Gå til innhold

Mulig å bli mer "fit" uten utstyr?


Anbefalte innlegg

Heisann:)

 

Beklager men nå kommer et spørsmål som sikkert er stilt tusen ganger før.

 

Jeg er 23år, og har ikke noe særlig med muskler, men relativt slank. Veier rundt 64kg og er 179cm høy.

 

Jeg lurer på hva jeg kan forvente av resultater uten noen dyre treningsapparater?

 

Jeg har ikke noe mål om å bli svær og veldig muskuløs, men kunne gjerne blitt litt mer markert. Er dette mulig å få til med kun armhevinger, sit-ups, planken, etc? Ellers har jeg en manual med inntil 10kg vekter.

Vil det være mulig å få noen forbedringer utifra dette?

 

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Ja, det er absolutt mulig å gjøre bare ved bruk av kropp og sånt.

 

Vanvittig konstruktivt innlegg med et imponerende ordvalg!

 

@trådstarter: kan jeg spørre hvorfor du ikke kan ta deg råd til å gå på treningssenter? Jeg vil gjette på at du er nervøs for å dra blant alle de store, skumle mennene som løfter så tungt og du føler ikke at du passer inn der?

 

For all del, det er mulig å bli ganske fit bare med kroppsvektstrening. Problemet er at det har ikke noe å si hvor mange tusen push-ups du kan gjøre daglig med mindre du spiser riktig. Uerfarne personer har en tendens til å undervurdere rollen et kosthold spiller i det å forme kroppen. Kostholdet er alt.

 

Problem #2 er at med hjemmetrening er det ikke like sannsynlig at du pusher deg selv så hardt som du ville gjort i et treningssenter. Ofte tar man lengre pauser, ser litt på TV innimellom, eller rett og slett hopper over treninga siden PC'en er så mye mer fristende.

 

Når du betaler for medlemskap på treningsstudio, betaler du ikke bare for å bruke utstyret deres. Du betaler for motivasjonen, for den ekstra pushen du gjør når folk ser på deg under trening og du vil føle deg tvunget til å dra for å unngå å kaste vekk penger. Etter noen gode økter vil du ikke måtte tvinge deg mer, det blir en avhengighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vanvittig konstruktivt innlegg med et imponerende ordvalg!

 

@trådstarter: kan jeg spørre hvorfor du ikke kan ta deg råd til å gå på treningssenter? Jeg vil gjette på at du er nervøs for å dra blant alle de store, skumle mennene som løfter så tungt og du føler ikke at du passer inn der?

 

For all del, det er mulig å bli ganske fit bare med kroppsvektstrening. Problemet er at det har ikke noe å si hvor mange tusen push-ups du kan gjøre daglig med mindre du spiser riktig. Uerfarne personer har en tendens til å undervurdere rollen et kosthold spiller i det å forme kroppen. Kostholdet er alt.

 

Problem #2 er at med hjemmetrening er det ikke like sannsynlig at du pusher deg selv så hardt som du ville gjort i et treningssenter. Ofte tar man lengre pauser, ser litt på TV innimellom, eller rett og slett hopper over treninga siden PC'en er så mye mer fristende.

 

Når du betaler for medlemskap på treningsstudio, betaler du ikke bare for å bruke utstyret deres. Du betaler for motivasjonen, for den ekstra pushen du gjør når folk ser på deg under trening og du vil føle deg tvunget til å dra for å unngå å kaste vekk penger. Etter noen gode økter vil du ikke måtte tvinge deg mer, det blir en avhengighet.

 

Takker for flott svar :)

 

Grunnen til at jeg ikke trener på studio er rett og slett fordi jeg ikke har råd. Jeg er student, og da er det ikke så greit. Høgskolen tilbyr heller ikke noen form for studentrabatt, så da blir det verre.

 

Jeg har i det siste trent en del hjemme. Går da mest i armhevinger, biceps med manualer og dips på en stol. Når jeg skal ta armhevinger så har jeg en sekk som jeg putter noen vektskiver oppi, for å få mer motstand. Synes det faktisk fungerer bra :) I tillegg trener jeg planken og sit-ups. Beina er det litt verre å få trent..

