Gå til innhold

Guds eksistens endelig motbevist


Anbefalte innlegg

Nei, en gud som står bak universet har ingen grunn til å respektere noen små karbon baserte livsformer på denne lille planeten nei, å tro noe annet er og blir stormannsgalskap.

 

Jeg leste ditt forrige innlegg hvor du sa at stormannsgalskap ikke var brukt i ironisk betydning. Men jeg leser det gamle innlegget ditt på nytt og det er ganske klart at dette er ironi.

 

Enhver nordmann kan se at dette er ironi. Så mitt spørsmål til deg er:

 

1. Dersom du definerer noe som er feil.

2. Så burde du definere hva som er rett

 

En kan ikke forsøke å definere hva som er rett gjennom ironi, for det blir å antyde et rett svar men å skjule årsaken til svaret du trekker.

 

Ironi brukes meget hyppig blant folk som ønsker å gjøre en påstand, men fraskrive seg ansvaret å begrunne den. Det er derfor jeg ønsker at du skal begrunne hva som er rett svar, når du forteller hva som er feil.

 

Kan du begrunne rett svar?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rett svar på hva da? At jeg ikke har noen tro på påstandene om yahwe? Hvem vet hva som er rett svar, jeg vet det ikke. For alt jeg vet kn det være en gud, eller noe slikt som står bak, dette er det jo ingen som vet på nåværende tidspunkt, alt er bare påstander om det. Det jeg er ganske så sikker på er at det ikke kan være den gamle jødiske krigsguden som står bak universet, nettopp fordi han er for dum og lite logisk.

 

Selv med min snevre logikk butter den historien der..

 

Så hvorfor påstå at man har rett svar når svaaret er vet ikke...`?

Lenke til kommentar

fordi han er for dum og lite logisk.

 

Selv med min snevre logikk butter den historien der..

 

Så hvorfor påstå at man har rett svar når svaaret er vet ikke...`?

 

Hvordan kan du måle logikken til et supervesen og vite at det er dårlig logikk?

 

Problem stilling #1:

 

Dersom Gud er så mektig at han har lov å si hva han vil og gjøre hva han vil, og han velger å si noen åpenbart dumme ting, beviser dette at Gud er dum?

 

Alternative svar: Kanskje han er slapp den dagen.

Alternative svar: Kanskje han velger å være slapp for å tilpasse seg slappe mennesker

Alternative svar: Kanskje han ikke kan være så logisk som han faktisk er, fordi menneskene da ikke ville kunne forstå han (tilpasse seg dumme barbariske mennesker for å kunne kommunisere med de)

 

Få noen innspill RWS. smile.png

 

Dersom Gud sier noen "dumme" ting i menneskelig forstand, er dette bevis for at Gud er dum?

 

Veldig enkelt spørsmål, hvor du kan svare ja eller nei med informasjonen jeg har gitt deg.

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Hva sier bibelen? Jo, biblen viser helt lrt at yahwe ikke bare har en helt klar dumhet, men også at guden din har en hang til bestialske drap og urettferdighet ut over alle diktatorers grenser..

 

Bevisene er mange for denne gudens dumhet lonelyman, at du hele tiden vil unnskylde det faktumet er forstått, men jeg syntes ikke at det er på sin plass, da det som står der det står der og vitner om en steindum gud som rett og slett ikke fortjener tilbedelse i det hele tatt...

Lenke til kommentar

Det å ta liv, er det bevis for at Gud er dum?

 

La meg gi deg litt tilleggsinformasjon. Gud skapte alle mennesker, ifølge bibelen. Han skapte alt som er, ifølge bibelen. Da må dette bety at:

 

A: Gud har skapt alle naturlige dødsårsaker.

 

Om Gud tar livet av en person ved å steine han eller om Gud tar livet av en person ved å gi han en naturlig død, så har jo Gud tatt livet av alle mennesker uansett om det var steining eller naturlig dødsårsak. Naturlige dødsårsaker er jo også en handling av Gud.

