Gå til innhold

[Løst] gammel pc, er det håp for oppgradering? :p


Anbefalte innlegg

Er kanskje ikke så rart at jeg nevner at dataen kan bli sliten når jeg selv har opplevd noe som man kan beskrive som slitasje og eldre datadeler, Men for all del du får høre på de som tydligvis vet hva de prater om. Jeg har hvertfall personlig erfaring med at nye deler fungerer bedre en de som har blitt brukt hardt og lenge uten og endre dataens innhold på noen måte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er kanskje ikke så rart at jeg nevner at dataen kan bli sliten når jeg selv har opplevd noe som man kan beskrive som slitasje og eldre datadeler, Men for all del du får høre på de som tydligvis vet hva de prater om. Jeg har hvertfall personlig erfaring med at nye deler fungerer bedre en de som har blitt brukt hardt og lenge uten og endre dataens innhold på noen måte.

 

Kan hende jeg også har feil, men det er vel sånn at maskinvaren blir ikke dårligere, men programmer blir tyngre å eldre maskinvare er det ikke nok futt i.

 

Men nå er vi off-topic.

Endret av Valiient
Lenke til kommentar

Kan hende jeg også har feil, men det er vel sånn at maskinvaren blir ikke dårligere, men programmer blir tyngre å eldre maskinvare er det ikke nok futt i.

 

Jeg er usikker selv men som sagt så har min årelange erfaring med bygging/bytting,fiksing,triksing med komponenter fortalt meg at eldre deler fungerer dårligere en nye deler av samme type uten at jeg har endret noe som helst software messig annet en det evt komponenten gjør selv når man setter inn ny. Datadeler er utrolig kompliserte og alt kan gå galt eller ingenting, Og nesten alle dataer er individuelle når det kommer til ytelse pga bruken er ofte forskjellig fra person til person. Men ja jeg har bare gitt min mening og min erfaring. men det du sier kan det også fult mulig være, Jeg vet bare at min data fungerte bedre etter og ha byttet ut cpu med en klin lik cpu og ram blant annet

Lenke til kommentar

bytt skjermkort og kjør en formatering for å få inn ferske drivere og bli kvitt gammel "dritt" som har samlet seg.

 

som et par her sier, maskina er nok like god i dag som da den var ny, men flere års bruk uten å formatere eller slette gamle drivere/legge inn nye vil gjøre den tregere.

 

maskinvare taper seg vanligvis ikke på ytelse, men det finnes sikkert noen ekstreme tilfeller som viser det motsatte.

 

jeg har opplevd at en cpu jeg hadde gradvis ble ustabil/svakere over tid, men den var overklokka en del, og da den begynnte å slarke så klokka jeg den litt ned og så ble den stabil og fin igjen.

 

så et nytt skjermkort og en formatering er tingen å gå for.

 

og ikke tenk så mye på det med flaskehalsproblematikken. det eneste som skjer er at du kanskje ikke får utnytta et nytt kraftig skjermkort 100% når du montere det i en eldre maskin, men din maskin er ikke så gammel, og den vil nok utnytte de fleste nye skjermkort der ute. dessuten forsvinner problemet når du oppgraderer resten etterhvert.

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Er kanskje ikke så rart at jeg nevner at dataen kan bli sliten når jeg selv har opplevd noe som man kan beskrive som slitasje og eldre datadeler, Men for all del du får høre på de som tydligvis vet hva de prater om. Jeg har hvertfall personlig erfaring med at nye deler fungerer bedre en de som har blitt brukt hardt og lenge uten og endre dataens innhold på noen måte.

 

Men da er det en annen grunn til det, evnt placebo effekten.

 

Så lenge den ikke er skadet på noe vis, slik at du blir tvunget til å underklokke den. Så er den nøyaktig like rask som den var når den var ny.

 

For å forklare det på ett språk som du kanskje skjønner:

 

En gammel bil som kjører i 100 km\t vil ikke komme tregere fra A til B, en enn ny bil som kjører samme strekningen samtidig i 100km\t.

Lenke til kommentar

 

Men da er det en annen grunn til det, evnt placebo effekten.

 

Så lenge den ikke er skadet på noe vis, slik at du blir tvunget til å underklokke den. Så er den nøyaktig like rask som den var når den var ny.

 

For å forklare det på ett språk som du kanskje skjønner:

 

En gammel bil som kjører i 100 km\t vil ikke komme tregere fra A til B, en enn ny bil som kjører samme strekningen samtidig i 100km\t.

 

jeg er ikke 4 år. Idiot

Lenke til kommentar

Er kanskje ikke så rart at jeg nevner at dataen kan bli sliten når jeg selv har opplevd noe som man kan beskrive som slitasje og eldre datadeler, Men for all del du får høre på de som tydligvis vet hva de prater om. Jeg har hvertfall personlig erfaring med at nye deler fungerer bedre en de som har blitt brukt hardt og lenge uten og endre dataens innhold på noen måte.

