Gå til innhold

- Snälla, inte gör som oss!


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-141789

Svenskere har i deres 6 eller 7 år med borgerlig regjering prøvd ut konseptet som H og Frp vil innføre i Norge - og vi blir advart!

 

http://www.aftenpost...ml#.UXJ5Ospv43s

 

Vi kan fint få regjeringsskifte, men da må de som vil ha det også være klare over at det vil få konsekvenser. Og de konsekvensene er ikke noe skremselspropaganda, de ser vi live i Sverige med høy arbeidsledighet, dårlige skoler og et ikke-fungerende velferdssystem.

 

Min oppfordring: Vær kritisk! Ikke stol blindt på populisme og tenk nøye på hva det er du faktisk sier ja til før du stemmer. For avgjørelsen din kan få konsekvenser for deg i løpet av de neste 4 år.

 

Da får vel vi advare dei om å stemme inn ein sosialistisk regjering. Som kan bruke pengar i så store omfang at vi får Sverige tendensar, som vi såg på åttitallet, då prosentvis av BNP som vart brukt av staten var enormt høg. Noko som sjølvsagt dei borgerlege måtte ta seg av for å få Sverige litt på styr igjen. For dei som faktisk driver med populisme, er dei som vil bruke pengar i hytt og vær, for å kunne sanke stemmer. Og nei, det er ikkje fordi sosialister er snille mennesker, men det er fordi dei er så maktsjuke at dei er villig til å lage enorme statsunderskot for å få makt. Sjå på Europa, der har vi konsekvensane av for høgt statleg forbruk.

 

Når det gjelder arbeidsledigheten, er det på grunn av verdensøkonomien, og ikkje dei borgerlige i vertfall. Skulane veit eg ingen ting om, men har ikkje hørt at det er noko verre enn her til lands, sjølv om vi brukar kanskje dobbelt så mykje per elev.

 

Og her er min oppfordring, ikkje stol blindt på alt som blir skreve i aftenposten eller andre avisar. Spesielt når det gjelder slike ting som dette. Når det gjelder populisme, er vel sosialisme den mest kjente formen av dette. Så eg får vel slenge med denne også:

 

- Min oppfordring: Vær kritisk! Ikke stol blindt på populisme og tenk nøye på hva det er du faktisk sier ja til før du stemmer. For avgjørelsen din kan få konsekvenser for deg i løpet av de neste 4 år.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ganske sikker på at arbeidsedigheten i Sverige ville vært betydlig lavere om de ikke tok imot ca 50K ikke-vestlige innvandre per år. Og iforholdtil hvor mange de har tatt inn, så gjør økonomien til Sverige ok. Veksten er høy relativt til Europe, men den er foratt ikke høy nok til å skape jobber til alle de nye innvandrerene. Det er hovedsakelig de som er arbeidsledige, det er noe de ikke tør å nevne i Sverige fordi de er redd for å bli kalt rasister.

 

Hvis det er noe vi ikke skale følge Sverige, så er det innvandringspolitikken deres.

Endret av Camlon
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Sannheten ligger nok noe i nærheten av at Svenskene har like liten grunn til å krisemaksimere sin borgerlige regjering som vi Nordmenn har til å krisemaksimere vår rødgrønne.

 

Og at i begge land er det likevel mange ting som kunne og burde vært gjort bedre. En feilfri regjering vil vi aldri få, hverken der eller her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er pga. denne "ensidige søppelen" at massevis av unge svenskere kommer hit til fæle sosialistiske kommunist-Norge, fordi de ikke får jobb i borgerlige "paradiset" Sverige.

 

Ungdomsledigheten i Sverige startet for alvor på starten av 90-tallet. Og har i alle år frem til nå ligget kronisk nærmere sør-europas ledighetsstatistikker enn nord-europas.

 

Om en skal se svenske regjeringer i denne perioden så var blant annet Carlsson/Persson flertallet av disse. Bildt var vel innom 3 år på 90-tallet, og så Reinfeldt fra 2006.

 

Så kan du nå, etter faktum er på plass, spørre deg hvorfor svenske ungdommer kom til Norge i større antall når de kom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sverige har privatisert helsevesen, skoler, eldreomsorg, og velferd og arbeidslivpolitikken er nøyaktig den samme som H og Frp vil gå inn for.

Jeg får hjelp raskere enn jeg fikk i Norge i det offentlige svenske helsevesenet. Om jeg allikevel synes at det offentlige helsevesenet er for tregt, så kan jeg gå til et privat alternativ (også utenlandsk), og försäkringskassan (kjent som NAV i Norge) betaler regningen.