 

Er det å ta liv, bevis for at Gud er dum? smile.png

 

Spørsmål 2: Dersom Gud klarer å ta livet av alt levende på jorden, og et menneske ikke klarer å gjøre det samme uten å bli tatt for det. Beviser ikke dette at Gud faktisk er intelligent? (Du kan gjerne si ond) men er ikke han også intelligent da? (med tanke på at han klarte å lure alle intelligente mennesker og deretter lure de i døden)

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Dersom Gud utøser av sin vrede, jevnlig og trutt, er ikke dette bevis på at han har uendelig stor nåde? smile.png

 

Hva ville skjedd, dersom Gud sparte opp raseriet sitt, sparte, sparte og sparte i ekstremt lange perioder. Ville ikke det blitt til et vulkanutbrudd når det først begynner å få utspill i vrede?

 

Det at Gud lar sitt sinne få utspill jevnlig og periodevist (ifølge bibelen) må jo da være bevis på at han ønsker å få ut sinnet sitt og ikke bygge det opp slik at alle mennesker går under når det først kommer.

 

Det eneste unntaket er floden, da gikk alle under (bortsett fra Noah og hans familie), men etter det så lovet han å aldri gjenta det.

 

Er ikke dette grunn til å hoppe, danse og ha en flott dag, vel vitende om at du aldri behøver å drukne i en flod?

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dersom Gud utøser av sin vrede, jevnlig og trutt, er ikke dette bevis på at han har uendelig stor nåde? smile.png

 

Hva ville skjedd, dersom Gud sparte opp raseriet sitt, sparte, sparte og sparte i ekstremt lange perioder. Ville ikke det blitt til et vulkanutbrudd når det først begynner å få utspill i vrede?

 

Det at Gud lar sitt sinne få utspill jevnlig og periodevist (ifølge bibelen) må jo da være bevis på at han ønsker å få ut sinnet sitt og ikke bygge det opp slik at alle mennesker går under når det først kommer.

 

Det eneste unntaket er floden, da gikk alle under (bortsett fra Noah og hans familie), men etter det så lovet han å aldri gjenta det.

 

Er ikke dette grunn til å hoppe, danse og ha en flott dag, vel vitende om at du aldri behøver å drukne i en flod?

 

Nå er ikke den guden du tilber annet enn fri fantasi da, så joda, jeg hopper og danser av glede fordi slike dumme guder ikke eksisterer... :) Nå gjenstår det bare å fjerne ideologien til dette klamme ignorante teppet hos de som ikke ønsker å selv ta skylden for sine handlinger, eller som har stormanns galskap og tror de vil leve evig bare de tror på slike fantasier...

 

Faktum er at det ikke finnes et eneste bevis for noen guder, ikke den kristne heller, utenfor fantasien til troende og det blir jo litt for dumt å tillegge noen vekt i et opplyst samfunn.... Det er en grunn til at vi ikke tillegger de kristne fantasiene noen vekt lenger, hvorfor i all verden skulle vi det? Det er jo totalt idiotisk å la påstander som så langt ikke bunner ut i noe annet enn fri fantasi bestemme og diktere hva vi skal gjøre, hvordan vi skal gå kledd og hvem vi skal ha sex med etc når det ikke finnes en indikasjon engang for slike guder... Blir like dumt som om vi alle skulle underlegge oss troen på en usynlig grønn drage som forlangte at alle skulle gå i kilt og mumle irske folkesanger det, uten annen grunn enn fordi en bok påstår det... Men så fantasifulle som dere kristne er kan dere jo ikke være annet enn blinde for dette enkle faktum... at troen dere byggr på ren fantasi hentet fra bronsealderen...

 

Så vi for fortsette å opplyse folk så dør overtro ut av seg selv...

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Dersom Gud utøser av sin vrede, jevnlig og trutt, er ikke dette bevis på at han har uendelig stor nåde? smile.png

 

Hva ville skjedd, dersom Gud sparte opp raseriet sitt, sparte, sparte og sparte i ekstremt lange perioder. Ville ikke det blitt til et vulkanutbrudd når det først begynner å få utspill i vrede?