Her tror jeg du blander maskinvare og programvare. Programvaren for eksempel Windows, full HDD mm som du fyller PCen med gjør at PCen virker tregere smått om senn. En clean install er å anbefale innimellom.

 

Maskinvaren endrer seg ikke som nevnt av flere.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

CPU'en kan han fint bruke en stund til. Phenom II Quadcore overklokkes enkelt til 3,8-4,0ghz, og vil fint holde koken en stund til i spill.

 

*SNIP*

 

Satt opp multiplier fra 16.0(auto) til 19.0, bluescreen med en gang jeg starta occt testing.. samme skjedde på 18.5 og 18.0. Endte opp på 17.5 (3.5Ghz) i skrivende stund. Idle temp opp fra 45 til 48. Har ikke stress testet helt enda. Men er det noe annet som kanskje må opp? Voltage f eks? Har ikke tukla så mye med dette, så fint med utfyllende svar! :)

Lenke til kommentar

Satt opp multiplier fra 16.0(auto) til 19.0, bluescreen med en gang jeg starta occt testing.. samme skjedde på 18.5 og 18.0. Endte opp på 17.5 (3.5Ghz) i skrivende stund. Idle temp opp fra 45 til 48. Har ikke stress testet helt enda. Men er det noe annet som kanskje må opp? Voltage f eks? Har ikke tukla så mye med dette, så fint med utfyllende svar! :)

 

Hvordan er voltage satt opp?

 

Du kan i utgangspunktet sette V-core på 1.45v, og deretter forsøke å øke multiplyer steg for steg :)

 

3,8-3,9ghz er skjeldent noe problem.

 

Litt info her:

 

http://www.legitrevi...article/980/15/

 

Edit: Og ja, hvordan hastighet kjører du på ram?

Endret av Rusher
Lenke til kommentar

Hvordan er voltage satt opp?

 

Du kan i utgangspunktet sette V-core på 1.45v, og deretter forsøke å øke multiplyer steg for steg :)

 

3,8-3,9ghz er skjeldent noe problem.

 

Litt info her:

 

http://www.legitrevi...article/980/15/

 

Edit: Og ja, hvordan hastighet kjører du på ram?

 

Voltage er stock på 1.44v. Står NB freq. 2006 MHz og DRAM freq. 668Mhz.. skal vel være 1333MHz ram.. usikker på de tallene. (fra CPU-Z)

 

Kjørte en 20 min test i occt nå, hvor alt virker stabilt og greit.. tempen synes jeg var i høyeste laget.. 75grader.. Er det i "grenseland" av hva man vil ha på en pc som står på så og si hele tiden?

Lenke til kommentar

Voltage er stock på 1.44v. Står NB freq. 2006 MHz og DRAM freq. 668Mhz.. skal vel være 1333MHz ram.. usikker på de tallene. (fra CPU-Z)

 

Kjørte en 20 min test i occt nå, hvor alt virker stabilt og greit.. tempen synes jeg var i høyeste laget.. 75grader.. Er det i "grenseland" av hva man vil ha på en pc som står på så og si hele tiden?

 

Det er litt i grenseland ja, men på en annen side vil du ikke få like høy temperatur i vanlige oppgaver.

 

OCCT\Prime generer mye mer varme en f.eks spilling. Hvordan kjøler har du,full av støv?

 

Okey! Høres greit ut! Hvordan multiplyer har du nå?

Lenke til kommentar

Det er litt i grenseland ja, men på en annen side vil du ikke få like høy temperatur i vanlige oppgaver.

 

OCCT\Prime generer mye mer varme en f.eks spilling. Hvordan kjøler har du,full av støv?

 

Okey! Høres greit ut! Hvordan multiplyer har du nå?

 

17.5 multiplier, 3.5GHz. Kjølern er en Corsair A70 CPU Kjøler, som jeg tror skal være i tipp topp stand når det gjelder støv!

 

Virker som det holdt seg mellom 55-60 grader når jeg gamet litt nå, så er vel forskjell på gaming og full load stresstest.

Lenke til kommentar

17.5 multiplier, 3.5GHz. Kjølern er en Corsair A70 CPU Kjøler, som jeg tror skal være i tipp topp stand når det gjelder støv!

 

Virker som det holdt seg mellom 55-60 grader når jeg gamet litt nå, så er vel forskjell på gaming og full load stresstest.

 

Det stemmer :)

 

Den skal være god den. Ville demontert den, rengjort den for støv og gammel kjølepasta. Og deretter montert med ny pasta, slik at du er sikker på at det er optimalt.

 

Så kan du jo pjuske deg videre oppover ghz stigen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...