Gå til innhold

Hvordan veies en bil?


Bordplate

Anbefalte innlegg

Jada, man kjører den opp på vekta, selvsagt!

 

Men det har seg slik at russetiden kryper opp og i den anledning har jeg og gruppa fått en gratis sjekk av biltilsynet der vi ikke fikk godkjent (blant annet pga) en overvekt på 400kg over bilens tillate tottalvekt på 3,35 tonn.

 

Jeg lurer i midlertidig på hvordan en slik vektkontroll egentlig skal utføres? For når vi målte på trafikkstasjonen satt vi 7stk i bilen. En meget glup lærer av oss mente at på ordentlige kontroller er det kun fører som skal sitte i bilen når den veies. I såfall vil vi ligge under den tillate totalvekten.

 

Jeg vet det høres innlysende ut, men jeg ble i tvil med utsagnet fra læreren. Har lite lyst til å bli stoppet og veid på vei ned til Stavanger for så å finne ut at vi enten må skru ut ting og diverse eller gå til fots fordi vi kjører ulovlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sist jeg bruktimporterte en veteranbil var vekt en del av teknisk kontroll før registrering.

Bilen ble da veid uten fører og uten løsøre som verktøy etc. Anslått vekt av bensin på tanken ble også trukket fra.

Så ble aktuell "tørr"vekt holdt opp mot tillatt totalvekt. Sjablongvekten på fører/passasjer er 75 kg. Aktuelle data for min bil var:

Tillatt totalvekt: 935 kg

Aktuell vekt uten fører: 690 kg

Tillatt nyttelast inkl fører: 245 kg

Basert på dette kunne bilen bare registreres for fører og to passasjerer,

 

Dersom russebilen med fastmontert aggregat og anlegg og whatnot veier så mye at man ikke kan få med de 8 (?) passasjerene á 75 kg vil altså ikke regnestykket gå opp, og jeg vil tro det er noe slikt vegvesenet har anmerket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den bør da bli godkjent likevel. Men så skal dere jo etter godkjenning være klar over at dere ikke får lov til å fylle opp bilen deres med så mye vekt (inkludert kroppsvekt) at dette overstiges.

 

Hvis dere prøver å klage, og får det gjennom, er likevel sansynligheten stor for at det vil komme en notis om dette et sted, så politiet er spesielt oppmerksomme på deres bil.

 

Det som ikke gir mening her, er at bilens egenvekt og tillatte totalvekt er såpas like hverandre. Pleier å være stor differanse her. Hva står det i vognkortet at bilens egenvekt er, og hvordan rimer dette med det biltilsynet målte dere til (hvis du trekker ifra bilens drivstoff og kroppsvekten til dere 7, og legger på 75 kg)?

Hvis stort avvik: hva kan dette komme av?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror praksis var annerledes tidligere, dvs at man ved registrering av en bil ikke tok hensyn til vekten av personene når man godkjente for et visst antall sitteplasser.

For bilen jeg brukte som eksempel ble den f.eks på 70-tallet godkjent for 4 personer, men vektdataene har vært uendret hele tiden, noe som altså påvirket vognkortdata annerledes når jeg importerte min for fire år siden.

Lenke til kommentar

Hvis stort avvik: hva kan dette komme av?

 

Vi har ikke noe sånn megastort anlegg, og det er jo sånn at orginal bil + 8 mennesker (plass til 8) veier mindre enn 3.35 tonn. Faktisk bør det ha mer å gå på.

 

Men vi har jo anlegg da, ikke noe superdigre greier, men veier tydeligvis litt. 8x12" bak i en diger høyttalervegg. Vi har også et lastebilbatteri som ligger under setet. Aner ikke hva det veier, men er tydeligvis en del da? :(

Lenke til kommentar

Hva slags bil er dette? Er den opprinnelig registrert for 8 personer eller har den blitt bygget om fra f.eks 5-seter på et tidspunkt? Hvor mye veide den på trafikkstasjonen, og hvor mye står det at den skal veie i vognkortet? (Egenvekt)

 

Husk at alle slags ekstra tepper, bord etc etc veier noen titalls kg. For den saks skyld kan det jo godt hende ramme og/eller karosseri er fullt av grus eller vann eller rustbeskyttelsesmasse...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...