Acer kjører jeg med Contrast 30, Brightness 20 (og har gjort noen endringer på fargetemperaturen - eller hva det nå heter; det som går på Kelvin-skalaen).

 

Utover det gjør jeg minst mulig med innstillingene.

 

Det aller meste av info jeg har lest har gått i glemmeboken (gjorde visst en imidlertidig "brain-overclock" da jeg holdt på); det var en enormt omfattende mengde info å finne om paneler, modeller, merker og ikke minst teknologi. Etter et U2412-skjermen var gått i retur, så leste jeg mer om den - bla.a. at det egentlig var en "billig-skjerm". Jeg merket ikke IPS-glow, da jeg alltid sitter i godt opplyste rom (ihvertfall hjemme hos meg selv) og med skjermen dead-on, men svak flimring merket jeg hvis jeg satte meg nærmere skjermen (sitter vanligvis ~1m unna).

 

Her er de sidene jeg bokmerket under leteprosessen (kanskje noen finner noe nyttig om skjermer/skjermteknologi), inkludert mine wildcards:

 

http://www.tftcentra...dell_s2740l.htm

http://www.tftcentra.../dell_u2413.htm

http://www.tftcentra...ng_s27a850d.htm

http://www.prad.de/e...ml#Introduction

http://www.teamliqui...currentpage=All

http://hardforum.com...d.php?t=1637404

http://hardforum.com...d.php?t=1569993

http://samsungs24a850dw.blogspot.no/

http://www.tftcentra...nel_coating.htm

http://forums.anandt...d.php?t=2253491

 

Edit:

Occi: du har det ryddig (mye mer så enn meg), men for meg, alt for mye svart - jeg fikk en "death-row"-følelse (no offence) av å skulle ha det så dystert. :confused:

Selv har jeg masse lys, og hvitt/trehvitt i forskjellige nyanser så mye jeg kan - dette er et gammelt bilde (gjort masse endringer i rommet siden da), men her er hos meg:

http://img695.images...802/img5738.jpg

 

Men såklart, dette er alt etter smak og behag. :)

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Eco Performance Level: 4/5

Det er pga. lysstyrken du manuelt har skrudd ned.

 

 

Tastaturet er et Filco Majestouch 2 MX Brown med blanke keycaps og o-rings fra wasdkeyboards fro de som er interessert i slik :)

Jeg har selv tenkt å bestille et par med MX Browns selv fra http://keyboardco.com, men riktig nok med numpad. Jeg er lei av å bruke tastatur med amerikansk layout.

 

Skrivebordet mitt er ikke alltid like ryddig som det her, holdt på lenge i går med å ordne kabling og fjerne unødvendig rot. Mangler jo også et par høyttalere.

 

Ang. selve skrivebordet så liker jeg ikke helt at det er svart ("mørkebrunt" ifølge Ikea) da støv syns veldig godt og tar seg ikke så veldig godt ut i rommet ellers. Kurvet hjørneskrivebord var heller ingen god idé, veldig lett for å sitte skeivt. Utover det kan jeg anbefale bordet om du er på utkikk etter noe, tåler mye og har gode T-bein. Galant fra Ikea.

Jeg tenker faktisk å ta et steg opp fra IKEA-kvalitet, ihvertfall til ny kontorstol.
Lenke til kommentar

Occi: du har det ryddig (mer mer så enn meg), men for meg, alt for mye svart - jeg fikk en "death-row"-følelse (no offence) av å skulle ha det så dystert. :confused:

Selv har jeg masse lys, og hvitt/trehvitt i forskjellige nyanser så mye jeg kan - dette er et gammelt bilde (gjort masse endringer i rommet siden da), men her er hos meg:

http://img695.images...802/img5738.jpg

Jeg er ikke fornøyd med fargen selv. Trodde den kom til å bli mer brun, men oppfattes som svart. På sikt kommer jeg nok til å bytte ut bordplaten (beinene tror jeg at jeg kan beholde pga. standard hos Ikea). Her er forrige oppsett, fra når jeg bodde hjemme. Mer lys og farger, men også litt mer rot :p

 

Avbildet er forøvrig de gamle kjipe Samsungene jeg brukte før.

 

NwEy0Qom.jpg

 

Det er pga. lysstyrken du manuelt har skrudd ned.

Ah, såklart.

 

Jeg har selv tenkt å bestille et par med MX Browns selv fra http://keyboardco.com, men riktig nok med numpad. Jeg er lei av å bruke tastatur med amerikansk layout.

