Gå til innhold

Lyd på vifter - nå er det snakk om 92mm


enden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rent teoretisk sett dobles lydnivået per 3dB. Altså bråker 23dB i teorien fire ganger mer enn 12dB!

 

Dette er teori. I praksis vil du som hører på støyen kanskje si at 23dB bråker dobbelt så mye som 12dB. 12dB er knapt hørbart. 23dB er ganske stille (riktignok dersom verdien 23dB stemmer...)

 

19dB papst får du hvertfall på microplex om du vil ha den. 12dB flytter lite luft. Det går til nød å bruke i powersupply dersom du ellers har kabinettvifter. 12dB vifta er litt i minste laget dersom dette blir den eneste vifta som drar luft ut av kabinettet.

 

Et oppsett med to 12db vifter som suger inn i front, og en 12dB i poweret bør fungere utmerket dersom du ikke driver å overklokker, eller har stappet kabinettet med harddisker og annet stæsj. Men... så er jo papst vifter dyrt da. En annen ting du kan gjøre er å bruke billigere vifter, eller vifter du allerede har liggende, på lavere spenning. Det et utrolig hva 5v eller 7v gjør med en i utgangspunktet bråkete 12v vifte. Kan f.eks lage en slik en: stort bilde av en kjekk sak!

 

 

DrErling

Lenke til kommentar
Rent teoretisk sett dobles lydnivået per 3dB. Altså bråker 23dB i teorien fire ganger mer enn 12dB!

 

Dette er teori. I praksis vil du som hører på støyen kanskje si at 23dB bråker dobbelt så mye som 12dB. 12dB er knapt hørbart. 23dB er ganske stille (riktignok dersom verdien 23dB stemmer...)

 

Vel, det blir ikke helt riktig. 8-10 dB økning oppleves som en dobling, så det er jeg enig i, men på teorien har du bommet. En økning på 11 dB ( Fra 12 til 23 dB) gjør at effekten er 12,5 ganger høyere.

Lenke til kommentar
Rent teoretisk sett dobles lydnivået per 3dB. Altså bråker 23dB i teorien fire ganger mer enn 12dB!

 

Dette er teori. I praksis vil du som hører på støyen kanskje si at 23dB bråker dobbelt så mye som 12dB. 12dB er knapt hørbart. 23dB er ganske stille (riktignok dersom verdien 23dB stemmer...)

 

Vel, det blir ikke helt riktig. 8-10 dB økning oppleves som en dobling, så det er jeg enig i, men på teorien har du bommet. En økning på 11 dB ( Fra 12 til 23 dB) gjør at effekten er 12,5 ganger høyere.

 

3dB er dobling av effekt. fra 12 til 15dB = dobling. Fra 15 til 18= dobling. Fra 18 til 21 = dobling. Fra 21 til 23 = neeesten dobling. Hvor mange doblinger ble det? Jeg telte 4. Du telte 12,5? Hvor fikk du 12,5 ifra?

 

DrErling

Lenke til kommentar

Snakk om å drite seg ut! Handla inn en 19dbA 80mm, man fant ut at det var 95mm jeg må ha. Gadd ikke måle holderen siden den så veldig 80mm ut :)

 

Forslag til stillegående 95mm vifter som er mulig å oppdrive over disk i Oslo? Gjerne på di eller datakjeden.

 

PS; skal nok få klemt inn 80mm-en et sted og ;)

Lenke til kommentar

3dB er dobling av effekt. fra 12 til 15dB = dobling. Fra 15 til 18= dobling. Fra 18 til 21 = dobling. Fra 21 til 23 = neeesten dobling. Hvor mange doblinger ble det? Jeg telte 4. Du telte 12' date='5? Hvor fikk du 12,5 ifra?

 

DrErling[/quote']

 

12-15: dobbelt så høy lyd.

15-18: 4 ganger så høy lyd

18-21: 8 ganger så høy lyd

*21-23: 4/3 ganger 8 = 10,67 ganger så høy lyd.

 

*dette var rent matematisk, dB følger en logaritmisk skala, mulig det blir annerledes med nøyaktig utregning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...