Gå til innhold

Døgnfluer eller en trend som ikke kan overses?


Anbefalte innlegg

Den gang iphone ble lansert syntes jeg den var ufattelig stor. Å ha en så stor mobil i lomma så jeg på som absurd. Da jeg et par år senere kjøpte HTC Desire rett etter at den var kommet på markedet syntes jeg den var enorm. Jeg lurte på om jeg orket å drasse på en så stor telefon, eller om jeg kom til å bli lei. Jeg oppgraderte senere til SGS1 med samme bekymring, det fantes jo ikke større telefoner på markedet og den var jo mildt sagt gedigen. Jeg så for meg at det nok var omtrent der størrelsen på telefoner ville flate ut i fremtiden.

 

Etter det har jo utviklingen gått bare en vei. Jeg husker jeg syntes Note 1 virket sykt stor, men nå er jo SGS4, som er mindre enn min S3, bare 0,3 tommer mindre, det er altså 7,62mm diagonalt. Etter hvert som utviklingen går tror jeg man kan dytte en 5,5" skjerm lett inn på et areal som tilsvarer S3, og som bare er noen få millimeter bredere. Sjansen for at markedet for telefoner i størrelsesorden 5-6 tommer ikke er enormt og økende ser jeg på som forsvinnende liten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dag bruker jeg en small phone og en small tablet. Jeg har også medium phone og full-size tablet som jeg sjelden bruker. Eboken min er størrelsesmessig en Android Phablet selv om den er uten fargeskjerm. Føler likevel ikke noe savn etter en stor mobil i dagliglivet.Jeg sliter med å slette ennå flere apper fra min Xperia Ray på grunn av fullt minne, de som er igjen vil jeg beholde. App2SD hjelper ikke lenger.Er det noen som har noen gode forslag til en god liten mobil med 3"-3.7" (480x800) skjerm som har godt kamera, minimum 1GB ram, minimum 6GB integrert lagringsplass og minst Android 4.1?

 

Lumia 620. Har mindre ram, men trenger ikke like mye som android.

Lenke til kommentar

Ah. Ja hvis det er snakk om tre-fire tusen og mer er det jo litt kjipt.

 

Selv har jeg sikkert rundt fem hundre til tusen på Android, kanskje rundt 3-400 på WP. Så å bytte er ikke spesielt kjipt sånnsett.

 

Androidappene er liksom der til når enn jeg går tilbake til Android, så regner dem ikke for tapt.

Lenke til kommentar

Hvem vil vel slepe med seg en sånn diger murstein på 5", jeg ser folk med slike telefoner og må bite meg i leppa for å ikke hylflire. Det må da være sykt upraktisk å ha et slikt beist.

 

Du flira vel like fælt når TVer kom i 42" også.

Antar at du ruller rundt i latter av alle disse 55"-65" som er på markedet nå.

Lenke til kommentar

Synes inndelingen blir helt feil. 3,5 - 4,9 dekker alle vanlige telefoner, bortsett fra alle de nye 5". Det blir helt feil for meg. Like galt er det å ikke dele denne gruppen inn mere. 4,9" og 3,5" telefoner har til dels veldig forskjellige bruksområder. 4,7" - 5" har samme bruksområde osv.

Spørsmålet er jo ikke om det er et marked for phabletter men hvor grensen skal gå. I år (eller i fjor) ble den grensen IMHO skjøvet opp over 5". De nye 5" telefonene er ikke større en gårsdagens 4,7" og hører med i Large segmentet, ikke phablet segmentet. Spørsmålet er hvor imponerende tall man da får i segmentet >= 5,1". Tipper andelen synker dramatisk hvis man tar bort 5" modellene.

 

Nokia er ikke helt fraværende med sin 4,5" men dog helt i grenseland. De har en stor telefon, så vidt.

Det er klart de vil miste salg når kunder vurderer phablett/stor telefon. De finner en note eller en 5" Android, spørsmålet er hvor stort et slikt tap blir.

Lenke til kommentar

Hadde flere tenkt som ASUS hadde ikke telefonene trengt å være større enn maksimum 4,8 tommer. Og hvis du trenger større skjerm så bare docker du telefonen i en større skjerm. Da kunne det også blitt et større utvalg av dockingskjermer for android. gjerne 7", 10" og kanskje 13".

Du skal med andre ord drasse med deg en ekstra skjerm? Det høres idiotisk ut.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...