Kjøpte mitt fra The Keyboard Company selv. Pricey, men ganske happy. Har kanskje tenkt å teste MX Blue når WASD Keyboards kommer med sin v2 og den blir bra.

 

Jeg tenker faktisk å ta et steg opp fra IKEA-kvalitet, ihvertfall til ny kontorstol.

Vurderer noe slikt selv, men blir fort veldig mye dyrere. Kan vel evt. henge på Finn til man finner et røverkjøp rett fra en bedrift der, samme gjelder kontorstol.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Ang. kalibrering så kan jeg fint lite om dette utover at jeg har skrudd av eco. Er det noen fler ting man burde vite (utover kalibreringsutstyr)?

 

Etter å ha hatt skjermene i hus en ukes tid, har du fiklet mer med kalibrering/innstilling av farger, osv? Eller fant du bare en brightness-innstilling som fungerte for degi ditt rom og lot det være med det?

Lenke til kommentar

Nei, har ikke endret noe på fargeinnstillingene. Er stort sett fornøyd med skjermene, men den vertikale innsynsvinkelen er til tider problematisk. Det kan være pga. hvordan jeg sitter, og at det er uvant med en høyere skjerm (x1080 vs x1200). Slik jeg ser det er innsynsvinkelen det kjedeligste med skjermene.

 

Forøvrig kunne jeg merke at en laptop på jobben flimret her om dagen, så det virker som om jeg er følsom for slikt. Har ikke merket noe til det på Eizoene, og blir heller ikke sliten i øynene. Alt er vel og bra utenom den vertikale innsynsvinkelen.

Lenke til kommentar

Jeg sitter sannsynligvis ikke alltid helt korrekt pga. kjip kontorstol og det merkelige, kurvede, hjørneskrivebordet jeg bruker som fører til litt rart forhold med sittehøyde osv.. Det er ikke sikkert at det er noe spesielt dårlig innsynsvinkel på denne skjermen (sannsynligvis ikke), men mer at problemet er hvordan jeg sitter. Allikevel kommer den til tider ganske godt frem, noe som er litt kjedelig.

 

Skal prøve å sette skjermene litt lenger ned efikkan, tror kanskje jeg hadde de litt for høyt ja også :) Dette med sittestilling, skjermhøyde and so forth har jeg inntrykk av at er noe kontroversielt, men etter å ha tittet litt på denne artikkelen så virker det som om jeg hadde skjermen for høyt i alle fall.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Ja det er mye vitenskrap på det området, og en lang rekke med individuelle faktorer å ta stilling til.

 

Men én ting er ihvertfall sikkert, du skal se ned på skjermen, selv på øvre del av skjermen skal ikke øynene se oppover.

 

Disse panelene er forøvrig laget slik at hvis du sitter for høyt blir det er langt mindre problem enn hvis du sitter for lavt.

Lenke til kommentar

Men én ting er ihvertfall sikkert, du skal se ned på skjermen, selv på øvre del av skjermen skal ikke øynene se oppover.

Høres ut som en kjekk regel jeg kan klare å følge.

 

Disse panelene er forøvrig laget slik at hvis du sitter for høyt blir det er langt mindre problem enn hvis du sitter for lavt.

Dette har jeg lagt merke til ja, er helst synlig hvis jeg har sittet litt langt bak i stolen at jeg merker at øvre deler av skjermen får litt problemer med fargene. Men dette er da kanskje ikke et problem med skjermene så mye som det er et problem med min sittestilling.

 

De gode justeringsmulighetene kommer forøvrig veldig godt med når man sliter med sittestillingen! :)

Veldig fornøyd med Flexstand, eneste er at den til tider er ganske hard å senke skjermene, og må ta i litt.

Lenke til kommentar

Ja jeg har hatt samme problem selv de gangene jeg har dratt frem en sofa fremfor skrivebordet (som er mye lavere enn en vanlig kontorstol).

 

Grunnen til at øynene skal se litt nedover på skjermen er at det er den "nøytrale" posisjonen for øynene, som er minst anspennende over tid. Så må stol og skjerm justeres deretter. (pluss at stolen kanskje må justeres i forhold til lengden på føttene dine).

 

Høydejusteringen er tung ja, det er omtrent det eneste negative jeg ser med foten. Men den er designet slik for at skjermen ikke skal gli nedover, selv om jeg tror et hjul kunne vært en idé for fininnstilling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...