 

Det at Gud lar sitt sinne få utspill jevnlig og periodevist (ifølge bibelen) må jo da være bevis på at han ønsker å få ut sinnet sitt og ikke bygge det opp slik at alle mennesker går under når det først kommer.

 

Det eneste unntaket er floden, da gikk alle under (bortsett fra Noah og hans familie), men etter det så lovet han å aldri gjenta det.

 

Er ikke dette grunn til å hoppe, danse og ha en flott dag, vel vitende om at du aldri behøver å drukne i en flod?

Så... guden din har veldig dårlig selvkontroll?

 

Angående det siste punktet så har vi alle en god grunn til å hoppe, danse og ha en flott dag, da vi er vel vitende om at syndefloden aldri fant sted.

Lenke til kommentar

Faktum er at det ikke finnes et eneste bevis for noen guder, ikke den kristne heller, utenfor fantasien til troende og det blir jo litt for dumt å tillegge noen vekt i et opplyst samfunn.... Det er en grunn til at vi ikke tillegger de kristne fantasiene noen vekt lenger, hvorfor i all verden skulle vi det?

Det er ikke noe slikt "faktum"som du påstår. Det fins nok av beviser for den Gud som er omtalt i Bibelen.

Ditt problem er bare at du ønsker ikke å se de bevisene fordi du ønsker at det ikke fins noen Gud.

 

Det er jo totalt idiotisk å la påstander som så langt ikke bunner ut i noe annet enn fri fantasi bestemme og diktere hva vi skal gjøre, hvordan vi skal gå kledd og hvem vi skal ha sex med etc når det ikke finnes en indikasjon engang for slike guder... Blir like dumt som om vi alle skulle underlegge oss troen på en usynlig grønn drage som forlangte at alle skulle gå i kilt og mumle irske folkesanger det, uten annen grunn enn fordi en bok påstår det... Men så fantasifulle som dere kristne er kan dere jo ikke være annet enn blinde for dette enkle faktum... at troen dere byggr på ren fantasi hentet fra bronsealderen...

Du ønsker som sagt at det som står i Bibelen skal være fri fantasi. Dine meninger er mao kun basert på ren ønsketenking, på hva du selv ønsker skal være tilfelle, og ikke på kunnskap.

Bevisene fins, og det eksisterer ingen bok som er så godt dokumentert som Bibelen, og det er gjort flere arkeoogiske utgravninger som bekrefter historier i Bibelen, og som også har ført til forandringer i sekulære historiebøker.

Mange av disse utgravningene ble også startet med det utgangspunkt å bevise at Bibelen ikke er riktig, men de endte altså med det motsatte resultat.

 

Bibelen er primært ingen historiebok, men likevel ha mange historikere sagt at Bibelen er den mest nøyaktige og veldokumenterte historiebok vi har.

 

Nå er det ingen regler for hvilke klær kristne skal bruke, bortsett fra at en man skal ikke kle seg som en kvinne og en kvinne skal ikke kle seg som en mann.

 

Ellers er det vanlig at det følger med en bruksanvisning med et produkt.

Det er Gud som har skapt oss, og Gud har også lagt ved "bruksanvisningen" på hvordan vi skal leve et lykkelig liv.

At så mange ikke er lykkelige i dg kommer av at både folk flest og samfunnet som helhet har forlatt Gud, og bekjempet kristendommen.

Derfor lider folk av forskjellige psykiske og fysiske sykdommer, derfor øker kriminaliteten og derforføres det kriger rundt om i verden, og verden står nå på randen av en ny verdenskrig, og derfor går både Norge og resten av verden mot en totalitær ny verdensorden.

 

Alt dette skjer fordi folk flest har forkastet Gud og kristendom og har valg å følge satan.

Lenke til kommentar

da vi er vel vitende om at syndefloden aldri fant sted.

At syndfloden aldri fant sted, er noe du tror du vet, men som egentlig bare er ønsketenking og ikke basert på kunnskap.

Mao du ønsker så sterkt at dette ikke skjedde at du tror det selv.

 

Du kan kalle denne flommen hva du vil, men en slik verdensomspennende flod er beskrevet av alle gamle kulturer, og ikke bare i Bibelen.

