Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Høy "tablett-toleranse" Er noe som heter det ?


kenny28

Anbefalte innlegg

Jeg mener selv at jeg har høy "tablett-toleranse" Er noe som heter det ?

 

 

Jeg bruker sjeldent alkohol(1-2 ganger i året) og like sjeldent tabletter som paralgin-forte.

 

Men de få gangene jeg må bruke paralgin så må jeg ha minst 3 stk for å få virkning. 1 tablett har ingen virking, 2 tabletter virker litt, 3 funker passe.

 

Alkohol må jeg og ha unormalt (12 halvlitere)store mengder for å komme i feststemning(ikke dritas).

 

Andre medisiner må jeg og ha dobbel dose i forhold til det lege har beskrevet for å få virkning.

 

Jeg vet at dette ikke er bra!!!

 

 

Generelt så responderer jeg VELDIG dårlig på medisiner og dette er ett stort problem for meg :(

 

Jeg er ikke og har ingen fortid som rusmisbruker, kun en normal mann (80kg) som prøver å leve ett normalt liv.

 

Finnes det noe som heter "høy tabletttoleranse" ?

Endret av kenny28
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan f.eks være at du har et veldig effektiv avgiftningssystem. Alt det du snakker om anser kroppen som giftstoffer den vil ha ut av sirkukasjon.

 

Hvis du har rette genetikken fra begge foreldrene så har du en hyperfunksjonell lever som er mye raskere enn andre. Du kan forsøke å drikke grapefruktjuice sammen med medisiner. Det vil ofte gjøre dem mer effektive fordi deler av avgiftningssystemet blir hemmet av stoffer i grapefrukten.

 

Du kan også be lege sjekke dette slik at doseringene du får av ulike legemiddel blir optimale.

 

Det er variasjoner i hvordan avgiftningssystemet fungerer hos folk og noen har det motsatt av deg, hvor de nesten ikke tåler noe.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd å lese litt på nettet og har funnet flere betegnelser/info for "høy tablett toleranse" :

 

Tror det finnes et begrep som heter høy substanstoleranse eller noe slikt. Da virker ikke smertestillende, narkotika, tobakk eller alkohol like raskt/mye som for gjennomsnittlige mennesker.

 

10% av hvite har ingen virkning av kodein (stoffet i paralgin forte utenom paracetamol) fordi de mangler et enzym.

 

Cyp2d6, er en genfeil, og man må ha store mengder smertestillende for at det skal ha effekt.

 

Kanskje alle disse tre alternativene er det samme, ikke vet jeg :(

 

Vegrer meg for å si til lege/psykiater at jeg MÅ ha mer medisin enn normale folk, er redd for å bli mistenkt for å haie til seg mest mulig medisin for eventuelt misbruk.

 

Jeg har faktisk endel personer i min slekt som har rusproblemer (alkohol & tablett), men må presisere at jeg har ingen rusproblem og alkohol drikker jeg kun 1-2 ganger i året (for å komme i feststemning).

 

 

Spørsmål :

 

Finnes det en måte å måle om man har "høy tablett toleranse" ?

 

Hvor mye grapejuice må man drikke for å få bedre virkning av Ritalin eller smertestillende preparater ?

 

Må man drikke dette en viss tid før medisinen eller tar man det sammen med medisinen ?

 

Finnes det annet enn grapefruktjuice man kan drikke for bedre medisineffekt (kan jo ikke pøse på med juice hele dagene :) )

 

Takk for alle svar !!

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd å lese litt på nettet og har funnet flere betegnelser/info for "høy tablett toleranse" :

 

Tror det finnes et begrep som heter høy substanstoleranse eller noe slikt. Da virker ikke smertestillende, narkotika, tobakk eller alkohol like raskt/mye som for gjennomsnittlige mennesker.

 

10% av hvite har ingen virkning av kodein (stoffet i paralgin forte utenom paracetamol) fordi de mangler et enzym.

 

Cyp2d6, er en genfeil, og man må ha store mengder smertestillende for at det skal ha effekt.

 

Kanskje alle disse tre alternativene er det samme, ikke vet jeg :(

 

Vegrer meg for å si til lege/psykiater at jeg MÅ ha mer medisin enn normale folk, er redd for å bli mistenkt for å haie til seg mest mulig medisin for eventuelt misbruk.

 

Jeg har faktisk endel personer i min slekt som har rusproblemer (alkohol & tablett), men må presisere at jeg har ingen rusproblem og alkohol drikker jeg kun 1-2 ganger i året (for å komme i feststemning).

