Gå til innhold

Kjøpe leilighet vs leie [Student]


metyo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Verdt å merke seg, er at det er boble i de største sentrale byene, men ikke utenom.

 

Kan det ikke være omvendt? Sentrale boliger i byene vil alltid være populære. Nærhet til studiested, jobb, utesteder, og lignende. Med mindre vi bestemmer oss for å bygge i høyden eller i marka så vil etterspørselen fortsette.

 

Blir det f.eks. for mange boliger i Norge er det vel heller snakk om at de mindre sentrale boligene faller først i verdi?

Lenke til kommentar

Kan det ikke være omvendt? Sentrale boliger i byene vil alltid være populære. Nærhet til studiested, jobb, utesteder, og lignende. Med mindre vi bestemmer oss for å bygge i høyden eller i marka så vil etterspørselen fortsette.

 

Blir det f.eks. for mange boliger i Norge er det vel heller snakk om at de mindre sentrale boligene faller først i verdi?

Et emne man kan spekulere i en god tid fremover. Nærhet til studiesteder og jobber vil også bli påvirket av mulighetene for å komme seg dit. Feks utbygging av kollektiv, utbygging av større veier ol.

 

Men, det er jo sant som du sier. Vi har begrenset landområdet, ikke mennesker. Om staten fortsetter å ta inn mengden rusk (se hva som topper 1,2,3 SSB stat.) så vil jo selvfølgelig prisene fortsette å øke med den prosenten de gjør. Vel og merke vil priser og mindre området gjøre at også jobber og studiesteder vil ekspandere utenfor "sentrum". Kommer ann på når staten vil fire på landområdene og avgrensningen av det.

 

Vi får se. Til nå så driter jeg i det.

Lenke til kommentar

Ca. en tredjedel, som du vel fint kan regne ut selv. 3'300 kroner i måneden * 12 måneder * 25 år = 990'000.

 

Med (990 000 - 650 000 = 340 000) kr mente jeg de pengene som jeg taper. Lånebeløp som var 650 000 forblir i verdien av leiligheten. Så disse pengene taper jeg ikke. Uansett, så ble leiligheten solgt for 1050000. Jeg vil fortsette å se etter en leilighet i stedet for hybel.

 

Det er ingen vits å fortsette denne meningsløse diskusjonen i denne tråden.

Lenke til kommentar

Ca. en tredjedel, som du vel fint kan regne ut selv. 3'300 kroner i måneden * 12 måneder * 25 år = 990'000.

 

Ikke hvis lånet nedbetales i løpet av de 25 årene, vel? Rentene vil påløpe en stadig mindre sum og blir derfor mindre selv også i takt med nedbetalingen. Ca. 340 000 i totale renter i hele løpetiden høres riktig ut under en slik forutsetning.

 

Til metyo:

 

Som andre har påpekt er det ingen naturlov at det lønner seg å eie fremfor å leie - selv om det nok ofte er slik. Leiebetalinger er penger ut av vinduet, men det er også renteutgiftene. Det må du ta i betraktning.

 

Å eie bolig er også risikabelt: Dels fordi rentene kan stige, slik at lånet blir dyrere. Dels også fordi man har mye ansvar som huseier. Hvis det f.eks. viser seg at taket er hullete eller at dreneringen må skiftes: Har du råd til å betale det det koster? Er man i jobb kan man alltids få hundre tusen i lån i banken, få utbedringene gjort og betale ned lånet i løpet av et år. Det er ikke like lett som student.

 

I tillegg er det greit å være fleksibel og mobil som student. Mange finner ut at studievalget ikke passer og flytter til et annet studiested - noe som er lett når man har vanlig oppsigelsesfrist. Eier du bolig, bør du vite før du kjøper at du vil bli værende på stedet i minst fem år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...