Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bære pistol offentlig i hylster foran væpnet Politi


Anbefalte innlegg

Dette kommer aldri til å bli noe av men man lurer selvfølgelig på hva straffen er. Jeg bor da i ei blokk og det begynner å bli en vane att det kommer væpnet politi får å hente noen her så da streifet det meg en tanke om hva hadde skjedd tror dere hvis jeg hadde tatt med meg min HK USP softgun i lårhylsteret og satt det på beinet og gått ut å ropt kom an gutter nå ta mi di? :p Dette kommer ikke til å bli noe av men har dere noe formening om straff? :p ? Anonym poster: 1a57d247cea9adf0982241b4752d4cae

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan vel risikere fengsel opp til to år siden det er strafferammen. Når du samtidig fremsetter trusler mot politiet så er jo ikke akkurat det noen formildende omstendighet.

Se http://www.lovdata.n...09-001-008.html

 

Gjelder overtredelsen § 27 b annet ledd eller ulovlig innføring, avhendelse, erverv eller besittelse av skytevåpen eller ammunisjon, kan bøter eller fengsel i inntil 2 år anvendes.
Endret av Vice
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Minner meg om en episode for mange år siden da jeg hadde behov for pleie og fikk det av hjemmesyetjenesten etter en operasjon. På TV bordet hadde jeg lagt og glemt en slik replika pistol som skyter løspatroner, etterlignet etter en 9mm baretta. Etter at sykepleieren var der gikk det vel... kanskje 20 minutter så ringte det noen på døren. Jeg åpnet døren og jeg tuller ikke på et blunk var jeg omringet av 4 politifolk som stod kloss inntil meg. De tok ikke tak i meg eller noe, de stod der bare og omringet meg mens en eller annen spire flakset rundt i leiligheten min for å finne denne pistolen.

 

Jeg var ganske paff. Jeg forventet en dørselger, kanskje en jehovas vitne. Men der stod jeg da og prøvde å summe meg, mens fire politifolk pustet ned i nakken min.

 

"Ehm, kaffen står på. Vil dere ha kaffe?"

-"Nei takk!"

 

Så når hun fant denne dingsen da, og konfiskerte den dro de. Jeg satt meg ned foran PC'en, formulerte et sinnabrev til Politiet med henvisning til lovtekster (klipplim fra lovdata) og sente det. Dagen etterpå kom det en sivilkledd politimann med pistolen min, ga meg den og ba om unnskyldning. Han fikk kaffe.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Lov om skytevåpen og ammunisjon m.v. [våpenloven]

 

 

§ 5. For så vidt ikke annet er bestemt i eller i medhold av denne lov, gjelder loven ikke for:

a. apparater for slakting, signalpistoler og andre innretninger for signalgivning, rednings- og harpungeværer når de av vedkommende departement finnes utelukkende egnet for det oppgitte formål,

b. deler av våpen som er nevnt i denne paragraf, dog ikke innstikningspiper som kan brukes i disse skytevåpen,

c. ammunisjon som utelukkende kan nyttes i de skytevåpen som er nevnt i denne paragraf.

Departementet kan bestemme i hvilken utstrekning loven skal gjelde for luft- og fjærgeværer og luft- og fjærpistoler.

 

Videre fra et rundskriv "Retningslinjer for politiets behandling av våpensaker"

 

"[...] Startrevolvere som er laget slik at skarpe patroner/gasspatroner ikke går inn, og hvor løpet ikke er boret opp slik at skarpe patroner kan avfyres, herunder gasspatroner, faller inn under lovens § 5a og er således ikke registreringspliktige. Det samme gjelder startpistoler med så lav ladeskinne (magasin) at minste type satspatron med kule ikke kan bli avfyrt, og våpenet ikke kan bores opp. [...]"

 

http://www.politi.no...Vedlegg_476.pdf

 

Videre må du virkelig forklare meg hvordan en startpistol kan utgjøre en fare når den oppbevares innenfor husets private fire vegger

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

Ikke alle ser forskjell på en startpistol og en ekte en og hvem som helst kan tro det er en ekte en og ihvertfall hvis den er udemontert. Så der har du trusselen. Jeg ser den hvis man skal vedlikeholde den osv. men bare å la den ligge på bordet mens hjemmepleieren kommer på besøk. Er det virkelig ingen som ser den?

Endret av Drugstar Genius
Lenke til kommentar

I mitt eget hjem gjør jeg som jeg vil med mitt våpen. Dette etter mitt beste skjønn med loven i hånd. Jeg misstenker at en butplug med bæsj på hadde vakt like mye forferdelse, men VÅPEN.... Ånei, det MÅ jo være farlig og ulovlig... Kjenner jeg blir litt trist av dette hysteriet.

Endret av Leo_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke alle ser forskjell på en startpistol og en ekte en og hvem som helst kan tro det er en ekte en og ihvertfall hvis den er udemontert. Så der har du trusselen. Jeg ser den hvis man skal vedlikeholde den osv. men bare å la den ligge på bordet mens hjemmepleieren kommer på besøk. Er det virkelig ingen som ser den?

For all del, jeg ser hvorfor det er et problem, men det er ikke nødvendigvis ulovlig. Våpenloven gjelder ikke lekevåpen. Eventuelle regler av "flashing" av våpen på offentlig sted kan likevel gjøre det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Ikke alle ser forskjell på en startpistol og en ekte en og hvem som helst kan tro det er en ekte en og ihvertfall hvis den er udemontert. Så der har du trusselen. Jeg ser den hvis man skal vedlikeholde den osv. men bare å la den ligge på bordet mens hjemmepleieren kommer på besøk. Er det virkelig ingen som ser den?

 

Ja, for mens sykepleieren renser operasjonsåret mitt er det jo en stor fare for at startpistolen glir ned fra tv bordet fra den andre siden av rommet, går av og gir dumpappen utenfor stuevinduet et hjerteinnfarkt. Bare Staff kunne reddet meg ut fra det dilemmaet!

 

Igjen, hvor er trusselen? At jeg muligens kan være en psykopat som tar frem startpistolen og prøver å starte sykepleieren ihjel? "LØP KVINNEMENNESKE AHAHAHA!"

 

Forøvrig greit å nevne bare for kontekstens skyld at jeg oppbevarte meg på soverommet mens hun var der.

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

For all del, jeg ser hvorfor det er et problem, men det er ikke nødvendigvis ulovlig. Våpenloven gjelder ikke lekevåpen. Eventuelle regler av "flashing" av våpen på offentlig sted kan likevel gjøre det.

 

Når politiet ser noe som ligner et våpen på offentlig sted, er det en dyd av nødvendighet med tanke på egen og andres sikkerhet at de agerer ut i fra at det er det.

Endret av Distressor
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Åherregud. jeg gir jeg meg ihvertfall før jeg går av skaftet. makan til idioter

 

Nå var det strengt tatt du som påstod at det jeg gjorde var ulovlig, med andre ord uttalte du deg om noe du ikke hadde greie på. Så ditt lille utbrudd faller vel heller tilbake på deg selv. Neste gang burde du ikke være så bråkjekk og skråsikker hvis du ikke vet hva du snakker om?

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...