 

 

Spørsmål :

 

Finnes det en måte å måle om man har "høy tablett toleranse" ?

 

Hvor mye grapejuice må man drikke for å få bedre virkning av Ritalin eller smertestillende preparater ?

 

Må man drikke dette en viss tid før medisinen eller tar man det sammen med medisinen ?

 

Finnes det annet enn grapefruktjuice man kan drikke for bedre medisineffekt (kan jo ikke pøse på med juice hele dagene :) )

 

Takk for alle svar !!

 

Får du testet medisinspeilet ditt kan det være du slipper mistanker og får bekreftet behovet.

Hvis ikke dette hjelper så kan du jo være til observasjon slik at de ser effekten med egne øyne.

 

Grapefrukt holder CYP3A4 som mange legemiddel avgifter ganske bra i sjakk (rundt 50%) og bør derfor brukes med forsiktighet etter grundig research ang stoffene du mikser det med. Et annet enzym som tar rundt 20% av spesielt flere typer av planetmedisinene er CYP2D6, men forskning jeg har lest viser liten kobling mellom Ritalin og CYP2D6.

 

Står en del nyttig her;

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=566244

Lenke til kommentar

Jeg finner ikke Ritalin på listen over medikamenter som påvirkes av grapefruktjuice, vet du om denne blir påvirket ?

 

Jeg har forstått det sånn at det er stoffene som er i skallet til grapefrukten (hvite fruktkjøttet) som forsterker medisinen. Derfor vil det i mitt tilfelle være mest effektivt å drikke juice siden denne er presset med skallet på. Å spise frukten så vil en få mindre av dette stoffet i seg ?

Lenke til kommentar

PS: Har ikke lest hele tråden.

 

Men du kan ha det motsatt også, jeg trodde jeg var som deg helt til jeg var hos legen og fikk vite at jeg hadde en lever som tok medisin fortere enn jeg trodde.

 

Jeg var som deg spiste mye medisiner og tåler veldig mye alkohol men du merker det ikke, men du må ha mindre av dem.

 

Min lever tar opp medisin fortere enn andre :/. noe som gjort at jeg har tatt mer enn jeg trodde ettersom fikk en rar følelse at det ikke virket. Ble kjent med dette og har trappet ned på pillene og har samme effekt.

 

Be legen din om en blodprøve om det, det tar opp til to uker eller litt mer før du for svar på dette. Men når du veit om det endrer du fort dette.

Lenke til kommentar

PS: Har ikke lest hele tråden.

 

Men du kan ha det motsatt også, jeg trodde jeg var som deg helt til jeg var hos legen og fikk vite at jeg hadde en lever som tok medisin fortere enn jeg trodde.

 

Jeg var som deg spiste mye medisiner og tåler veldig mye alkohol men du merker det ikke, men du må ha mindre av dem.

 

Min lever tar opp medisin fortere enn andre :/. noe som gjort at jeg har tatt mer enn jeg trodde ettersom fikk en rar følelse at det ikke virket. Ble kjent med dette og har trappet ned på pillene og har samme effekt.

 

Be legen din om en blodprøve om det, det tar opp til to uker eller litt mer før du for svar på dette. Men når du veit om det endrer du fort dette.

 

Takk for svar, hørtes ganske ulogisk ut dette.

 

Hvilken blodprøve tok du ?

Bruker du Ritalin ?

Lenke til kommentar

Husker ikke hva den heter. Jeg har tatt veldig mye forskjellige piller, men bruker ikke Ritalin ettersom det går mot ADHD?

 

hørtes veldig ulogisk for meg også, men jeg tok mye medisiner og noen ganger ble jeg veldig dårlig. Det er det som er farlig merket jeg. Var som deg, drakk mye alkohol mine kompiser og venninner er redd hver gang jeg skal drekke ettersom jeg tåler så mye, aldri klart å drukke så mye at jeg blir dritings ettersom er redd for kroppen min :s

 

 

Var legen min som stusset ettersom jeg responderer vedligdårlig på medisiner han ga meg og diverse. Men jeg tok for mye iforhold til hva leveren tålte.

 

Jeg har spiste mye paragin furte, men anbefaler deg heller å bytte til Ibux så du ikke tar leveren din. Jeg hadde for høye målinger i leveren ettersom jeg spiste paragin og paracat som snacks :s

Endret av Andzel
Lenke til kommentar

Husker ikke hva den heter. Jeg har tatt veldig mye forskjellige piller, men bruker ikke Ritalin ettersom det går mot ADHD?