 

Jeg har høykostnadsbeskyttelse på tannlegebehandling.

 

I OECD sin ranking fra 2012 ligger Sverige foran både Norge og Danmark når det gjelder utdanning. Sverige har også kommet med kvalitetskrav for lærere som skal være fast ansatt i skolen. Dette mangler Norge fortsatt.

 

Eldreomsorgen er milevis over den du finner i Norge om du klarer å se utover enkeltsaker blåst opp i Expressen og Aftonbladet.

 

At kreftsyke tvinges ut i jobb er bullshit, og uttalelsen baseres på ett enkelt tilfelle hvor en kreftsyk ble spurt om han kjente seg i stand til å jobbe etter å ha vært hjemmeværende i over ett år. Den såkalte "utförsäkringen" som setter folk over på arbeidstrening istedet for sykepenger etter ett år, er forøvrig mye snillere enn ordningen som Sosialdemokratene foreslo, hvor utförsäkring skulle skje etter et halvt år, slik at man fikk personene bort fra statistikken over sykemeldte raskere.

 

Arbeid er ikke så vanskelig å finne i Sverige som svenske ungdommer skal ha det til. Det er derimot meget populært for svensk ungdom å bo et par år i norge hvor de kan tjene fett med penger mens de bor i billig kollektiv, slik at de kan spare seg opp litt egenkapital til å komme seg inn på boligmarkedet når de flytter hjem. I motsetning til norsk ungdom som er helt avhengig av hjelp fra sine foreldre for å kunne kjøpe en liten ettroms leilighet.

 

Så nøyaktig hvordan er det vi har det så forferdelig på den svenske siden av grensen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tollari, hvor mye skatt er du villig til å betale for at Norge kan bygge eneboliger i Lier hvor romfolkene kan bo gratis med sine koner og katter? Hva gjør du den dagen du ikke har råd til å holde deg selv, konen din og kattene dine i live fordi staten forlanger at du skal holde alle andres koner og katter i live?

 

Ja, jeg fant noen stikkord i profilen din, ikke ta deg nær av det.. ;-)

Lenke til kommentar

Hva med Danmark?

 

http://www.bt.no/nyheter/utenriks/Sjokkmaling-for-danske-sosialdemokrater-2884738.html

 

Målingen utført av YouGov for MetroXpress gir det danske regjeringspartiet en oppslutning på bare 14,4 prosent.

Socialdemokraterne må helt tilbake til valget i 1898, da det fortsatt var et relativt ungt parti, for å finne et mer nedslående resultat.

 

Jeg har tidligere skrevet her at det Norske arbeiderparti vil komme under 20% oppslutning.

 

Dette under ett innlegg om innvandring - der jeg antydet at 30 - 40% av denne oppslutning på under 20% vil være innvandrere.

 

I realiteten vil da AP "bare" ha en oppslutning på omkring 10% av Norsk ættiske velgere.

 

Ett tankekors for ett parti som for få årtier siden favnet ganske vidt.

 

Dette er tanker jeg gjør meg.

 

Forøvrig er ikke AP noen stemmesanker her på forumet heller - med de tilhengere de har.

 

Dette gjelder forøvrig de fleste partier som AP, Venstre, Høyre og FRP.

 

De som kommer best ut vil jeg si er SP, KRP og kanskje ett par andre partier.

Forumet her er vel kanskje ikke noen magnet for disse som tiltrekkes disse partier - eventuelt de har litt bedre folkeskikk.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Mens over de siste 2 årene har svenskene hatt en postivit trend, noe Norge ikke har hatt.

Nei, svenskene har sett en negativ trend, arbeidsledighet har økt med 1%, ungdomsarbeidlesigheten har økt med 3%. Siden 2012 har Sveriges BNP per capita vokst med ca 0.5%. Sveriges eksport har falt med ca 10%.

 

Og nå har de hatt et massiv ungdomsopprør som vil forsette å ødelegge Sveriges rykte utenlands.

Lenke til kommentar

Nei, svenskene har sett en negativ trend, arbeidsledighet har økt med 1%, ungdomsarbeidlesigheten har økt med 3%. Siden 2012 har Sveriges BNP per capita vokst med ca 0.5%. Sveriges eksport har falt med ca 10%.

 

Og nå har de hatt et massiv ungdomsopprør som vil forsette å ødelegge Sveriges rykte utenlands.

Se på din egen link for tallene over siste 2 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...