 

I forhold til en som trener for å bli svær så er kanskje ikke kostholdet mitt det beste, men jeg prøver å få i meg litt proteiner etter trening. Som oftest tunfisk og melk.

 

Det er kanskje ikke det beste utgangspunktet, men det burde jo gi noe fremgang :)

Endret av muummi
Lenke til kommentar

Høgskolen trenger ikke ha tilbud for det, de vil spørre i skranken om du er student eller ikke. De stoler på ditt ord.

 

Selvfølgelig kan du gjøre fremgang og få synlige resultater av det, spesielt i starten, men problemet er denne: du har for øyeblikket ingen ryggtrening. Etter tid vil du bygge opp såpass sterk front at musklene foran vil dra mer på skuldrene enn musklene bak, og du ender dermed opp med foroverlente skuldre (bad thoracic extension). Dette vil omsider komme i konflikt med dine brystrutiner da du vil kjenne smerter i rotatorkuffen i skuldrene under armheviger og sannsynligvis også planken.

 

Lett løsning på dette: kjøp en pull-up-stang (20% rabatt akkurat nå forresten). Du vil kunne stramme inn lats og muligens rhomboids med forskjellige dra-øvelser, som kan hjelpe på å holde posituren din god. Vil også anbefale å få trent litt skuldre på ett eller annet vis. Om manualene dine er tunge nok, bør du ta skulderpress eller lateral raises for å få litt skulderaction inn i bildet.

 

I nybegynnerfasen under bulking (opp i vekt, større størrelse) kan du spise ganske mye dritt og komme unna med det. Prøv å spise mer enn du ville gjort til vanlig, men hold deg unna simple karbohydrater (søtt/sukkerholdig for det meste) mat om mulig, da det kun vil legge seg som fett på magen om du er i kalorioverskudd.

Lenke til kommentar

Kanskje jeg skal investere i en sånn stang ja :) Høres fornuftig ut! For rygghev tar vel bare på korsryggsmuskulaturen?

 

Hvordan er det egentlig med å trene til failure? Er det noe jeg absolutt bør unngå? Føler liksom i musklene at treningsøkten har vært mye bedre hvis jeg trener til failure.

 

Høgskolen trenger ikke ha tilbud for det, de vil spørre i skranken om du er student eller ikke. De stoler på ditt ord.

 

Selvfølgelig kan du gjøre fremgang og få synlige resultater av det, spesielt i starten, men problemet er denne: du har for øyeblikket ingen ryggtrening. Etter tid vil du bygge opp såpass sterk front at musklene foran vil dra mer på skuldrene enn musklene bak, og du ender dermed opp med foroverlente skuldre (bad thoracic extension). Dette vil omsider komme i konflikt med dine brystrutiner da du vil kjenne smerter i rotatorkuffen i skuldrene under armheviger og sannsynligvis også planken.

 

Lett løsning på dette: kjøp en pull-up-stang (20% rabatt akkurat nå forresten). Du vil kunne stramme inn lats og muligens rhomboids med forskjellige dra-øvelser, som kan hjelpe på å holde posituren din god. Vil også anbefale å få trent litt skuldre på ett eller annet vis. Om manualene dine er tunge nok, bør du ta skulderpress eller lateral raises for å få litt skulderaction inn i bildet.

 

I nybegynnerfasen under bulking (opp i vekt, større størrelse) kan du spise ganske mye dritt og komme unna med det. Prøv å spise mer enn du ville gjort til vanlig, men hold deg unna simple karbohydrater (søtt/sukkerholdig for det meste) mat om mulig, da det kun vil legge seg som fett på magen om du er i kalorioverskudd.

Endret av muummi
Lenke til kommentar

Rygghev går kun på korsryggen, ja. Om du pusher deg ganske hardt under rygghev, kan det være du kjenner det litt i glutes og hamstrings siden de noen ganger må "hjelpe til" for at du skal kunne fullføre de siste repetisjonene.

 

Tren til failure, i hvert fall med kroppsvektøvelser. Det er da du får rekruttert mest muskelfiber og du vil få mest resultater av det. Du kommer nok til å slite litt med stølhet dagen etterpå, men det er verdt det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...