 

hørtes veldig ulogisk for meg også, men jeg tok mye medisiner og noen ganger ble jeg veldig dårlig. Det er det som er farlig merket jeg. Var som deg, drakk mye alkohol mine kompiser og venninner er redd hver gang jeg skal drekke ettersom jeg tåler så mye, aldri klart å drukke så mye at jeg blir dritings ettersom er redd for kroppen min :s

 

 

Var legen min som stusset ettersom jeg responderer vedligdårlig på medisiner han ga meg og diverse. Men jeg tok for mye iforhold til hva leveren tålte.

 

Jeg har spiste mye paragin furte, men anbefaler deg heller å bytte til Ibux så du ikke tar leveren din. Jeg hadde for høye målinger i leveren ettersom jeg spiste paragin og paracat som snacks :s

 

Hadde vært fint om du kunne funnet ut hva denne blodprøven heter.

 

Gjør du det samme med alkohol da, drikker mindre med samme virkning , he he.......

Lenke til kommentar

Jeg har ikke drukket så mye alkohol i det siste ettersom går på medisiner som kan påvirke det. Men jeg merket det i sommeren som var at jeg drakk mindre og fikk samme virkning :/.

 

Har du først satt deg ned som du og tenker at du må ta mye og diverse så gjør man det. Samme gjorde jeg, ingen virkning ta en til osv. Jeg tar 3000 MG Ibux hver dag før var det mer pluss paracet og diverse. Jeg har ihvertfall funnet min mengde som funker for meg. Men hjalp veldig å bli bevist om dette.

 

Kan finne ut hva den blodprøven heter på mandagen som kommer. Pluss er greit å sjekke deg om du har for lite vitaminer og folsyre også!

 

Edit: Blodprøven kan også bevise om du trenger mer virkestoff enn andre også, ettersom de tilsetter blodet med medisiner og ser hvordan det påvirker osv. Var noe sånt jeg fikk vite, og som sagt fikk jeg vite at leveren min tok opp mye fortere og at jeg trengte mindre enn andre.

 

Men pass på leveren din!

Endret av Andzel
Lenke til kommentar

Jeg har ikke drukket så mye alkohol i det siste ettersom går på medisiner som kan påvirke det. Men jeg merket det i sommeren som var at jeg drakk mindre og fikk samme virkning :/.

 

Har du først satt deg ned som du og tenker at du må ta mye og diverse så gjør man det. Samme gjorde jeg, ingen virkning ta en til osv. Jeg tar 3000 MG Ibux hver dag før var det mer pluss paracet og diverse. Jeg har ihvertfall funnet min mengde som funker for meg. Men hjalp veldig å bli bevist om dette.

 

Kan finne ut hva den blodprøven heter på mandagen som kommer. Pluss er greit å sjekke deg om du har for lite vitaminer og folsyre også!

 

Edit: Blodprøven kan også bevise om du trenger mer virkestoff enn andre også, ettersom de tilsetter blodet med medisiner og ser hvordan det påvirker osv. Var noe sånt jeg fikk vite, og som sagt fikk jeg vite at leveren min tok opp mye fortere og at jeg trengte mindre enn andre.

 

Men pass på leveren din!

 

Takk for svar og håper du tar deg bryet med å finne ut ang blodprøve :)

Lenke til kommentar
Jeg har faktisk endel personer i min slekt som har rusproblemer (alkohol & tablett), men må presisere at jeg har ingen rusproblem og alkohol drikker jeg kun 1-2 ganger i året

Så du ER med andre ord sterkt disponert for å kunnne utvikle en form for avhengighet. Undersøkelser fra "over dammen" viser at ca 50% av de som sliter med avhengighet gjør det nettopp grunnet arvelighet. Ha det i bakhodet, og ikke vær redd for å prate med noen som er dyktige på dette fagfeltet.

Endret av C-angel
Lenke til kommentar

Så du ER med andre ord sterkt disponert for å kunnne utvikle en form for avhengighet. Undersøkelser fra "over dammen" viser at ca 50% av de som sliter med avhengighet gjør det nettopp grunnet arvelighet. Ha det i bakhodet, og ikke vær redd for å prate med noen som er dyktige på dette fagfeltet.

 

Jeg er fullstendig klar over dette, og fokuserer på å ikke komme på feil spor, tror ikke det vil bli noe problem, men takk for tips ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...