Gå til innhold

Nybegynner - Hvilket kamera skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da er det ikke langt opp til 7100 når du først må åpne lommeboken på vidt gap.

Det er 3k dyrere, over 30% mer. Skal ikke nekte for at jeg hadde kjøpt D7100 av de to, men da har jeg et mindre og lettere kamera for annet bruk. Det du må se på er hva du trenger, hva du er villig å bære på. Hva med D5100 m/18-105 VR for 4500?

Lenke til kommentar

Før du bestemmer deg bør du få noen av de som sverger til to kontrollhjul til å forklare deg hvorfor dette er så gildt. Jeg har aldri hatt det, og har aldri savnet det. Men siden alle dyrere kameraer har det er det sikkert lurt. Men det er ikke sant at du må ut og inn av menyer hele tiden hvis du har bare ett hjul, slik som en av og til kan få inntrykk av ved å lese på akam. Jeg justerer stort sett på tre ting når jeg fotograferer: lukkertid, blenderåpning og ISO verdi. Med ett kontollhjul gjør jeg det slik:

 

Kontrollhjulet er bak på kameraet og jeg styrer det med høyre tommel. I Blenderprioritet stiller jeg blenderåpning ved å vri på hjulet med høyre tommel. Høyre pekefinger ligger hele tiden på knappen for eksponeringskompensasjon (et sted må den være...). Ønsker jeg eksponeringskompensasjon i tilllegg trykker jeg høyre pekefinger ned og vrir på kontrollhjulet med høyre tommel. Akkurat det samme gjelder for lukkerprioritet. I manuell modus stiller jeg lukkertiden ved å vri på kontrollhjulet og blenderåpning ved å trykke ned eksp. knappen og vri på kontrollhjulet. Dette er svært enkelt, men jeg kan ikke stille begge deler samtidig hvis det er ønskelig. For meg er det ikke ønskelig. ISO verdi har jeg på Fn knappen. I manuell/blender/lukker innstilling justerer jeg ISO ved å trykke inn Fn knappen og vri på kontrollhjulet. Jeg bruker menyen til en ting: blitskompensering. Ca 3 ganger i året.

 

Jeg valgte Nikon D5100 istedenfor D7100 fordi:

- Det er 205g lettere (betyr noe hvis du bærer det i ryggsekken en ukes tid eller to)

- Tar like gode bilder

- Har en skjerm som kan roteres i alle mulig retninger

- Koster ca 5000 kr mindre (som kan brukes på det som er viktig: optikk)

- Kamerahuset er mindre (for noen er dette en ulempe)

 

Jeg sier ikke at dette er det riktige valget for deg, men tenk også på hvordan du skal bruke kameraet og ikke bare spesifikasjonene.

 

Edit: Æsj, jeg rotet med D7100 og D7000. Det var D7000 jeg sammenlignet mitt D5100 med. Men hovedbudskapet i innlegget mitt gjelder fortsatt...

Endret av Enkidu
Lenke til kommentar

Vanskelig vanskelig vanskelig ..

 

Mye penger for lite. Men skal jeg først ut med 7000 for D5200 er både jeg og forloveden enig i at da investerer vi heller 3000 ekstra i fremtiden og kjøper D7100.

 

Alternativt kan jo D5100 være noe for meg, men er skeptiske til disse AF punktene og slikt. Er viktig for å kjøpe et kamera hvor jeg er begrensningen og ikke kameraet slik at jeg kan lære og ikke minst utvikle meg. Og når jeg kommer ditt er det jo greit at kameraet håndterer de oppgaven jeg gir det ;) Om D5100 skulle vært noe for meg ville jo prisforskjellen mellom det og D7100 blitt så stor at vi ikke tar det hoppet for "å investere i fremtiden".

 

10,000 er mye penger for å ta noen bilder ;) Men vil jo ta gode action bilder så D3200 er utelukket. Går jeg for D5200 kan jeg like greit kjøpe D7100 som nevnt over. Så da er spørsmålet der om D5100 er godt nok.

Endret av hinderaker
Lenke til kommentar

Finner den som heter G i slutten og ikke F. Er det denne du mener?

http://www.komplett....aspx?sku=635027

 

Nikon "F" har jeg ikke hørt om. Det er G, som er nyeste utgave uten blenderring, og det er D som har blenderring, men som krever fokusmotor i huset og der du ikke kan overstyre fokus uten å slå bryteren over til manuell fokus. Det er ikke all verdens forskjell optisk. D har mindre forvrengning mens G er skarpere i hjørnene. D er mekanisk bedre bygget og litt billigere.

Lenke til kommentar

Takker for svar:

 

Jeg har jo gått til innkjøp av Nikon D7100 som er i DX format. Vil det være mest hensiktsmessig for å kjøpe 35mm eller 50mm?

 

Familie og venner, tilstelninger (ofte innendørs)

Aktiv hund i aktivitet / lek (ofte utendørs)

Friluftsliv i form av turer med hund og samboer (alltid utendørs)

Mulighet for å knipse bilder av bil / MC i fart (alltid utendørs)

 

Fra før har jeg kit objektivet 18-105 som følger med kameraet.

Lenke til kommentar

Takker for svar:

 

Jeg har jo gått til innkjøp av Nikon D7100 som er i DX format. Vil det være mest hensiktsmessig for å kjøpe 35mm eller 50mm?

 

Familie og venner, tilstelninger (ofte innendørs)

Aktiv hund i aktivitet / lek (ofte utendørs)

Friluftsliv i form av turer med hund og samboer (alltid utendørs)

Mulighet for å knipse bilder av bil / MC i fart (alltid utendørs)

 

Fra før har jeg kit objektivet 18-105 som følger med kameraet.

For de fleste så er ofte 35 mm oftere en passende brennvidde, men det gjelder ikke alle. Sett objektivet du har på 35 mm og 50 mm og ta en del bilder og se hva som passer deg mest.

 

Innendørs så er 50 mm ofte vanskelig på et DX kamera men er fin til portretter av personer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...