Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kan jeg bli studert og spionert på på nettet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Okey, klarer du å svare på følgende:

Av alle som har internett i verden; hvorfor skal noen spionere på akkurat deg?

 

Hvis du klarer å svare på det med en overbevisende setning er det ikke annet enn imponerende. Det er forskjell på å være redd for å bli overvåket og det å passe litt på når man surfer på nett :) Det er klart at alle har sine grunner, men det å finne adressen din ved at du er logget på MSN er ingen lett oppgave.

 

 

Mvh Faller

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke stjele tråden din, TS, men jeg har også et spørsmål som er i slekt med TS problemstilling:

 

Når man chatter via et chatteprogram f.eks. mIRC eller på offentlige chattesider, hvordan blir man kontrollert eller "overvvåket" da?

Jeg husker for en del år siden, slutten på 90-tallet så var mIRC veldig populært i både blant unge og voksen ungdom. Jeg kom over ved en tilfeldighet at en av mine mindre søsken chattet der og fikk rett og slett bakoversveis av hvor grove i språket enkelte var. Ble bråstopp der gitt!

Jeg synes det er rart at enkelte tør å chatte på "den måten" de gjør.

Lenke til kommentar

Finnes mange måter å overvåke på.

 

Kan bli overvåket lokalt med en "keylogger", videre kan man bli overvåket av internettleverandøren eller telenor som eier kobbernettet. På den andre siden, kan man også bli overvåket av dem som eier IRC serveren, deres internett leverandør, eller en hvilken som helst leverandør imellom de to på internettet, ettersom at det må igjennom flere leverandører.

 

Det var ikke, og har ikke til min kjennskap vært noen særlig kontroll av IRC nettverk. - Mange av brukerne brukte også godt krypterte VPN tjenester som på den tiden gjorde dem nærmest umulig å spore ned/ utestenge.

Lenke til kommentar

Finnes mange måter å overvåke på.

 

Kan bli overvåket lokalt med en "keylogger", videre kan man bli overvåket av internettleverandøren eller telenor som eier kobbernettet. På den andre siden, kan man også bli overvåket av dem som eier IRC serveren, deres internett leverandør, eller en hvilken som helst leverandør imellom de to på internettet, ettersom at det må igjennom flere leverandører.

 

Det var ikke, og har ikke til min kjennskap vært noen særlig kontroll av IRC nettverk. - Mange av brukerne brukte også godt krypterte VPN tjenester som på den tiden gjorde dem nærmest umulig å spore ned/ utestenge.

 

Har aldri satt meg inn i dette egentlig, men man hører jo stadig om episoder der folk er tatt for å planlagt treff for seksuell kontakt med mindreårige på nett via chattekanaler osv.

Derfor synes jeg det er rart at de som gjør det faktisk tør.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Ja. Folk kan til og med se på deg via webcammen uten du vet det. Men altså, det er såå mange som bruker nettet så hvorfor skal de spionere på akkurat deg? regner med at du ikke skriver noe veldig ille på de skriveappene eller?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Jeg skriver grisete historier for morroskyld på skriveappene.

 

Anonym poster: 1db8a9b9168f27bd7993a03948b0f92c

Det er jo ikke så ille det da. Hadde vært verre om du skrev drapsplaner osv

Lenke til kommentar

Setter jeg meg ned og bruker noen timer nå, kan jeg finne ut hvor du sitter, hva du heter tlf nummer, postnummer og adresse, bilder av deg, og familie og kanskje noe mer. Spørsmålet er ikke KAN noen finne, men VIL noen finne ut noe om meg.

 

Da utfordrer eg deg til å finne det ut om meg, hvis du kan dette så burde det være enkelt å finne meg da eg har masse spor etter meg.

 

Ber vennligst at du sender den informasjonen du finner på pm så skal eg heller bekrefte det her inne når eg har motatt noe :)

 

Hva sier du?

Lenke til kommentar

Har aldri satt meg inn i dette egentlig, men man hører jo stadig om episoder der folk er tatt for å planlagt treff for seksuell kontakt med mindreårige på nett via chattekanaler osv.

Derfor synes jeg det er rart at de som gjør det faktisk tør.

Tror disse chattestedene ofte er sånne barnesider som jippii og lignende. Helt sykt hva folk driver med på sånne sider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...