Merker, avsetninger og arkeologiske utgravinger over hele verden viser også at en slik verdensomspennende flod har skjedd

Lenke til kommentar

At syndfloden aldri fant sted, er noe du tror du vet, men som egentlig bare er ønsketenking og ikke basert på kunnskap.

Mao du ønsker så sterkt at dette ikke skjedde at du tror det selv.

 

Du kan kalle denne flommen hva du vil, men en slik verdensomspennende flod er beskrevet av alle gamle kulturer, og ikke bare i Bibelen.

Merker, avsetninger og arkeologiske utgravinger over hele verden viser også at en slik verdensomspennende flod har skjedd

Det er merkelig hvordan disse kulturene ikke la merke til sin egen undergang i disse verdenomspennende flodene du henviser til.

 

At en slik syndeflod fant sted går mot alt vi kan observere om verden vi lever i, og påstander om det er i beste fall pseudo-science. Men uansett feil.

 

Dersom du ønsker å fortsette diskusjonen med meg nå, henviser jeg til følgende regler:

discussion-flow-chart.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke noe slikt "faktum"som du påstår. Det fins nok av beviser for den Gud som er omtalt i Bibelen.

Ditt problem er bare at du ønsker ikke å se de bevisene fordi du ønsker at det ikke fins noen Gud.

 

Problemet ditt er at du, eller noen av de andre troshodene der ute, klarer å hoste opp et eneste bevis for den guden du tror blindt på, IKKE ET ENESTE BEVIS!!!! Kom med bevis du og jeg skal være den første til å tro på det, men andre folk fantasier tror jeg ikke noe på, og det med rette

 

 

Du ønsker som sagt at det som står i Bibelen skal være fri fantasi. Dine meninger er mao kun basert på ren ønsketenking, på hva du selv ønsker skal være tilfelle, og ikke på kunnskap.

Faktisk ikke, da jeg datt ut av tankefengslet kristendom var faktisk alt jeg ønsket meg et bevis fra den guden jeg til da dyrket og tilba... Men hvor er bevisene? For deg er de i fantasi boken om guden din, drømt opp av jøder og senere vidre "foredlet" mellom de som skrev dette sludderet...

 

 

 

 

Bevisene fins, og det eksisterer ingen bok som er så godt dokumentert som Bibelen, og det er gjort flere arkeoogiske utgravninger som bekrefter historier i Bibelen, og som også har ført til forandringer i sekulære historiebøker.

Mange av disse utgravningene ble også startet med det utgangspunkt å bevise at Bibelen ikke er riktig, men de endte altså med det motsatte resultat.

 

Bibelen er primært ingen historiebok, men likevel ha mange historikere sagt at Bibelen er den mest nøyaktige og veldokumenterte historiebok vi har.

 

Nå er det ingen regler for hvilke klær kristne skal bruke, bortsett fra at en man skal ikke kle seg som en kvinne og en kvinne skal ikke kle seg som en mann.

 

Ellers er det vanlig at det følger med en bruksanvisning med et produkt.

Det er Gud som har skapt oss, og Gud har også lagt ved "bruksanvisningen" på hvordan vi skal leve et lykkelig liv.

At så mange ikke er lykkelige i dg kommer av at både folk flest og samfunnet som helhet har forlatt Gud, og bekjempet kristendommen.

Derfor lider folk av forskjellige psykiske og fysiske sykdommer, derfor øker kriminaliteten og derforføres det kriger rundt om i verden, og verden står nå på randen av en ny verdenskrig, og derfor går både Norge og resten av verden mot en totalitær ny verdensorden.

 

Alt dette skjer fordi folk flest har forkastet Gud og kristendom og har valg å følge satan.

 

Bibelen er som søppel å regne for alle andre enn de religiøse som dyrker påstandene i den... Noen historie bok er den ikke og så langt unna nøyaktig det går an å komme... Og dette skal liksom være skildringene fra en allmektig og allvitende gud? Ja jøss.... Bedre å tro på julenissen da, for man har da i det minste pakker å vise til... der religion har fantasi...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, om du virkelg tror på det du sier her, så har du ikke fulgt godt nok med på hva som skjer i verden.

