Gå til innhold

Ny "kjellerstuepc"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man skal ha ganske så dårlig maskin hvis den ikke klarer å spille av DVD da. :)

 

Men over til forslag til komponenter:

- Billig Duron (1.4GHz?)

- 256MB DDR-RAM

- Hovedkort med integrert lan/lyd

- Billig/liten disk; f.eks. en seagate (40gb er vel minste?)

- XCard (tv ut + hardware dekoding av divx/dvd/mpg, koster ca 800 kr)

 

For å gjøre pcen litt mer diskre ved siden av tv, kan du kjøpe et barebonesystem ala shuttle eller cfi. Det blir litt dyrere enn å kjøpe hovedkort og kabinett hver for seg, menmen...

 

Teori: XCardet vil avlaste CPU under avspilling av DVD/DivX og dermed vil pcen produsere mindre varme og mindre støy.

 

Review av XCard

Lenke til kommentar

Har nettop satt sammen en slik selv:

 

Asus A7N266-VM

XP-2000+

256 MB minne (PC2700)

80 GB Seagate barracuda 7200.7

Sapphire Radeon 7000 AGP 4x 32MB

En gammel Creative 6X DVD spiller.

S-Video kabel til TV

 

(Totalt ca kr 2500,-)

 

Dette fungerer utmerket, Jeg har også satt sammen et identisk system med en Duron 1300 og det fungerer også utmerket (Duron yter bra på det hovedkortet)

 

Jeg har montert en billig CPU kjøler, og skiftet ut viften med en PAPST 12DB vifte, og kjører kabinettvifte på 5V. Det eneste som bråker og vibererer er den gamle DVD spilleren, så jeg tror eneste løsningen for å få dette stillegående er å kjøpe Pioneer Slot-in DVD spiller og installere den med "Low-Noise" driver (senker hastigheten på DVD, men perfekt for DVD-film).

 

Ellers kjører jeg lyden fra det integrete lydkortyt på hovedkortet og inn på min NAD Surround forsterker, og jeg synes lyden er såpass god at du skal være kresen på lyd (Les: HiFi entusiast) for å bruke penger på ekstra lydkort. (har selv NAD med B&W høytalere, så jeg vet hva kresen betyr :-))

Lenke til kommentar
- XCard (tv ut + hardware dekoding av divx/dvd/mpg, koster ca 800 kr)Review av XCard

Dette er ganske bortkastede penger. Alle skjermkort som selges for tida har MPEG(=VCD)/MPEG2(=DVD/SVCD) dekoding i hardware. Det eneste du trenger er en prosessor på minst 500MHz. Dersom du har en på f.eks 1GHz så vil denne jobbe på max ca 50% under tung avspilling.

 

PS. DivX avspilling krever mer av CPU enn DVD-avspilling fordi det er et kraftigere pakket format. DVD krever derimot i teorien mer båndbredde siden det er større mengde data på samme tid, men den båndbredden der er snakk om er såpass lav at det ikke skulle være noe problem likevel. (5MB/s?) (Husk harddisker er som regel 30-60MB/s, ram er vanligvis 800-3200 MB/s)

Lenke til kommentar
- XCard (tv ut + hardware dekoding av divx/dvd/mpg, koster ca 800 kr)Review av XCard

Dette er ganske bortkastede penger. Alle skjermkort som selges for tida har MPEG(=VCD)/MPEG2(=DVD/SVCD) dekoding i hardware. Det eneste du trenger er en prosessor på minst 500MHz. Dersom du har en på f.eks 1GHz så vil denne jobbe på max ca 50% under tung avspilling.

 

PS. DivX avspilling krever mer av CPU enn DVD-avspilling fordi det er et kraftigere pakket format. DVD krever derimot i teorien mer båndbredde siden det er større mengde data på samme tid, men den båndbredden der er snakk om er såpass lav at det ikke skulle være noe problem likevel. (5MB/s?) (Husk harddisker er som regel 30-60MB/s, ram er vanligvis 800-3200 MB/s)

 

Nå har ikke jeg prøvd xcardet selv, men utfra artikkelen jeg nevnte så ligger cpuforbruket på nesten 0. Et slik kort passer kanskje bedre i veldig gamle pcer som ikke har nok kraft til å spille av divx/dvd. Et annet pluss er at tv-ut er skal være veldig bra.

