Gå til innhold

Hvorfor er det så få bra elektroniske artister?


Anbefalte innlegg

Hei jeg lurer på om noen andre har gjort seg tanker om hvorfor det er så mye skikkelig dårlig elektronisk der ute? Jeg begynte å tenke over hvilke dubstep/electronica/house artister som faktisk har klart seg, og jeg fant ut en mulig forklaring.

 

1 skrillex, Savant, Deadmau5, har alle hatt en musikalsk bakgrunn, hvor de enten har spillt piano eller vært med i band. Deadmau5 hadde blant annet pianotimer som barn, mens skrillex og savant begge har vært med i metall-band.

 

Jeg tror dette hjelper dem i å strukturere låter, og at slike ting som akkord-progresjon faller dem mer naturlig inn. For når jeg hører på såkalt dårlig elektronisk musikk, så er det som regel ingen sammenheng i melodien, eller at den rett og slett ikke eksisterer.

 

Noen andre som har gjort seg tanker om dette? Eller kan komme med tips til god elektronisk musikk som har mye melodi i seg. Jeg kan personelig anbefale

 

1lamaitrè (Norge)

2Savant ( norge)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har et poeng. Musikkteori er gjeldende uansett om det er metall, klassisk, eller elektronisk.

Det finnes mange som faller inn her. Astral Projection, Tiesto, Mauro Picotto er noen. Det er folk som har drevet i et par ti-år.

Jeg er av den oppfatningen av at de fleste som har blitt sluppet på fysiske medier og hos større / anerkjente digitale distributører har en viss kvalitet over seg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

En god grunn kan være det faktum at elektronisk musikk, med enkelte unntak, lages av én person, mens det meste av annen musikk lages av band med alt fra 3-20 personer og gjerne en produsent utenfra til å trekke i forskjellige retninger og holde styr på det musikalske. Det er klart det generelt sett kan bli mer interessant når hvert instrument har en utøver som er spesialist på akkurat dette og har desto større forutsetninger for å komme opp med noe friskt. Mange som lager elektronisk musikk er også ganske datafrelste, men har lite eller ingen musikalsk bakgrunn fra før, og det gjør igjen at musikken kanskje kan mangle den lille menneskelige touchen.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...