Og du har ikke fulgt godt nok med på hva som skjer i geologi, fysikk, astrofysikk, kosmologi, biologi, paleontologi, kjemi og geofysikk, da syndefloden bryter med all vitenskapelig konsensus i samtlige relevante felt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet ditt er at du, eller noen av de andre troshodene der ute, klarer å hoste opp et eneste bevis for den guden du tror blindt på, IKKE ET ENESTE BEVIS!!!! Kom med bevis du og jeg skal være den første til å tro på det, men andre folk fantasier tror jeg ikke noe på, og det med rette

Det er som sagt massevis av beviser rett foran nesen din og rundt deg hele tiden, men du er blind og kan ikke se det.

Og vi har også "hostet opp" mange beviser, men du klarer ikke å se og forstå det fordi du er innstilt på feil bølgelengde.

 

Faktisk ikke, da jeg datt ut av tankefengslet kristendom var faktisk alt jeg ønsket meg et bevis fra den guden jeg til da dyrket og tilba... Men hvor er bevisene? For deg er de i fantasi boken om guden din, drømt opp av jøder og senere vidre "foredlet" mellom de som skrev dette sludderet...

Problemet er akkurat som du gir uttrykk for her, nemlig innstillingen og dine egne fordommer.

Du har på forhånd avgjort at dette er bare "sludder og fantasier" og følgelig forkaster og overser du alt annet som viser at det ikke er det.

Dette begynte du antakelig med allerede før du forlot den kirken eller menigheten du var i.

 

Forøvrig bør du slutte å nevne Gud og jøder i samme setning. Jødene har aldri hatt noe med Gud å gjøre, eller tilbedt Gud på noen måte.

 

Jødene tilber satan, mørkets fyrste. Det er satan som jødene tilber som sin "gud" Selv om mange av dem ikke vet det selv.

Jødene har også sin egen bok som de følger, og den kalles for den babylonske talmud.

 

Bibelen er som søppel å regne for alle andre enn de religiøse som dyrker påstandene i den... Noen historie bok er den ikke og så langt unna nøyaktig det går an å komme... Og dette skal liksom være skildringene fra en allmektig og allvitende gud? Ja jøss.... Bedre å tro på julenissen da, for man har da i det minste pakker å vise til... der religion har fantasi...

Her bekrefter du igjen det jeg sa om din innstilling og dine fordommer, og så lenge du selv ikke gjør noe med dette, så er det ikke mulig å bevise noe som helst for deg.

Du har effektivt stengt deg selv ute fra all forståelse fordi du jo allerede har avgjort hva som er "riktig" og vil ikke se eller studere informasjon som viser at du tar feil.

 

Det er mulig du tror at du er åpen for beviser, men du bare lurer deg selv. For ditt sinn er lukket og forseglet, og bare du selv kan bryte forseglingen.

Lenke til kommentar

Det er som sagt massevis av beviser rett foran nesen din og rundt deg hele tiden, men du er blind og kan ikke se det.

Og vi har også "hostet opp" mange beviser, men du klarer ikke å se og forstå det fordi du er innstilt på feil bølgelengde.

 

Akkurat... Et bevis er en bekreftelse på at en påstand er sann. Beviser, i denne sammenhengen, kan da bare enkelte se og forstå? Dette høres helt eksepsjonelt ut og jeg blir rett og slett nysgjerrig.

 

Kan ikke du redegjøre for oss "blinde" hva disse bevisene går ut på? Gi et eksempel på et bevis.

 

Klarer du det eller skal du glatt hoppe over som vanlig?

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

For det første er gud er en selvmotsigelse. Å putte gud inn i universet er ingen forklaring. Det fjerner oss faktisk flere ledd ifra en forklaring på eksistensen. Istedet for å si at universet oppstod av seg selv som del av et multivers f.eks måtte også en gud ha kommet ifra et sted - han kan heller ikke oppstå spontant. Og hvordan i all verden fikk en slik skapning moralske verdier og konsepter som reflekter vår utvikling på jorden? Gud er altså et menneskeskapt konsept.