Lenke til kommentar
hvis du har stor tv eller/og vil ha god kvalitet på bildet burde du ha et bra skjermkort :wink:

"Bra skjermkort" tolker jeg som "bra 3D-egenskaper" og "dyrt". Noe han tydeligvis ikke trenger. Skjermkort med TV-ut klarer fint å lage mer enn god nok oppløsning (800x600) selv om TV'er selv aldri har mer enn 520x??? i oppløsning. Man tjener altså ikke noe kvalitetsmessig på å kjøpe et skjermkort til 3000kr i stedet for ett Radeon7000 til 300kr eller et brukt et.

Lenke til kommentar
hvis du har stor tv eller/og vil ha god kvalitet på bildet burde du ha et bra skjermkort :wink:

"Bra skjermkort" tolker jeg som "bra 3D-egenskaper" og "dyrt". Noe han tydeligvis ikke trenger. Skjermkort med TV-ut klarer fint å lage mer enn god nok oppløsning (800x600) selv om TV'er selv aldri har mer enn 520x??? i oppløsning. Man tjener altså ikke noe kvalitetsmessig på å kjøpe et skjermkort til 3000kr i stedet for ett Radeon7000 til 300kr eller et brukt et.

Min TV støtter ihvertfall 800x600 oppløsning. Og den er ikke noe super plasma skjerm, kun en vanlig 29 tommer. Så jeg tror det er standard.

 

Men et VIA system er jo ikke dyrt. Ca. 2500 kr på komplett med kabinett, hovedkort, cpu og minne.

Lenke til kommentar
hvis du har stor tv eller/og vil ha god kvalitet på bildet burde du ha et bra skjermkort :wink:

 

ATI baserte kort er kjent for å ha best kvalitet på TV-out (S-video) og forskjellen på nye og gamle ATI kort er minimal. Så du klarer deg fint med et billig ATI basert skjermkort, f.eks Sapphire Radeon 7000 til kr 299,- Men hvis du vil bruke 3000,- på et 9800 kort fordi det "kult" så gjerne for meg :-)

 

Hvis du ønsker å spille litt på maskinen, men ikke er avhengig av kjøre de aller nyeste og tyngste spillene i beste oppløsning, så kan jeg anbefale Radeon 9100, som er ny versjon av de legendariske 8500 kortet, og du får de for ca kr 750,- hvis du har planer om å se TV via PC for å kunne ta opp programmer, TimeShift, etc.. kan du kjøpe et Radeon9000PRO AIW, som har integrert antenne tuner.

 

NB! Ang Hardware støttet DVD dekoding så har jeg er ATI Rage128PRO (eldgammelt skjermkortkort), og selv det har hardware DVD playback dekoding og S-video ut.

Lenke til kommentar
hvis du har stor tv eller/og vil ha god kvalitet på bildet burde du ha et bra skjermkort :wink:

"Bra skjermkort" tolker jeg som "bra 3D-egenskaper" og "dyrt". Noe han tydeligvis ikke trenger. Skjermkort med TV-ut klarer fint å lage mer enn god nok oppløsning (800x600) selv om TV'er selv aldri har mer enn 520x??? i oppløsning. Man tjener altså ikke noe kvalitetsmessig på å kjøpe et skjermkort til 3000kr i stedet for ett Radeon7000 til 300kr eller et brukt et.

Min TV støtter ihvertfall 800x600 oppløsning. Og den er ikke noe super plasma skjerm, kun en vanlig 29 tommer. Så jeg tror det er standard.

 

Men et VIA system er jo ikke dyrt. Ca. 2500 kr på komplett med kabinett, hovedkort, cpu og minne.

