Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hva har egentlig denne tråden å gjøre i forumet "Teknologi og vitenskap"? Den burde flyttes til politikkforumet eller eventuelt religionsforumet siden den forfekter antivitenskap og politisk ideologi. Formålet til trådstarter er åpenbart ikke å belyse et vitenskapelig emne, men å latterliggjøre personer som ikke deler hans klimafornekteragenda.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva har egentlig denne tråden å gjøre i forumet "Teknologi og vitenskap"? [...]

Man kan jo f.eks regne på om man kan "spare CO2" om man bruker ett stearinlys isteden for elektrisk lys. Tre år gammel utregning her:

Parafinvokslys (ingen bruker vel grisetalg til å lage lys av lenger?) brukt direkte som lyskilde: 1 cd eller 18.3988 mW med lys med f=540THz

 

Parafinvokslys brukt til å fyre varmekraftmaskin, og så bruke denne til å lage strøm og forsyne en lyspære/diode:

Energi i parafin: sånn omtrent 12 kWh/kg

Vekt av parafinvokslys: kanskje 100g (?)

Brenntid: sånn ca 8 timer (?)

Virkningsgrad varmekraftgenerator (f.eks dampturbin, dieselmotor eller dampmaskin med tilhørende dynamo) omtrentelig 30%

Som gir 12*(103)*0,1*0,3= 360 Wh med elektrisitet fra ett stearinlys som smeltes og puttes på tanken.

Som igjen betyr at du kan bruke 360/8=45W kontinuerlig i disse 8 timene. En 45W lyspære (f.eks "halogenpære") gir sånn ca. 12 candela

 

.

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar

Skulle jeg deltatt ville det vært fordi en helt mørk by kan være et godt fotomotiv. Som klimakamp tror jeg earth hour er omtrent like effektivt som det ville være å ha en underskriftkampanje mot lommetyveri. Vil man vise at man bryr seg, kommer jeg lett på flere tiltak som faktisk vil gi en reell effekt, og ikke bare bedre selvfølse. Nevner feks:

*Sykle eller ta buss i stedet for bil

*Generelt reise mindre

*Ha lavere temperatur innendørs

*Kjappere dusjer

*etc

 

Men dette krever jo faktisk en reell innsats :hm:

Endret av Josten
Lenke til kommentar

En eneste time i året gir selvsagt ingen reell gevinst på noe som helst. Men signaleffekten er likevel stor, og symboleffekten har vært hovedpoenget med Earth Hour helt fra starten i 2007. Det var WWF, Verdens naturfond, som hadde idéen til Earth Hour.

http://en.wikipedia....wiki/Earth_Hour

 

Hva symboleffekten med en boikott skulle være skjønner ikke jeg. Det er jo helt frivillig om man vil delta. Så hva er forskjellen mellom en boikott og det å la være å delta?

 

For å ta et annet eksempel: Det at jeg ikke deltar i sykkelritt som Birken eller Den store styrkeprøven handler ikke om en boikott fra min side. Jeg lar bare være å delta ... :whistle:

Endret av SeaLion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...