 

Alt som eksisterer er fysisk - selv tankene og konseptene som surrer rundt i nevronene i hjernen vår. Dersom gud eksisterte ville han per definisjon måttet være fysisk - og derfor ikke en gud. En fysisk skapning er ikke en gud, det er en utenomjordisk eller tom. ekstradimensjonal skapning.

 

Religion nedarves i mennesker gjennom kulturell påvirkning. Bare se på et kart. Det er uhyre få mennesker som bytter religion i løpet av sitt liv annet enn for å oppnå fordeler av et eller annet slag. Folks religiøsitet minker med utdannelse og sosioøkonomi. Dersom en religion var sann ville vel gud dessuten sende profeter til alle verdens folk, ikke bare til midtøsten eller til et "utvalgt" folk. Og hvorfor er gud så lat at han resirkulerer DNA slik at vi deler flesteparten av genene våre med bananer f.eks?

 

Å påstå at ens gud er den sanne gud og andre guder bare er tull - er fjollete, egoistisk og fanatisk. Alle "bevis" for religion er sirkulære - bibelen, koranen osv. er bare de "sanne" religionene fordi det står i deres hellige bøker at de er de sanne religionene. Det er slik man argumenterer i barnehagen. Sirkulært. "Fordi jeg sier det!"

 

Ved å bruke magneter og elektrostimuli kan man indusere følelsen av guds nærvær i mennesker i høyre hjernehalvdel i et av de fremre templene. Antagelig har religion utviklet seg gjennom naturlig utvelgelse fordi mennesker tidlig innså at våre liv hadde en finitt endelse i døden. Dette er noe som skaper voldsom dødsangst i mange mennesker, og disse menneskene har en iboende trang for å tro på gud og evigheten.

 

For å oppsummere:

1) Selve konseptet gud er en selvmotsigelse

2) Gud er et åpenbart menneskelig konsept

3) Gud fjerner oss ifra en forklaring, han tar oss ikke nærmere

4) Religion er kulturelt arvelig

5) Hellige skrifter er laget av mennesker, og består i sirkulær logikk

6) Religion er en fysisk følelse som kan emuleres av vitenskapen

7) Religion og troen på høyere makter er størst i de som lider av dødsangst og lever under dårlige kår

 

Så teister av alle slag, hva har dere å si til forsvar for religion og gudstro? Vil dere slutte å kaste bort livene deres på overtro og forsøke å gjøre verden *her og nå* til et bedre sted for fremtidige generasjoner?

Du rakker ned på troende men så er du troende selv, altså du rakker ned på deg selv.

 

Det er greit du TROR det ikke finnes en gud, men hvorfor er din tro bedre enn noen andre sin?

Lenke til kommentar

Du rakker ned på troende men så er du troende selv, altså du rakker ned på deg selv.

 

Det er greit du TROR det ikke finnes en gud, men hvorfor er din tro bedre enn noen andre sin?

Hei! Antakelsen din om at ateisme krever en tro er ganske vanlig, men feilaktig. Nå skal jeg komme med to påstander, og se om du ser forskjell på dem.

  1. Jeg tror ikke på at det finnes en gud.
  2. Jeg tror det ikke finnes en gud.

Den første påstanden er en mangel på tro, mens den andre påstand er en tro.

 

Men selv dersom man kommer med den andre påstanden så er det ikke så ille. Jeg, som relativt hardbarka ateist, tror at ikke en eneste gud finnes. En religiøs, derimot, tror at alle unntatt én gud finnes. Husk at det har vært veldig, veldig, veldig mange forskjellige Med mindre den religiøse praktisk talt knuses under den troen som må til for å benekte alle disse andre gudene så tror jeg vi trygt kan forkaste at ateisme er en "tro".

 

I tillegg så er jeg personlig åpen for at jeg kan bli motbevist, dersom man kan påvise en eksistens av noe guddommelig. Jeg tviler sterkt på at de fleste religiøse kan si det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...