TV'n din støtter 800x600 inn ja, men skjermbildet består fortsatt bare av 520 linjer (antar du ikke har en dyr HDTV). Dvs. at du får samme type nedskalering som å kjøre 1600x1200 på en LCD skjerm med 1024x768.

 

Enig på det med VIA systemet (om han vil ha nytt og stillegående). Hvis han kan tåle litt mer støy og vil ha det billigere: kjøp noe brukt.

Lenke til kommentar

Slik kommer mitt system til å se ut når det er ferdig (om en måned eller.no sånt):

Hovedkort:

Micro-atx - så får vi litt nice størrelse på det også, har sett på dette kortet som også har innebygd lyd, nettver, sata, usb2, dual-ddr. Skulle duge..

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...0&GrpID=10&s=pl

CPU:

Har atm. en Intel celeron 1700, duger ok. Kjøpt for guds skyld en cpu på over 1500Mhz/XP+. Det kommer en del spennendes funksjoner for DivX for tiden, bl.a. en som kommer til å kreve litt fra maskinen din. Dessuten vil det ikke lønne seg om man skal kjøpe seg ny, å gå for en gammel duron. Spar meg.. Det er sløsing..

Minne:

Har atm bare 128Mb, skal kaste dem og smelle inn 2x256 PC3200(/3700?) senere.. Kommer til å rocke :)

Skjermkort:

Virker som om et billig Radeon 9000 kort skal duge bra til tv-ut, er fortsatt litt på utkikk etter det som gir den aller mest optimale, og konfigurerbare output'n.

Harddisk:

Har atm en 80GB Seagate Barracuda IV med slik novibes ramme som de har på microplex.. Stillegående nok vil jeg tro =)

DVD-Rom:

Har atm en Pioner DVD-117 (16x) dvd-rom som skal brukest, duger...

Kabinett:

Coolermaster ATC620C-BX1 - Bordkabinettets nirvana?

Test: http://www.soundcardcentral.com/reviews/Mi...gx1/page1.shtml

Kjøp: http://www.netconnection.no/lucys/produkte...t/620C-BX1.html

Virker nice, skjønt jeg vurderer ett D-Vine kabinett som mest sansynlig må kjøpest fra uniten (kommer an på om de har D-Vine for/med m-atx størrelse).

Mus&Tastatur:

Må nok bestillest fra uniten, men MÅ-HA:

http://www.gyration.com/ultragt-compact.htm

Lenke til kommentar
hvis du har stor tv eller/og vil ha god kvalitet på bildet burde du ha et bra skjermkort :wink:

"Bra skjermkort" tolker jeg som "bra 3D-egenskaper" og "dyrt". Noe han tydeligvis ikke trenger. Skjermkort med TV-ut klarer fint å lage mer enn god nok oppløsning (800x600) selv om TV'er selv aldri har mer enn 520x??? i oppløsning. Man tjener altså ikke noe kvalitetsmessig på å kjøpe et skjermkort til 3000kr i stedet for ett Radeon7000 til 300kr eller et brukt et.

Min TV støtter ihvertfall 800x600 oppløsning. Og den er ikke noe super plasma skjerm, kun en vanlig 29 tommer. Så jeg tror det er standard.

 

Men et VIA system er jo ikke dyrt. Ca. 2500 kr på komplett med kabinett, hovedkort, cpu og minne.

TV'n din støtter 800x600 inn ja, men skjermbildet består fortsatt bare av 520 linjer (antar du ikke har en dyr HDTV). Dvs. at du får samme type nedskalering som å kjøre 1600x1200 på en LCD skjerm med 1024x768.

 

Enig på det med VIA systemet (om han vil ha nytt og stillegående). Hvis han kan tåle litt mer støy og vil ha det billigere: kjøp noe brukt.

Det stemmer det du sier der, men en lcd skjerm som har 1024x768 i native oppløsning klarer ikke å kjøre i 1600x1200. Da må bilde først komprimeres, og det gjøres ikke på hardware nivå i skjermen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...